طرح سیسی برای تخلیه شبه‌جزیره سیناء وارد فاز اجرایی شد

۱۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۹۸۵۳۷۶ سرخط اخبار

چهره‌های سیاسی و فعالان شبه‌جزیره سیناء نسبت به طرحی که دولت عبدالفتاح سیسی، دولت برآمده از کودتای نظامی در مصر برای تخلیه شهرهای العریش، بئر العبد و شیخ زوید و بیرون کردن اجباری ساکنان آن در پیش گرفته، هشدار دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری عربی ۲۱، به گفته کارشناسان، با اجرای این تصمیم که طبق اعلام شورای اجرایی استان سینای شمالی از ابتدای اوت جاری با حکم ریاست جمهوری شماره ۲۳۳ صادره در سال ۲۰۱۶ وارد فاز اجرایی شده و شامل انتقال مالکیت دو کیلومتر از حریم مسیر بین‌المللی به نیروهای مسلح است، خانه‌ها و روستاهای واقع در طول این مسیر بین‌المللی که شامل ۴۰۰ هزار فدان (هر فدان معادل ۴۲۰۰ متر مربع) از شهر العریش و روستاها و شهرهای واقع در اطراف آن است، تخلیه شده و در نهایت موجب حذف این روستاها از نقشه خواهد شد.

این کارشناسان در ادامه اجرای این طرح را با ماجرای سفر جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و طراح اصلی معامله قرن به منطقه و دیدار او با سیسی برای احیای این طرح مرتبط دانستند.

ابراهیم ابوشعیره، عضو پارلمان مصر از استان سینای شمالی در صفحه شخصی خود در فیسبوک با انتشار مطلبی با اشاره به اینکه بعید است کسی بتواند این تصمیم را تغییر دهد، از ساکنان این منطقه خواست این عمل را تمام شده بدانند.

ابوشعیره افزود: منطقه واقع در حریم مسیر بین‌المللی از الریسه گرفته تا گذرگاه رفح از سال ۲۰۱۶ به مالکیت ارتش درآمده است.

این نماینده پارلمان مصر در ادامه از تمامی کسانی که در این منطقه خانه یا زمینی دارند، خواست فورا وضعیت حقوقی خود را از طریق ساختار حق بهره‌مندی که امکان استفاده از این اراضی را برای مدت ۵۵ سال یا ۹۹ سال فراهم می‌کند، پیگیری کنند.

مسعد ابوالفجر، نماینده شبه جزیره سیناء در کمیته قانون اساسی سال ۲۰۱۴ در واکنش به اظهارات ابوشعیره گفت: هموار کردن دو کیلومتر از اطراف این مسیر بین‌المللی در چارچوب طرح کشور برای حذف شهرهای العریش و بئر العبد و دیگر مناطق شهر شیخ زوید انجام شده و نتیجه آن آوارگی بیش از ۸۰ درصد از ساکنان شبه جزیره سیناء است.

ابوالفجر افزود: سیسی به دنبال حذف ساکنان شبه‌جزیره سیناء از این منطقه است همانگونه که پیش از این منطقه النوبه را تخلیه و ساکنان آنجا را آواره کرد.

گروگان‌های تبعید

فراج العریشی، از فعالان منطقه شبه‌جزیره سیناء به عربی ۲۱ گفت: اجرای دستور ۲۳۳ سال ۲۰۱۶ به معنای آغاز طرح کوچ اجباری ساکنان تمامی روستاهای واقع در اطراف این مسیر بین‌المللی است و به این ترتیب روستاهای یاد شده به مناطقی که با اجرای طرح منطقه حائل تخلیه شدند، افزوده شدند، سیسی بلافاصله پس از کودتای نظامی منطقه حائلی به مساحت پنج کیلومتر از نوار مرزی با فلسطین اشغالی و نوار غزه ایجاد کرد.

به گفته العریشی، طرح پیگیری حقوقی وضعیت خانه‌ها و روستاهای واقع در این منطقه در واقع تلاش دولت برای فریب ساکنان آنجاست که با خشونت از منطقه رانده، زنان و ساکنان بازداشت و با آنها همانند گروگان ارتش برخورد شد تا اینکه آنها درنهایت با تخلیه خانه‌هایشان موافقت کردند و در ادامه با بیرون کردن اهالی شهر و نابودی تمامی روستاها، العریش به شهر ارواح تبدیل خواهد شد.

این فعال مصری تاکید کرد: تصمیم قبلی در مورد زمین‌های واقع در دو کیلومتری اطراف ۲۱ جاده به عمق دو کیلومتر از هر طرف اجرا خواهد شد و این به معنای اجرای طرح در بیشتر روستاهای سینای شمالی است و اینکه از این بعد شهری به نام العریش وجود نداریم.

منطقه حائل

رضا فهمی، رئیس سابق کمیته دفاعی و امنیتی شورای مصر نیز این تصمیم را با سفر کوشنر مرتبط دانست و گفت: این تصمیم اساسا به منطقه "ج" آسیب می‌زند، وابسته امنیتی مخفی پیمان کمپ دیوید این مناطق را نقاط برخوردی خطرناک برای امنیت اسرائیل دانست.

فهمی افزود: حضور نظامی ارتش مصر در این منطقه تنها با توافق طرف اسرائیلی انجام می‌شود و این به معنای آن است که اسرائیل از عملیات نظامی که ارتش از شش سال قبل در شبه جزیره سیناء آغاز کرده به ویژه عملیات سال ۲۰۱۸ بیشترین منفعت را می‌برد، این عملیات نیز همچنان تنها با یک هدف یعنی بیرون راندن ساکنان سیناء و تخلیه مناطق آن که دردسری برای اسرائیل محسوب می‌شوند، در چارچوب طرح سیسی برای حفظ امنیت شهروندان اسرائیلی ادامه دارد.

این نماینده پارلمان مصر در ادامه گفت: اتفاقات جاری در سینای شمالی به منزله خیانت بزرگی است که رهبران کودتای نظامی باید برای آن محاکمه شوند، آن هم نه فقط تحت عنوان کوچ اجباری بلکه با عنوان جنگ نسل‌کشی و مجازات عمومی که نیروهای وابسته به سیسی از بیش از ۱۸ ماه قبل آن را در پیش گرفته‌اند و عامل ویرانی زیرساخت‌ها و زمین‌های کشاورزی، بازداشت هزاران تن از شهروندان و حذف صدها تن دیگر از آنها بوده است.

فهمی ادامه داد: توسعه دایره کنترل وزارت دفاع بر همه چیز در سیناء و اینکه زمین‌های کشاورزی این منطقه را خطری برای امنیت ملی مصر می‌داند، در کنار تسریع در اجرای دستورات دولت سیسی برای انتقال مدیریت فرودگاه العریش به نیروهای مسلح و اجرای دستور تخصیص مساحت دو کیلومتر از مسیر بین‌المللی به ارتش سوالاتی را درباره هدف واقعی پشت این اتفاقات ایجاد می‌کند و نشان می‌دهد رویکرد مشخصی برای ایجاد منطقه حائل در سیناء وجود دارد و مصری‌ها نمی‌توانند به این منطقه نزدیک شوند.

کلید واژه ها: صحرای سینا


( ۲ )

نظر شما :

مسل ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۲
مصر بزرگ، نخبگان و مردم آن را چه شده است که چنین خاموش و تسلیم نظامیان برده ریاض و تل آویو شده اند. این همه پذیرش تحقیر مصر که روزی ستاره جهان عرب بود، باور کردنی نیست. امید است روزی غیرت اسلامی مردم متمدن و روشنفکر مصر، از خود تحرکی نشان دهد.
خسرواجلالی قورقچی نقده ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۱۲
من از شما سوال کردم ایا صحرای سینا از نظر حدود جغرافیایی درقاره اسیاست یا در قاره افریقاست ؟اگر در افریقا است که هیچ ،،ولی اگر دراسیاست ،،،پس مصر هم مثل ترکیه وروسیه در دو قاره است