نارندرا مودی برای دومین بار نخست‌وزیر هند شد

۰۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۵ کد : ۱۹۸۳۶۹۵ سرخط اخبار

به دنبال اعلام نتایج انتخابات پارلمانی هند که به پیروزی قاطع حزب ناسیونالیست هندو موسوم به بهاراتیا جاناتا انجامید، رئیس‌جمهوری هند نارندرا مودی را بار دیگر به عنوان نخست‌وزیر جدید منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رام نات کوویند، رئیس‌جمهوری هند شنبه پس از انتخاب نارندرا مودی برای نخست‌وزیری کشورش، همچنین از او خواست تا اسامی وزیران دولت و تاریخ ادای سوگند را اعلام کند. این دومین مرتبه است که مودی برای پست پنج‌ ساله نخست‌وزیری انتخاب می‌شود. مودی و برخی از رهبران ائتلاف او شنبه به دیدار کوویند رفتند.

براساس گزارش رسانه‌ها، مودی احتمالا پنج‌شنبه سوگند یاد می‌کند. به گفته منتقدان، مودی و حزبش سیاست‌های تفرقه‌آمیزی اعمال کرده‌اند و استراتژی "اول-هندو" را دنبال می‌کنند. مودی اما بعد از اعلام نتایج انتخابات گفت: این رای‌گیری به جنبشی برای اتحاد اجتماعی تبدیل شد. به طور کلی اینطور می‌گویند که این انتخابات اختلاف و فاصله و دیوار ایجاد می‌کند اما در واقع انتخابات ۲۰۱۹ در راستای فرو ریختن دیوارها بود.

آمیت شاه، رئیس حزب بهاراتیا جاناتا در جریان نشستی با قانونگذاران در دهلی، مودی را به عنوان رهبر "ائتلاف ملی دموکراتیک" انتخاب کرد. براساس اعلام کمیسیون انتخاباتی، بهاراتیا جاناتا از مجموع ۵۴۲ کرسی مجلس سفلی پارلمان هند (خانه مردم هندی یا لوک سابا) به ۳۰۳ کرسی دست یافت. این کرسی‌ها از اکثریت ساده‌ای که یک حزب برای تشکیل دولت نیاز دارد فراتر است.

رقیب اصلی مودی موسوم به حزب "کنگره ملی هندی" به ریاست رائول گاندی ۵۲ کرسی گرفت و حزب "تمام کنگره ترینامول هند" به رهبری ماماتا بانرجی، سروزیر غرب بنگال به ۲۲ کرسی رسید. برگزاری انتخابات پارلمانی هند شش هفته به طول انجامید.

کلید واژه ها: نارندرا مودی هند


نظر شما :