در میانه اعمال فشارهای بیشتر ترامپ علیه ایران:

اروپا به محافظت از برجام وعده داده است

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۸۳۲۶۲ اخبار اصلی اروپا آمریکا پرونده هسته ای
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ادامه کمپین اعمال فشار حداکثری خود بر ایران که با خروج از برجام آغاز کرد، از تجدید معافیت ۸ مشتری نفتی ایران از تحریم ها خودداری کرده است. با این حال، فرانسه، آلمان و بریتانیا که امضاکنندگان اروپایی توافق هسته ای به شمار می روند، همچنان اصرار می ورزند که توافق دوام آوردنی است.
اروپا به محافظت از برجام وعده داده است

نویسنده: دیوید ام. هرشنهورن

دیپلماسی ایرانی: در واکنش به تصمیم ایالات متحده به خودداری از تجدید معافیت 8 مشتری نفت ایران از تحریم ها، قدرت های اروپایی وعده دادند که از برجام حمایت خواهند کرد. تضمین کنندگان اروپایی برجام در بیانیه شدیدالحنی نوشتند: «ما، نماینده عالی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا  با ناراحتی و نگرانی ناخشنودی خود را از تصمیم ایالات متحده مبنی بر خودداری از تمدید معافیت ها از تحریم های نفتی ایران اعلام می کنیم.» این بیانیه توسط فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه هایکو ماس از آلمان و جرمی هانت از بریتانیا صادر شد. آنها افزودند: «ما همچنین نگرانی خود را از تصمیم ایالات متحده مبنی بر خودداری از تمدید کامل معافیت ها برای برنامه های منع گسترش تسلیحات هسته ای در چارچوب برجام اعلام می داریم.»

در روزهای اخیر دولت ترامپ همه معافیت ها برای خرید نفت ایران و همچنین 2 مورد از 7 مورد معافیتی که برای تجارت های مرتبط با برنامه هسته ای صلح آمیز ایران اعطا شده بود را لغو کرد. معافیت های اعطا شده به
چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان برای خرید نفت ایران هم تجدید نشدند. این اقدام ایالات متحده همزمان با ادامه بحران سیاسی در ونزوئلا، به افزایش نگرانی ها درباره افزایش قیمت نفت منجر شده و این در حالی است که قیمت نفت همین حالا هم در واکنش به تصمیم رئیس جمهوری دونالد ترامپ بالا رفته است.

ترامپ ایالات متحده را از توافق ایران که هنوز مورد حمایت اروپایی ها، روسیه و چین است، بیرون کشیده و به طور یکجانبه تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کرده است. اتحادیه اروپا این تحریم ها را غیرقانونی و غیر قابل تعمیم به کشورهای عضو این اتحادیه می داند و سعی دارد راه هایی برای دور زدن آنها بیابد.

مقامات اروپایی در ادامه بیانیه خود نوشتند: «لغو تحریم های مربوط به برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بخش مهمی از برجام بوده و هدف از آن تاثیرگذاری مثبت بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران و مهمتر از همه، در زندگی مردم ایران است. ما عمیقا از اعمال مجدد تحریم ها توسط ایالات متحده پس از خروج آن از برجاممتاسف هستیم.» آنها در ادامه آورده اند: «ما عمیقا باور داریم که برجام کلید پیشرفت ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه است. ما همه بر ادامه تعهد خود به برجام که عنصری اساسی در نظام منع گسترش تسلیحات هسته ای و برای امنیت ملی ما و امنیت جمعی اروپایی ضروری است، تاکید داریم.»

مایک پنس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده به نیابت از ترامپ خواستار آن شده است که اروپایی ها از برجام خارج شوند. اتحادیه اروپا همراه با فرانسه، آلمان و کره جنوبی یک ابزار ویژه مالی برای تسهیل معاملات تجاری قانونی با ایران ایجاد کرده است، اما اکثر کارشناسان بر این باورند که غلبه بر تدابیر اتخاذ شده از سوی ایالات متحده دشوار است چراکه بسیاری از شرکت ها از مجازات های ایالات متحده بیشتر از آن بیم دارند که بخواهند با ایران روابط تجاری برقرار کنند.

منبع: پولیتیکو / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: تحریم های ترامپ علیه ایران مخالفت اروپا با تحریم ها علیه ایران وعده اروپا به محافظت از برجام خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران تلاش برای نجات برجام


( ۳ )

نظر شما :