صدور حکم علیه سومین کارمند کنسولگری آمریکا در استانبول به اتهام مشارکت تروریستی

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۵ کد : ۱۹۸۳۰۷۳ سرخط اخبار

ترکیه علیه سومین کارمند کنسولگری آمریکا به همراه همسر و دخترش به اتهام عضویت در یک گروه تروریستی حکم صادر کرد. به نظر می‌رسد این اقدام باعث مخدوش‌تر شدن روابط آنکارا و واشنگتن می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، "ناظمی مته جانتورک"، یکی از مسئولان امنیتی در کنسولگری آمریکا در استانبول، همسر و دخترش متهم به عضویت در شبکه‌ فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه شده‌اند.

بر اساس حکم صادر شده که کپی آن به دست خبرگزاری رویترز رسیده است، جانتورک متهم به ارتباط با افرادی شده است که تحت تحقیقات به اتهام عضویت در سازمان فتو وابسته به فتح‌الله گولن هستند. با این حال جانتورک، همسر و دخترش این اتهامات را رد کردند.

هنوز سخنگوی دفتر دادستانی استانبول در این باره اظهار نظر نکرده است.

وکیل جانتورک نیز از هر گونه اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: واشنگتن هنوز شواهد معتبری مبنی بر اینکه جانتورک در فعالیت‌های غیر قانونی در طول ۳۰ سال سابقه‌ کاری‌اش شرکت داشته، ندیده است. او ارتباطات بسیاری با مقامات امنیتی و دولتی ترکیه به خاطر فعالیت‌های کاری‌اش داشته است.

وی ادامه داد: آمریکا پرونده جانتورک را با دولت ترکیه مطرح کرده است. ما نگرانی خود را در این باره اعلام کرده‌ایم.

بر اساس حکم صادره، جانتورک توسط دادستانی استانبول در سال ۲۰۱۸ مورد بازجویی قرار گرفته و تحت حبس خانگی قرار گرفت.

دو کارمند دیگر کنسول‌گری آمریکا که شهروند ترکیه بودند، در سال ۲۰۱۸ به اتهام جاسوسی و اعمال تروریستی بازداشت شدند. بازداشت این دو فرد باعث ایجاد تنش در روابط دو کشور شد.

"متین توپوز" در کنسولگری آمریکا در استانبول تا جلسه دادگاهش در ۱۵ ماه مه در زندان به سر می‌برد. اگر او محکوم شود با حکم حبس ابد مواجه است.

همچنین "حمزه اولوجای" مترجم دیگر کنسولگری آمریکا در شهر آدانا به ۴ سال و نیم زندان به اتهامات تروریستی محکوم شد اما سپس در ماه ژانویه امسال آزاد شد.

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا


نظر شما :