دو ملت ایران و عراق کاملا متحدند/ هیچ قدرتی نمی تواند این امت واحده را از هم جدا کند

۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۹:۵۶ کد : ۱۹۸۲۲۲۳ سرخط اخبار

رئیس جمهور، پیوند دو ملت ایران و عراق را بسیار مستحکم خواند و تاکید کرد: اینکه میلیونها ایرانی در طول سال به عراق و بویژه کربلا و نجف سفر می کنند و میلیونها عراقی نیز برای زیارت، عازم ایران می شوند، نشان می دهد که دو ملت از لحاظ فرهنگی و اعتقادی کاملا با هم متحدند و هیچ قدرتی نمی تواند این امت واحده را از هم جدا کند.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر سه شنبه در جمع نخبگان، عشایر و رهبران مذهبی عراق در کربلای معلا گفت: زیارت قبر امام حسین (ع) و اصحابش بویژه ابوالفضل العباس(ع) ، به عنوان یک آرزوی دیرین برای همه شیعیان و بویژه ایرانیان است و بسیار خوشحالم که امروز به کربلای مقدسه مشرف شده ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای ما صوت آزادی و استشمام بوی آزادی بیش از هر کجای دنیا در سرزمین کربلا است، تصریح کرد: ما این سرزمین را سرزمین جهاد ، شهادت ، ایثار و وفا می دانیم که قمر بنی هاشم مظهر وفا و ایثار و فداکاری بود.

روحانی عشایر و همه مردم عراق را میزبانان بسیار خوب برای زائران قبور ائمه هدی (ع) و بویژه در ایام زیارت اربعین  دانست  و گفت: مردم عراق و بویژه کربلا میزبانی بسیار صمیمانه ای در ایام اربعین حسینی از زائران دارند و از سوی مردم ایران از مردم عراق و کربلا تشکر می کنم.

رئیس جمهور افزود: امروز این جاذبه بزرگی که در حرم امام حسین(ع)  و قمر بنی هاشم(ع) وجود دارد میلیونها عاشق را از سراسر جهان به کربلا جذب می کند و در طول تاریخ کربلا پرچم به اهتزاز در آمده برای آزادی انسان ها و مبارزه با ظلم است.

روحانی تصریح کرد: امروز بسیار خوشحالیم که بیش از هر زمان دیگری برادری، اتحاد و وحدت را میان ملتهای ایران و عراق شاهدیم و خوشحالیم که در روز سختی و رفاه، ملت ایران در کنار ملت عراق و ملت عراق در کنار ملت ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه "اولین مردمی که در کنار عراق برای مبارزه با داعش و القاعده گرفتند مردم ایران بودند"، گفت:پس از اشغال موصل توسط تروریست های داعش در یک سخنرانی عمومی اعلام کردم ما تهدید برای شهرهای مقدس عراق از جمله کربلا را به هیچ عنوان تحمل نخواهیم کرد و این حملات را به عنوان حمله به کشور و ملت خودمان می دانیم و در همان روز نیز به دولت عراق پیام دادم که تمام امکانات ما در اختیار شما است تا در برابر تروریسم ایستادگی کنید و هر کمکی بخواهید ما آمادگی کامل داریم.

روحانی با تبریک به ملت ، عشایر و مرجعیت عراق به خاطر مقاومت و ایستادگی  در برابر تروریست های داعش و شکست توطئه بزرگ دشمنان برای منطقه و عراق گفت: ما علاقه داشتیم که کلا ویزا میان دو کشور برداشته شود و مردم عراق به راحتی بتوانند به ایران و ایرانی ها به عراق سفر کنند اما در این مرحله دو دولت با رایگان شدن صدور ویزا برای متقاضیان  موافقت کردند.

رئیس جمهور اظهارداشت: همچنین دو دولت تصمیم گرفتند که برای استحکام روابط اقتصادی بین دو ملت ، شهرکهای صنعتی را در مرز ایران و عراق با سرمایه گذاری تجار ایرانی و عراقی و همه علاقه مندان به سرمایه گذاری ایجاد کنند.

روحانی افزود: ما توافق کردیم که روند اتصال خطوط راه آهن دو کشور بسرعت انجام گیرد و راه آهن خرمشهر به بصره متصل شود تا به این ترتیب رفت و آمد بین مردم دو کشور تسهیل شود.

رئیس جمهور گفت:  ما تلاش داریم ارتباط دانشگاه های دو کشور را نزدیکتر سازیم و در همین راستا  آمادگی داریم آزمایشگاه های متعدد را برای دانشگاه های عراق تامین کنیم.

روحانی با ابراز خرسندی از وحدت در عراق ، اظهارداشت:  انسجام و وحدت عراق را به نفع عراق و کل منطقه می دانیم و دو کشور در زمینه ثبات و امنیت مشترک و کل منطقه ،تفاهم دارند و مطمئنم که روابط دو کشور روز به روز صمیمی تر و مستحکم تر خواهد شد.

کلید واژه ها: سفر روحانی به عراق


نظر شما :