خودروسازی روس‌ها در ایران عملیاتی می‌شود؟

۱۹ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۵ کد : ۱۹۸۲۱۶۹ سرخط اخبار

اخباری مبنی بر عزم روس‌ها برای خودرو سازی در ایران شنیده می‌شود، آیا در صورت تحقق این امر، رضایت مصرف کنندگان داخلی به تولیدات روسی جلب خواهد شد؟
خودروسازی روس‌ها در ایران عملیاتی می‌شود؟ به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روند حضور خودروسازان خارجی و تولید اتومبیل و عرضه آن به بازار داخلی کشور در سالیان گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است.

در سالیان اخیر و با شدت گرفتن تحریم ها، کشور چین برای پر کردن خلاء خودروسازان خارجی (همچون فرانسوی و...) تلاش بسیاری را در دستور کار قرار داد و البته به تبع این تلاش سهم قابل توجهی از تولید خودرو‌های خارجی در داخل کشور را نصیب خود کرد.

در حال حاضر، با یک بررسی و مشاهده میدانی در خیابان‌ها و جاده‌های کشور، شاهد حجم انبوهی از خودرو‌های چینی، در رنگ‌ها و مدل‌های متفاوت و متنوع خواهیم بود.

با اعمال تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده، خودروسازان چینی تا حدودی برای فعالیت در ایران با تردید‌هایی مواجه شده اند و هر از چند گاهی اخباری تایید نشده مبنی بر خروج فلان اتومبیل ساز چینی از کشور به گوش می‌رسد، فارغ از صحت این اخبار، آنچه که مبرهن است معطوف به این امر می‌شود که چینی‌ها به مانند گذشته به فعالیت در حوزه خودروسازی در داخل ایران نمی‌اندیشند.

حالا خودروسازی روسی، موسوم به "آوتوواز"در صدد است از این فضا استفاده کرده و در یک معامله بُرد بُرد فعالیت در این عرصه را کلید بزند، امری که البته هنوز بصورت قطعی و رسمی عملیاتی نشده، اما زمزمه‌ها و شواهد و قرائن حاکی از این واقعیت است که به دلیل همسویی برخی از مواضع سیاسی روس‌ها با ایران و عدم توجه مسکو به برخی از فشار‌های واشنگتن، ورود روس ها در خودروسازی ایران دور از انتظار نیست.

بنابر مطالعات و بررسی‌های انجام شده، یکی از معروف‌ترین تولیدات"آوتوواز"خودروی " لادا " است که به بیش از ۳۰ کشور جهان همچون ترکیه، شیلی، کوبا و... صادر می‌شود (گفتنی است بنا بر گزارشات موجود میزان تولید لادا، سالیانه حدود ۴۰۰ هزار دستگاه برآورد می‌شود).

اما نکته حائز اهمیت به این امر باز می‌گردد که بنابر اخبار موجود، بیش از ۶۵ درصد از سهام این خودروسازی به شرکت رنوی فرانسه تعلق دارد.

به نظر می‌رسد، فرانسوی ها، همچنان تلاش می‌کنند، حتی بصورت غیر مستقیم، ظرفیت بالقوه و ویژه و البته جذاب عرضه خودرو در ایران را از دست ندهند و حتی اگر بصورت غیر مستقیم نیز شده از این بازار جذاب بهره‌مند شود.

کلید واژه ها: روسیه


نظر شما :