حملات به ظریف ادامه دارد

۱۱ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۲۲ کد : ۱۹۸۲۰۵۴ سرخط اخبار

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه از ابتدای دولت یازدهم تا به امروز که به نیمه های عمر دولت دوازدهم رسیده همواره آماج حملات گسترده از سوی منتقدان بوده است.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، این روزها استعفای ظریف به بهانه ای برای حمله به دستگاه دیپلماسی تبدیل شده است. 15 نماینده مجلس در تذکری استعفای ظریف همزمان با سفر رییس جمهوری سوریه به ایران زیر سوال برده اند. 
در بخشی از این تذکر خطاب به وزیر امور خارجه آمده است: حداقل تدبیر و توجه به منافع ملی اقتضاء می کرد اینگونه دستاورد مربوط به دیدار بشار اسد با رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری را تحت الشعاع حاشیه سازی مربوط به استعفا قرار نمی دادید.
دستگاه دیپلماسی کشور در حال حاضر از چندین جهت تحت فشار قرار دارد، از یک سو با خروج یک جانبه آمریکا از قرارداد برجام، مردم و مسئولان از وزارت امور خارجه انتظار دارند که راهکاری برای حل این بحران و بهبود شرایط اقتصادی کشور بیاندیشد، از سوی دیگر اروپا تاکید دارد که انتظار داریم برای اجرایی شدن کامل ساز و کار مالی- اینستکس لوایح چهارگانه FATFتوسط ایران امضا شود. 
دولت برای پیوستن به FATF و راه نیافتن به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی چهار لایحه به مجلس فرستاد.
دو لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط شورای نگهبان تایید شد.
لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی - پالرمو - که در مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما به دلیل مخالفت شورای نگهبان و پافشاری مجلس بر مصوبه خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد اما تاکنون تصمیمی در مورد آن گرفته نشده است.
لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم یا CFT که مجلس آن را تصویب کرد اما شورای نگهبان رد کرده احتمالا پس از تعیین تکلیف پالرمو در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی می شود.
در صورت نپیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی در فرصت باقی‌مانده چهارماهه و حضور دوباره ایران در لیست سیاه، عملاً ارائه هرگونه خدمات و ارتباطات مالی و بانکی و پولی از سوی بانک‌های جهانی با بانک‌های ایرانی ناممکن می شود. 
اما در میانه تمامی فشارهایی که دستگاه دیپلماسی ایران با آن روبرو است عده ای در داخل کشور هر روز به هر بهانه ای تنش می آفرینند و عملا دستگاه دیپلماسی ناچار است بخشی از انرژی خود را صرف پاسخگویی به این ایرادات و سوالات کند.
حمید ابوطالبی مشاور رییس جمهوری در صفحه توئیتر خود درمورد تهاجم به ظریف نوشت: «تهاجم به وزیر خارجه، تهاجم به دیپلماسی کشور است و از آنجا که دیپلماسی، حاصل اجماع ملی بر کنش‌های دیپلماتیک برای تامین منافع ملی است، حمله به نماد دیپلماسی، حمله به منافع ملی است.»
حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درخصوص عملکرد وزیر امور خارجه گفت: بی تردید دکتر ظریف یکی از لایق ترین، توانا ترین و متدین ترین مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران و فردی انقلابی، خدمتگزار مردم و از مخلص ترین وزیران دولت یازدهم و دوازدهم است. مردم ایران هرگز خدمات طاقت فرسا و اقدامات شجاعانه و مدبرانه وی را در مقابله هوشمندانه و عملی با استکباری جهانی، رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه فراموش نمی کنند. اگر این اقدامات نبود ما امروز شاهد موفقیت تحریم های به اصطلاح فلج کننده ترامپ در ایران بودیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تفاوت ادبیات تندروها با دکتر ظریف تاکید کرد: رییس دستگاه دیپلماسی می توانست مانند برخی مدعیان انقلابی گری با ادبیات تند و شعارگونه برای خود در میان این جریان وجاهتی را کسب کند اما وزیر امور خارجه به خوبی می داند که تامین منافع مردم در جهان پیچیده امروز، ظرافت های خاص خود را دارد و باید با رعایت قواعد دیپلماتیک و ادبیات قابل فهم برای جهانیان از انقلاب اسلامی، ایران بزرگ و مردم با فرهنگ این مرز و بوم دفاع و هم زمان زخم زبان، بی مهری ها و بعضا دشمنی های برخی افراد در داخل کشور را هم تحمل کند.
مخالفان دولت همواره تلاش کرده اند که با راه اندازی موج اعتراض دولت و وزیر امور خارجه را زیر شدیدترین فشار ها قرار دهند اما این فشارها در واقع بازی در زمین دشمن است. دلواپسان حتی تا جایی پیش رفتند که چندی خواستار استعفای وزیر امور خارجه ای شدند که طبق نظرسنجی ها یکی از محبوب ترین وزرای دولت تدبیر و امید است و در قامتی دیپلماتی کارکشته، کشتی دیپلماسی کشور را در میان امواج توطئه و دشمنی های خارجی به پیش می برد.

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف


نظر شما :