جایگاه ایران در شاخص ادراک فساد منطقه

۲۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۵:۵۱ کد : ۱۹۸۱۸۰۶ سرخط اخبار

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی وضعیت شاخص ادراک فساد در میان کشورهای منطقه را منتشر کرده است که بر اساس آن امارات متحده عربی بهترین عملکرد را در قیاس با دیگر کشورها دارد.

به گزارش ایسنا، این گزارش تمامی کشورهایی که در منطقه جغرافیایی منا قرار دارند را از نظر شاخص ادراک فساد بررسی کرده و در این بین ایران در رده‌های میانه این جدول قرار گرفته است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده در این گزارش، امارات متحده عربی با امتیاز ۷۰، هرچند در قیاس با سال قبل در میان کشورهای جهان با افت جایگاه مواجه شده اما با قرار گرفتن در رتبه ۲۳ جهانی، بهترین کشور منطقه از نظر شاخص مبارزه با فساد به شمار می‌رود.

پس از امارات، رقیب سیاسی و منطقه‌ای این کشور یعنی قطر قرار گرفته است. این همسایه جنوبی ایران نیز در قیاس با سال گذشته میلادی چهار رده افت جایگاه داشته اما همچنان به عنوان کشور ۳۳ جهان از نظر ادراک فساد قرار گرفته است.

پس از این دو کشور عمان، عربستان سعودی و اردن بهترین عملکرد را به خود اختصاص داده‌اند. در این بین عمان توانسته با جهشی ۱۵ پله‌ای رتبه خود را از ۶۸ به ۵۳ کاهش دهد و بالاترین میزان رشد را در میان کشورهای منطقه به نام خود ثبت کرده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این گزارش، ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی امتیاز ۲۸ را در شاخص ادراک فساد به دست آورده و با سقوطی هشت پله‌ای از رتبه ۱۳۰ به رتبه ۱۳۸ جهانی تنزل جایگاه داشته است.

در میان کشورهای منطقه، بدترین عملکرد به سوریه اختصاص یافته و این کشور با قرار گرفتن در جایگاه ۱۷۸، فاسدترین اقتصاد منطقه به حساب می‌آید. پس از آن یمن با رتبه ۱۷۶، لیبی با ۱۷۰، عراق با ۱۶۹ و لبنان با ۱۳۸ در صف فاسدترین اقتصادهای منطقه قرار دارند.

کاهش دو واحدی امتیاز و هشت رتبه‌ای جایگاه ایران در مقایسه با سال ۲۰۱۷، مهم‌ترین اتفاقی است که در گزارش جدید اتاق بازرگانی تهران خود را نشان می‌دهد.

کلید واژه ها: فساد کشورهای منطقه


( ۱ )

نظر شما :