گزارش نیویورک تایمز از مراسم چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی

مناسبتی ایرانی برای انتقاد از ایالات متحده

۲۵ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۱۶۷۸ اخبار اصلی خاورمیانه
به رغم بارش نسبتا شدید باران، ایرانی ها روز دوشنبه برای راهپیمایی در خیابان انقلاب تا میدان آزادی حضور یافتند تا ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی را جشن بگیرند. اگرچه این مراسم هر ساله در تاریخ ۱۱ فوریه برگزار می شود، امسال به رغم آب و هوای نه چندان مساعد به نظر گسترده تر می آمد. و به رغم اینکه ایالات متحده از سال ۱۹۸۱ تاکنون همه روابط خود را با ایران قطع کرده، همانند نوعی تمثیل شیطانی در همه جا حضور داشت.
مناسبتی ایرانی برای انتقاد از ایالات متحده

نویسنده: توماس اردبرینک

دیپلماسی ایرانی: به رغم بارش نسبتا شدید باران، ایرانی ها از جمله خانواده هایی که کالسکه در دست داشتند، مردم با پرچم های سبز و سفید و قرمز کشور، روحانیون، نوجوانان و دیگران روز دوشنبه برای راهپیمایی در خیابان انقلاب تا میدان آزادی در خیابان حضور یافتند تا 40 سالگی انقلاب اسلامی را جشن بگیرند.

اگرچه این مراسم هر ساله در تاریخ 11 فوریه برگزار می شود، امسال به رغم آب و هوای نه چندان مساعد به نظر گسترده تر می آمد. و به رغم اینکه ایالات متحده از سال 1981 تاکنون همه روابط خود را با ایران قطع کرده، همانند نوعی تمثیل شیطانی در همه جا حضور داشت. یکی در میانه راه فریاد زد: «خدا را شکر که انقلاب 40 ساله شد. آمریکایی ها کجا هستند که این راهپیمایی الهی را ببینند؟»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در سخنرانی در میدان آزادی گفت که کشور در میانه «یک جنگ روانی و اقتصادی» است که از سوی «دشمنان بی رحمانه» در حال اجراست. این یک اشاره آشکار به ایالات متحده و تحریم های اعمال شده از سوی دولت ترامپ پس از خروج یکجانبه آن از توافق بین المللی هسته ای ایران، بود. روحانی گفت: «ما با هم در برابر این تحریم ها خواهیم ایستاد و بر آمریکا پیروز خواهیم شد.» روحانی در ادامه بر این مساله تاکید کرد که چنین مقاومتی بدون هزینه نخواهد بود: «مردم به مشکل بر خواهند خورد؛ آنها همین حالا هم دچار مشکل شده اند؛ اما ما آنها (مشکلات) را پشت سر می گذاریم.»

یک مرد و دو پسرش در حالی در راهپیمایی شرکت کرده بودند که یک عروسک از جنس فوم از ترامپ را در دست داشتند. یکی از پسران گفت: «2 سال پیش اوباما را ساختیم، اما این ترامپ امسالی بهترین کار ما تا به امروز است.» آنها تاکید کردند که قصد سوزاندن عروسک را ندارند و می خواهند آن را به مدرسه راهنمایی محله هدیه کنند.

در گفت و گوهای متعدد به نظر می رسید شرکت کنندگان راهپیمایی کاملا از آنچه پیش روی کشورشان است آگاهی داشتند. کارشناسان اقتصادی نرخ تورم تا 50 درصد را برای سال آتی (هجری شمسی)، پیش بینی کرده اند. دولت با کاهش شدید درآمد نفتی ناشی از فشار واشنگتن بر خریداران و کاهش همزمان قیمت نفت دست و پنجه نرم می کند. ریال در 12 ماه گذشته نزدیک به 70 درصد از ارزش خود را از دست داده است و به بالا رفتن قیمت کالاهای وارداتی انجامیده است. نرخ بیکاری به شدت بالاست و تولیدات صنعتی کاهش یافته است. اعتراضات کارگری به طور جدی و سراسری برگزار شده و ده ها نفر از مخالفان دستگیر شده اند و نیروهای امنیتی در ارتباط با حملات تروریستی در حالت آماده باش به سر می برند. کانال های ماهواره ای فارسی زبان خارجی بارها درباره سوء مدیریت و فساد گفته و بر اعتماد عمومی به مقامات ایران تاثیر منفی گذاشته اند.

مینا حیدری 45 ساله گفت: «همه کشورها مشکلاتی دارند. ما هم داریم.» او که علاوه بر انقلاب، به خاطر برادرش محسن که جنگ خونین هشت ساله با عراق در دهه 1980 کشته شده در این مراسم شرکت کرده، افزود: «نباید آنهایی که جان خود را فدا کردند از یاد ببریم.» او و دیگرانی که در تظاهرات حضور داشتند به پیشرفت هایی که از زمان انقلاب تاکنون حاصل شده از جمله حضور زنان در دانشگاه ها، دستاوردها در فناوری نانو و مقالات علمی اشاره کردند.

سالگرد انقلاب طی سال ها به یک کارناوال ایدئولوژیک تبدیل شده است. در طول مسیر راهپیمایی سرگرمی هایی وجود داشت که توسط سازمان های دولتی ارائه می شد. از آنجایی که سرگرمی ها باید اسلامی می بودند، دلقک های مردی پرچم ایران را در دست داشتند، مردانی با لباس نقره ای نقش مجسمه های زنده را ایفا می کردند و چند خواننده کُر مرد که لباس های خاکستری به تن داشتند، آهنگ هایی در ستایش آیت الله روح الله خمینی، بنیان گذار انقلاب می خواندند.

در مقابل غرفه ای که توسط وزارت مالیات اداره می شد که نهاد چندان محبوبی در جمهوری اسلامی نیست، یک روحانی شیعه، حجت الاسلام قاسم محسن شاهرودی، تنها زیر یک چتر نشسته بود تا به سوالات (شرعی) عابران پاسخ دهد. او که یک روحانی در سطح متوسط محسوب می شود، گفت انقلاب برای ایران آزادی و تکامل به ارمغان آورده است. او در عین حال اذعان داشت که بسیاری از ایرانی ها روحانیون را دوست ندارند: «گاهی تاکسی ها سوارم نمی کنند. میزانی از مخالفت طبیعی است. به نابرابری ها در آمریکا نگاه کنید، به جلیقه زردها در فرانسه نگاه کنید، در سراسر جهان همه ناراضی هستند. ایران هم فرقی با آنها ندارد.» تقی ملا احمد یک روحانی دیگر که در حال گذر از آنجا بود به بحث وارد شد و گفت: «البته که برخی افراد ناراضی هستند، اما مشکل آنها با دولت است و نه کشور و نه جمهوری اسلامی. اگر آنها واقعا ناراضی بودند، می آمدند و تظاهرات گسترده برگزار می کردند، اما من که چنین چیزی نمی بینم.»

اگرچه بخش گسترده ای از جمعیت 12 میلیونی شهر تهران در خانه مانده بودند و برخی هم برای سرگرمی راهی خیابان ها شده بودند، اما روحانی از جمعیت گسترده حاضر به عنوان یک پیروزی برای نظامی که او نماینده آن است، استقبال کرد و گفت: «امروز حضور مردم در خیابان های سراسر ایران اسلامی به این معنی است که دشمن هرگز به اهداف شوم خود نخواهد رسید.»

منبع: نیویورک تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی راهپیمایی ۲۲ بهمن انتقاد از ایالات متحده در سالگرد انقلاب مشکلات اقتصادی ایران


( ۴ )

نظر شما :