آلمان، انگلیس و فرانسه راه اندازی اینستکس را اعلام کردند

۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۸۱۴۷۱ سرخط اخبار

وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در کنفرانس مشترک خبری پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا در بخارست پایتخت رومانی راه اندازی سازوکار مالی ویژه (اینستکس) را رسما اعلام کردند.
به گزارش پنجشنبه شب ایرنا هایکو ماس، جرمی هانت و ژان ایو لودریان وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در کنفرانس خبری مشترک در بخارست پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا راه اندازی رسمی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX را اعلام می کنند.
ماس در این کنفرانس خبری گفت: ما تصریح می کنیم که درباره حفظ توافق هسته ای با ایران فقط حرف نمی زدیم، و اکنون امکانی برای اجرای تراکنش های تجاری ایجاد می کنیم.
وزیر خارجه آلمان افزود: اجرای تعهداتی که در ازای درخواست از ایران برای آغاز نکردن غنی سازی نظامی اورانیوم بر عهده گرفتیم، پیش شرطی برای ما بود.
وزیر خارجه فرانسه نیز در این کنفرانس با بیان اینکه این یک اقدام سیاسی است، تصریح کرد: این حرکتی برای حمایت از شرکت های اروپایی است.
همچنین هانت با اشاره به تلاش ها برای راه اندازی این کانال مالی، آن را نماد عملی تعهد اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ایبا تهران عنوان کرد.
وی افزود که تمرکز اولیه این سازوکار روی کالاهایی خواهد بود که موردنیاز فوری مردم ایران همچون مواد غذایی، دارویی و مصرفی است.
هانت ادامه داد: 'سه کشور اروپایی در یک همکاری تنگاتنگ تلاش می‌کنند تا تمام ابعاد تکنیکی و حقوقی لازم را برای فعال شدن این مکانیسم مورد توجه قرار دهند. این اقدامات شامل همکاری با ایران برای راه‌اندازی ساختارهای لازم است.
شرکتی که با عنوان INSTEX ثبت شده در پاریس مستقر خواهد بود و یک کارشناس بانکی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد. انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهد داشت.
پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند.
اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه با صدور یک بیانیه، اجرای این ساز وکار را اعلام کند؛ اما انتشار این بیانیه به دنبال آنچه که اختلاف‌های داخلی بر سر ادبیات بکار رفته اعلام شد، به تأخیر افتاد.

کلید واژه ها: سازوکار ویژه اروپایی‌ها برای حفظ برجام


نظر شما :