جرمی هانت: ثبت سازوکارویژه مالی با ایران نشانگر تعهد اروپا به برجام است

۱۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۳:۲۷ کد : ۱۹۸۱۴۶۸ سرخط اخبار

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس راه‌اندازی کانال پرداخت مالی اروپا و ایران را نماد عملی تعهد اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ایبا تهران عنوان کرد.
به گزارش پنجشنبه شب ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه انگلیس، هانت امروز پس از پایان نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بخارست افزود:امروز گام قابل‌توجهی را برای اجرای تعهداتمان در قالب برجام برای حفظ لغو تحریم‌ها برای مردم ایران برداشتیم. ما سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) سازوکار ویژه مالی اروپا را ثبت کردیم که پس از فعال شدن همکاری‌های تجاری مشروع با ایران را تسهیل می‌کند.
وی افزود که تمرکز اولیه این سازوکار روی کالاهایی خواهد بود که موردنیاز فوری مردم ایران همچون مواد غذایی، دارویی و مصرفی است.
وزیر خارجه انگلیس، ثبت این سازوکار را گامی بزرگ خواند اما تصریح کرد که کارهای بیشتری بایستی صورت گیرد. 
هانت ادامه داد: سه کشور اروپایی در یک همکاری تنگاتنگ تلاش می‌کنند تا تمام ابعاد تکنیکی و حقوقی لازم را برای فعال شدن این مکانیسم مورد توجه قرار دهند. این اقدامات شامل همکاری با ایران برای راه‌اندازی ساختارهای لازم همتا است. 
وی تصریح کرد که توافق هسته‌ای ایران عنصر مرکزی در تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از اشاعه تسلیحات اتمی محسوب می شود و برای امنیت منطقه حائز اهمیت است. 
وزیر امور خارجه انگلیس درعین‌حال ادعا کرد که این سازوکار، مانع توجه به آنچه اقدامات بی‌ثبات کننده ایران خواند، نمی‌شود.
بر اساس اعلام وزارت امور خارجه انگلیس، وزیر امور خارجه این کشور به همراه همتایان فرانسوی و آلمانی خود عصر پنجشنبه ایجاد ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری با ایران موسوم به اینستکس را رسماً اعلام کردند. 
بنا بر گزارش‌های منتشرشده، این ابزار به بانک‌ها این امکان را می‌دهد که به‌رغم تحریم‌های آمریکا با ایران همکاری داشته باشند.

کلید واژه ها: جرمی هانت سازوکار ویژه اروپایی‌ها برای حفظ برجام


نظر شما :