همتی: سیاست های ارزی ایران مستقل از چرخه مالی اروپاست

۰۳ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۳ کد : ۱۹۸۱۲۹۹ سرخط اخبار

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه برنامه ریزی و سیاست های ارزی ایران مستقل از چرخه مالی اروپاست، ابراز امیدواری کرد که سازوکار مالی ویژه اروپا (SPV) برای ایران در آینده نزدیک راه اندازی شود.

به گزارش سه شنبه شب ایرنا، عبدالناصر همتی با حضور در یک برنامه تلویزیونی درخصوص وضعیت کنونی بازار ارز افزود: امروز با افتخار می گویم به سمت پایداری رخدادهای اجتماعی و اقتصادی آن پیش می رویم و بر قدرت بزرگ جهانی که با تمام ابزار به جنگ انقلاب اسلامی رفته، فایق آمده و اکنون بر نوسانات بازار ارز غلبه کرده ایم.
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه اکنون وضعیت خوبی در ذخایر اسکناس ارزی در کشور داریم، ادامه داد: برنامه ریزی های بانک مرکزی برای یک ماه و دو ماه نیست و اگرچه در مقاطعی مشکلاتی پیش آمد، امروز این موضوع حل شده و نقل و انتقالات ارزی روانتر انجام می شود به نحوی که قطع واردات نفت در مقطعی وقفه ای را در دریافت ارز ایجاد کرد اما اکنون ده‌ها میلیارد دلار ارز فعال در خارج از کشور داریم که قابل استفاده هستند.
همتی تصریح کرد: با روندی که پیش می رود، سنگ اندازی دشمنان کمک خواهد کرد تا به اقتصاد مقاومتی دست یافته و بودجه نفتی را کاهش دهیم.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه در شرایط فعلی تکیه بر تولیدات داخلی بیشتر خواهد شد، افزود: در این صورت نتایج بهتری برای رفاه مردم فراهم خواهیم کرد.
وی در ادامه در مورد بازگشت ارز حاصل صادرات نیز گفت: برخی از صادر کنندگان عادت کرده بودند که ارز را به کشور نیاورند و ما از آنها گله مند هستیم، اما با تعاملاتی که اخیرا با تولیدکنندگان و صادرکنندگان داشتیم، بسیار امیدواریم و حتما جریان ورود ارز به کشور بیشتر خواهد شد؛ البته با همه این احوال نزدیک به 9.2 میلیارد دلار ارز صادراتی را از سمت صادرکنندگان دریافت کردیم که این رقم به نظر من کم است و می تواند بهتر شود. با توافقاتی که با صادرکنندگان داریم روند ورود ارز بیشتر نیز خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین به محدودیت تراکنش‌های کارتخوان های فروشگاهی اشاره کرد و افزود: من مرداد و شهریور دو ماه خیلی سختی را داشتم و در این دو ماه خواب درست و حسابی نداشتم و فکر می‌کردم حمله‌ای به مردم عزیز کشورمان شده و نباید اجازه دهیم که پول ملی ارزش خود را از دست دهد، در آن زمان به این نتیجه رسیدم که سفته بازی از مسیر ریال به ارز حمله می‌کرد که این فرآیند را از دو مسیر تراکنش‌های کارتی و چک‌های تضمینی کنترل کردیم.
وی با بیان اینکه ارزش چک‌های تضمینی رایج در بازار ۸ هزار میلیارد تومان بود، گفت: تعداد کارت‌هایی که روی دستگاه‌های کارتخوان کشیده می‌شوند بعد از اجرای بخشنامه بانک مرکزی، از وضعیت غیرعادی و سفته بازی در مهرماه به وضعیت عادی در دی ماه رسیده است.
همتی همچنین با اشاره به اینکه با اصلاح فرآیند قانونی درخصوص چک‌های تضمینی وضعیت سفته بازی در بازار کنترل شده است، تصریح کرد: تراکنش‌ها و چک‌های تضمینی عمده حمله سفته بازان به بازار ارز و اقتصاد کشور بوده‌اند که امیدواریم به تدریج و با ثبات بیشتر وضعیت بازار ارز مطلوب‌تر شود.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه اظهارات منتقدان را مبنی براینکه همتی تنها برروی ارز تمرکز کرده و از سایر مسائل پولی و بانکی غافل است رد کرد و افزود: در حال حاضر در بانک مرکزی تیم‌های کارشناسی برای اصلاح نظام بانکی شکل گرفته و بررسی‌های زیادی در این حوزه داریم.
وی همچنین با تاکید براینکه هدف گذاری تورم برای ما مهم است نه اینکه در شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود تصمیم بگیریم و نرخ دستوری تعیین کنیم، تصریح کرد: اقدامات مهمی در حوزه پولی انجام داده‌ایم و در آینده نیز به تدریج عملیاتی خواهیم کرد.
همتی همچنین درباره بازار متشکل ارزی نیز گفت: درحالی که نرخ‌ها در سامانه سنا ثبت می‌شود ولی هنوز هم بازار متشکل ارزی نداریم؛ اقدامات لازم را انجام دادیم و فکر می‌کنم تا یکی دو هفته آینده این بازار را عملیاتی کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: بازار متشکل ارزی برای اسکناس است که به صورت نقد و الکترونیکی، برای خریدهای عمده و خرد فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه فساد و رانت در کشور خیلی زیاد است، تصریح کرد: برای برخورد با این وضعیت باید همه متحد باشند؛ این رانت‌ها و فسادها مردم را بدبین می‌کند. خیلی‌ها ارز گرفتند و بازنگرداندند. یکی از مشکلاتی که احساس می‌کنم مقابل مردم جوابی نداریم که چطور این فساد را ریشه کن کنیم.
همتی همچنین درباره رانت ناشی از ارز ۴۲۰۰ تومان نیز گفت: بررسی آماری نشان می‌دهد که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت نمی‌شد تورم بسیاری شدیدی داشتیم ولی به دلیل عدم نظارت و ضعف‌های بزرگ این حوزه، کالاها با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مصرف کننده نرسید درحالی که در دولت تلاش می‌کنیم این سیستم را اصلاح کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه درباره برنامه این بانک برای سپرده ریالی مبتنی بر ارز افزود: اگر مردم می‌خواهند ارز بخرند و نگه دارند، می‌توانند به جای خرید فیزیکی، به افتتاح سپرده ریالی مبتنی بر ارز اقدام کنند و براساس نوسانات بازار ارز سود و زیان بگیرند.
همتی همچنین درباره کانال ارتباطی ایران و اروپا تصریح کرد: اروپایی‌ها از نظر فنی مشکل دارند و می‌گویند هر چه بگذاریم آمریکا دوباره تحریم می‌کند، البته ما تمام سیاست‌های خودمان را بدون توجه به چرخه مالی اروپا تدوین کرده‌ایم، اما احساس می‌کنم اروپایی‌ها برای حیثیت خودشان هم شده در آینده نزدیک کاری بکنند؛ اگر بکنند استقبال می‌کنیم و اگر انجام ندهند هم ما برنامه ریزی های خودمان را کردیم و کارمان را پیش می بریم.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه درباره لوایح چهارگانه پالرمو و FATF نیز گفت: یکی از شرایط بانک های دنیا این است که به FATF بپیوندیم. صادرات نفت ما اکنون بالای یک میلیون بشکه است و ژاپن نیز به جمع خریداران نفت ایران اضافه شده است. نگرانی از بابت ورود ارز نداریم اما سیاست این است که استفاده از ارزهای نفتی باید متوقف شود. من نسبت به این روند خوشبین هستم و دشمن می خواست ضربه سختی به مردم وارد آورد که آن را خنثی کردیم.
وی افزود: تمام تلاش روزمره دولت این است که تاثیر منفی تحریم را به حداقل برساند اما به هر حال جنگ اقتصادی داریم و برخی فکر می کنند که هنوز هم باید ماشین های مدل بالای خارجی وارد کرده و در خیابان ها جولان دهند، درحالیکه اکنون باید این روند را متوقف کنیم. 
همتی با تاکید براینکه تا چه زمانی باید وابسته به صادرات نفت باشیم تا زندگی خود را بگذرانیم، گفت: اکنون واقعا جنگ اقتصادی در پیش داریم و نباید عادی فکر کنیم و به تدریج روزهای محکم و خوبی را پیش رو خواهیم داشت.
رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف ۴ صفر از پول ملی نیز افزود: اولویت اصلی بانک مرکزی حذف ۴ صفر از پول ملی نیست اما در کنار سایر کارهای خود این موضوع را هم پیگیری خواهیم کرد. این در حالی است که مسکوکات کشور ارزش فلزی بالاتری نسبت به ارزش مالی پول ها دارند، بنابراین اگر حذف صفرها صورت گیرد یک عملیات حسابداری انجام شده است. این کار فرآیندی دارد که دولت باید بررسی لازم را صورت دهد. دولت باید آن را بپذیرد و سپس به مجلس برود اما اجرای آن حداقل ۲ سال به طول می انجامد تا اسکناس های جدید جایگزین اسکناس های قدیمی شوند.
همتی در ادامه با بیان اینکه جز بانکی ها، هیچ کس واحد پول را ریال نمی گوید، گفت: هر نظر کارشناسی را در این رابطه می پذیریم و فکر می کنیم حذف ۴ صفر ارزش صوری ریال را مقابل ارز های دیگر دنیا بهبود می بخشد و با قدرت، دقت و جدیت این موضوع را اجرایی خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: برخی فکر می کردند که ارزش پول ملی به شدت سقوط کرده و تورم افسارگسیخته بر کشور حاکم خواهد بود این در حالی است که نقدینگی ۹ ماهه ابتدای امسال نسبت به اسفند سال قبل رشدی نداشته و کنترل کامل بر روی نقدینگی داریم، البته اضافه برداشت بانک ها از بانک مرکزی ۵۵ هزار میلیارد تومان بوده که اکنون به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده، اما لازم نیست تک تک برنامه ها را بگوییم بلکه مردم باید نتیجه را ببینند.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: تورم ما تورم افزایش تقاضا نیست بلکه ناشی از شوک عرضه است که بر این اساس باید شرایط را منطقی دید، این در حالی است که در بانک مرکزی به روی اقتصاددانان باز است و هر ماه جلسات متعددی با اقتصاددانان طیف های مختلف برگزار می‌شود. 
همتی در پایان با تاکید براینکه مردم مطمئن باشند تورم را کنترل می کنیم و بازار ارز نیز با ثبات خواهد شد، تصریح کرد: به مردم می گویم که حرفی نمی زنم که نتوانم آن را اجرا کنم و حرفی را نمی زنم که واقعیت نداشته باشد، بر بازار پول و بازار ارز مسلط هستیم و مردم اندکی صبر و مقاومت داشته باشند.

کلید واژه ها: عبدالناصر همتی سازوکار ویژه اروپایی‌ها برای حفظ برجام


نظر شما :