افزایش تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده

هشدار تهران به واشنگتن: برای ما سخنرانی نکنید!

۱۷ دی ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۰۹۹۵ اخبار اصلی اخبار داخلی آمریکا پرونده هسته ای
مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده خطاب به مقامات ایران گفت که به پرتاب های موشکی که از نظر او نقض قوانین بین المللی محسوب می شوند، ادامه ندهند. هشدار زودهنگام وزیر امور خارجه آمریکا با واکنش سریع محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مواجه شد. ظریف هرگونه نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را در نتیجه برنامه برای پرتاب سه موشک فضایی رد کرد.
هشدار تهران به واشنگتن: برای ما سخنرانی نکنید!

نویسنده: تام نلیست

دیپلماسی ایرانی: ساعات اولیه روز پنج شنبه مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده خطاب به مقامات ایران گفت که به پرتاب های موشکی که از نظر او نقض قوانین بین المللی محسوب می شوند، ادامه ندهند. هشدار زودهنگام وزیر امور خارجه آمریکا با واکنش سریع محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مواجه شد. ظریف هرگونه نقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را در نتیجه برنامه برای پرتاب سه موشک فضایی رد کرد. پمپئو گفته بود ایران در نظر دارد در ماه های آینده سه موشک فضایی را با استفاده از فناوری ای که به شدت مشابه فناوری استفاده شده در موشک های بالستیک بین قاره ایست، پرتاب کند.

مرد دست راست رئیس جمهوری دونالد ترامپ در هشدار خود به ایران گفت: «وقتی سیاست های مخرب نظام ایران ثبات و امنیت بین المللی را به خطر می اندازد، ایالات متحده نمی نشیند و نظاره کند.» پمپئو افزود: «ما به نظام ایران توصیه می کنیم که در این پرتاب های تحریک آمیز بازنگری و همه فعالیت های مرتبط با موشک های بالستیک را به منظور جلوگیری از انزوای عمیق اقتصادی و دیپلماتیک متوقف کند.»

وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که پرتاب های موشکی ایران نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می شود؛ این همان قطعنامه ایست که از توافق هسته ای ایران موسوم به برجام حمایت کرده است. رئیس جمهوری ترامپ در ماه مه سال گذشته میلادی به صورت یکجانبه ایالات متحده را از این توافقنامه خارج کرد. در متن این قطعنامه از ایران خواسته شده که چنین فناوری را دنبال نکند، اما ایران از چنین کاری منع نشده است.

ظریف در تهدیدی مستقیم علیه واشنگتن در پیامی به زبان انگلیسی در توئیتر نوشت: «پرتاب ابزار فضایی توسط ایران و همچنین آزمایش های موشکی نقض قطعنامه 2231 نیستند. ایالات متحده خود، همان قطعنامه را نقض کرده است و از این رو، در موقعیتی نیست که بتواند برای کسی در این زمینه سخنرانی کند.» ظریف افزود: «در یادآوری به ایالات متحده: اول اینکه قطعنامه 1929 منسوخ شده است؛ و دوم اینکه تهدید، تهدید به دنبال خواهد داشت و خوش رفتاری، خوش رفتاری.»

این توئیت ها با تصاویر پیوست شده دو قطعنامه شورای امنیت منتشر شدند که پومپئو برای اثبات نقطه نظر خود از آنها استفاده کرده بود. اولین تصویر به قطعنامه منسوخ شده 1929 مربوط می شد که ایران را از «انجام هر گونه فعالیت مرتبط با موشک های بالستیک» باز می داشت. وزیر امور خارجه ایران در توضیح این تصویر نوشت: «هر اندازه هم که ایالات متحده قطعنامه 1929 را دوست داشته باشد، اما این قطعنامه منسوخ شده است.» در تصویر دوم که بخشی از قطعنامه 2231 بود، این متن دیده می شد: «از ایران خواسته می شود که اگرچه می تواند چنین قابلیتی داشته باشد، فعالیتی در ارتباط با موشک های بالستیک انجام ندهد.» ظریف در ادامه نوشته: «فارغ از مخالفت و بی احترامی آمریکا، این قطعنامه همچنان معتبر است.»

سردار سرتیپ پاسدار قاسم تقی زاده، معاون وزیر دفاع ایران، در ماه نوامبر گذشته گفته بود که ایران به زودی سه ماهواره به فضا پرتاب خواهد کرد. با این حال، ایران مرتبا اتهامات ایالات متحده را مبنی بر اینکه موشک هایی تولید کرده که می توانند کلاهک های هسته ای حمل کنند، رد کرده است. در همین حال، پومپئو مدعی شده که ایران از زمان تصویب قطعنامه شورای امنیت در سال 2015، بارها موشک های بالستیک پرتاب کرده است. به گفته او، جدیدترین آزمایش موشک بالستیک میان برد ایران در روز 1 دسامبر بوده است.

منبع: اکسپرس / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: موشک های بالستیک پرتاب ماهواره توافق هسته ای ایران قطعنامه 2231 پیامد خروج آمریکا از برجام هشدارهای متقابل پومپئو و ظریف


( ۶ )

نظر شما :

Aa ۱۸ دی ۱۳۹۷ | ۰۶:۴۳
تا زمانی که ایران تأخیر داشته باشد در پرتاب این سه موشک و ماهواره هایش این پومپئو وزیر خارجه امریکا اینطوری بهانه خواهد گرفت!پرتاپشان کنید ببینید آن زمان چگونه دهنش بسته خواهد شد!!!