گفت وگوی دیپلماسی ایرانی با جیمز کارافانو، کارشناس امنیت ملی

حضور نیروهای امریکایی در سوریه فقط برای از بین بردن ته مانده های داعش بود

۰۴ دی ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۸۰۸۰۴ آمریکا خاورمیانه انتخاب سردبیر
در پی تصمیم اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به خارج کردن نیروهای نظامی این کشور از سوریه، بحث منافع آمریکا در خاورمیانه، جوانب تصمیم ترامپ و درست و غلط بودن این اقدام داغ شده است. در همین راستا، دیپلماسی ایرانی گفت و گویی با جیمز کارافانو کارشناس امنیت ملی در آمریکا درباره اینکه از ابتدای امر ایالات متحده چه منافعی را در سوریه دنبال می کرده و برای دستیابی به آنها چه روندی را باید در پیش بگیرد.
حضور نیروهای امریکایی در سوریه فقط برای از بین بردن ته مانده های داعش بود

دیپلماسی ایرانی: در پی تصمیم اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به خارج کردن نیروهای نظامی این کشور از سوریه، بحث منافع آمریکا در خاورمیانه، جوانب تصمیم ترامپ و درست و غلط بودن این اقدام داغ شده است. در همین راستا، دیپلماسی ایرانی گفت و گویی با جیمز کارافانو، کارشناس امنیت ملی و معاون موسسه کاترین و شلبی کالوم دیویس برای امنیت ملی و سیاست خارجی در بنیاد هریتج (اندیشکده) و از اعضای ای. دابلیو. دیچاردسون داشته است درباره اینکه از ابتدای امر ایالات متحده چه منافعی را در سوریه دنبال می کرده و برای دستیابی به آنها چه روندی را باید در پیش بگیرد.

منافع اصلی ایالات متحده در سوریه چه هستند؟

ایالات متحده منافع استراتژیک متعددی در سوریه دارد، اما در حال حاضر تنها دو مورد به اندازه ای حیاتی محسوب می شوند که استفاده نیروی نظامی را توجیه کنند، یکی شکست دادن داعش و دیگری بازدارندگی و مجازات استفاده از سلاح های شیمیایی احتمالی توسط دولت بشار اسد. علاوه بر این دو، دیگر منافع اساسی ایالات متحده در سوریه مقابله با نفوذ ایران، محافظت از متحدانش از تهدیدهای احتمالی سوریه، رسیدگی به وضعیت بشردوستانه در این کشور و جلوگیری از افزایش شمار پناهجویان و پناهندگان سوری است.

دستیابی به این این منافع برای آمریکا تا چه اندازه امکان پذیر است؟

مشکل اصلی در تلاش برای حفظ توازن در منافع بدون متحمل شدن هزینه های غیر ضروری مالی و نظامی است. به همین دلیل هم آمریکا باید در ابتدا روی عملیات مبارزه با تروریسم در سوریه و بازدارندگی و مجازات استفاده از سلاح های شیمیایی متمرکز شود. ایالات متحده باید به نابودی ته مانده حضور داعش ادامه دهد و از ظهور گروه های تروریستی مشابه جلوگیری کند. اهدافی که در مرتبه دوم اهمیت قرار دارند بعدتر از طریق همکاری با متحدان و جناح های دوست در سوریه و بدون استفاده مستقیم از نیروی نظامی قابل دستیابی هستند.

دولت ترامپ در راستای کسب اطمینان از تحقق این اهداف و دستیابی به این منافع چه کاری باید انجام دهد؟

سیاست نظامی ایالات متحده در سوریه باید در وهله اول روی مبارزه با تروریسم متمرکز باشد. نیروهای نظامی آمریکایی نباید بیش از مدت زمان ضروری برای دستیابی به اهداف استراتژیک در سوریه در این کشور بمانند. همچنین باید به همکاری با متحدان در منطقه اولویت داده شود. برای ممانعت از افزایش نفوذ ایران، آمریکا باید تا زمان آموزش، تجهیز و استقرار متحدان و شرکای منطقه ای در شرق سوریه، حضور محدود نظامی خود در آنجا را حفظ کند. ایالات متحده نه تنها در زمینه مبارزه با تروریسم بلکه همچنین برای مواجهه با تاثیرات جنگ داخلی سوریه باید با متحدان خود همکاری نزدیکی داشته باشد. برای آمریکا دفاع از حق اسرائیل در مقابله با پیشروی های ایران در سوریه نیز اهمیت دارد. آمریکا همچنین باید به اردن در محافظت در برابر داعش کمک کند.

همکاری مستقیم بین واشنگتن و مسکو در سوریه امکان پذیر است؟ (اگر نه، چرا؟ و اگر بلی، چنین همکاری چگونه خواهد بود؟)

ایالات متحده و روسیه منافع رقابتی در سوریه دارند. روسیه از دیرباز با دولت بشار اسد دوست بوده و از سوریه در برابر اسرائیل و آمریکا حمایت کرده است. به علاوه، روسیه متحد نزدیک ایران به شمار می رود و از مداخله این کشور در سوریه حمایت می کند. هر دوی این موارد در تناقض مستقیم با منافع ایالات متحده هستند.

اگر این تضاد منافع نبود، آمریکا می توانست با روسیه در سوریه متحد شود؟

روسیه پیشتر ثابت کرده است که در سوریه، یک شریک دیپلماتیک نامناسب برای ایالات متحده است. روسیه پیشتر مذاکراتی را برای ایجاد مناطق عاری از درگیری برگزار کرده که امکان کاهش موقت جنگ در برخی جبهه ها را فراهم آوردند و در همان زمان، روسیه تک تک به دیگر جبهه ها حمله کرده است. ادلب آخرین منطقه عاری از درگیری باقی مانده است. به علاوه، مداخلات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در امور اوکراین و گرجستان نیز نشان می دهند که مسکو هیچ مشکلی در نقض تعهدات قانونی بین المللی و تضعیف مرزهای دیگر کشورها یا دیگر دولت ها ندارد.

یک نگاه کوتاهی هم به یمن داشته باشیم. به نظر شما حمایت های دولت ترامپ از مداخله نظامی تحت فرماندهی سعودی در آنجا تا کجا باید ادامه مییابد؟

عربستان سعودی یک متحد مهم برای ایالات متحده در خاورمیانه به شمار می رود. حوثی ها که موجبات براندازی دولت رسمی یمن را فراهم آوردند، به طور فزاینده به مثابه نیروی های نیابتی ایران عمل می کنند و پیشتر مواضع عربستان و امارات متحده عربی را هدف گرفته اند. آنها همچنین به کشتی های بین المللی، کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده و کشتی های نیروی دریایی سلطنتی عربستان سعودی در دریای سرخ حمله کرده اند. محافظت از رفت و آمد آزادانه کشتی ها از دریای سرخ اهمیت زیادی دارد. منافع دیگر آمریکا در یمن که از درجه اهمیت کمتری برخوردار هستند، کمک به سعودی ها در عقب راندن حوثی ها، مواجهه با نفوذ ایران در شبه جزیره عربی، احیای دولت مشروع در یمن و میانجی گری برای راه حلی سیاسی در یمن است که به جنگ خاتمه دهد و از درد و رنج انسانی در این کشور بکاهد و سبب شود که دولت یمن و ائتلاف تحت رهبری سعودی تنها بر شکست دادن القاعده و داعش متمرکز شوند.

مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: شکست داعش حمایت آمریکا از جنگ سعودی در یمن حضور نظامی آمریکا در سوریه منافع آمریکا در سوریه استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه مواجهه با نفوذ ایران در منطقه


نظر شما :