ظریف: حضور آمریکا در سوریه از ابتدا غیرقانونی بود

۰۳ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۷ کد : ۱۹۸۰۷۸۹ سرخط اخبار

وزیر خارجه ایران ضمن اعلام اینکه حضور آمریکا در سوریه از ابتدا غیرقانونی بوده، افزود ترکیه قبل از انجام هر عملیات نظامی باید با دولت سوریه هماهنگ کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران اعلام کرد حضور آمریکا در سوریه از ابتدا غیرقانونی بود.

وی در گفت‌وگو با شبکه‌ «المیادین» تصریح کرد: ما اطلاعات کافی از طرح‌های آمریکا در سوریه نداریم تا موضعی مشخص را اعلام کنیم. آمریکا به هیچ وجه با داعش مقابله نکرده و حضورش در سوریه در راستای منافع ملت سوریه یا با موافقت دولت این کشور نیست.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هفته جاری در تصمیمی غیرمنتظره اعلام کرد نظامیان آمریکایی را از سوریه خارج می‌کند؛ شبکه «سی‌ان‌ان» هم در همین زمینه گزارش داد «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا دستور خروج نیروهای مذکور از سوریه را امضا کرده است.

ظریف افزود: نگرانی ترکیه از عملیات تروریستی را درک می کنیم و هر اقدام نظامی باید با هماهنگی دولت سوریه صورت بگیرد.همیشه به برادران ترک خود گفته‌ایم انجام عملیات علیه تروریسم بدون موافقت دمشق به حل بحران کمکی نمی‌کند.

وزیر خارجه ایران در پرداخت به موضوع یمن اعلام کرد سعودی‌ها دهها میلیارد دلار در یمن هزینه کردند اما در قبال این هزینه‌ها چه چیزی به دست آوردند؟

وی تصریح کرد ایران برای تحقق این موضوع که امنیت منطقه «مشترک» باشد، آماده است نه اینکه برخی در مقابل برخی دیگر باشند.

وزیر خارجه ایران در اشاره به برجام گفت: اروپایی‌ها در اجرای تعهدات خود درباره توافق هسته‌ای «کُند» هستند، منتظر آنها نخواهیم ماند جز زمانی که گام‌های عملی اتخاذ کنند. ما پس از کناره‌گیری آمریکا از توافق هسته‌ای، چندین گزینه داریم و اگر منافع ملی ایجاب کند، آنها را به کار خواهیم گرفت.

اردیبهشت‌ماه امسال (1397) «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم خود را درباره «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) یا توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اعلام کرد

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف


نظر شما :