جبهه مشترک تهران و اسلام آباد با حمایت مسکو مدنظر است

اشتیاق ایران برای جشن استقلال پاکستان

۲۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۷۸۴۶۴ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ایران در اقدامی بی سابقه سالروز استقلال پاکستان را با نصب بیلبوردهایی در سراسر شهر تهران به مردم این کشور تبریک گفت. بسیاری از رسانه های پاکستانی با پرداختن به این موضوع، آن را آغاز تحولی بزرگ در روابط تهران و اسلام آباد دانستند.
اشتیاق ایران برای جشن استقلال پاکستان

دیپلماسی ایرانی: روابط ایران-پاکستان با سرعت قابل توجهی در حال افزایش است و مراسم جشن در ایران برای روز استقلال پاکستان گواه همین مساله است. یوروآسیا تایمز نوشت، روز سه شنبه در حالی که پاکستانی ها در کشور خود هفتاد و دومین سالگرد استقلال از هند را جشن گرفته بودند، در ایران نیز شمار زیادی از بیلبورد و بنر به سالروز استقلال پاکستان اختصاص یافته بود. آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران نیز در پیامی سالروز استقلال پاکستان را به ملت این کشور تبریک گفتند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران هم از عمران خان دعوت کرده تا پس از ادای سوگند به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان (18 اوت) به ایران سفر کند. عمران خان هم بلافاصله پاسخ داده و این دعوت را پذیرفته است.

ماه گذشته ایران و پاکستان بر سر تقویت روابط نظامی توافق کردند. این در حالی است که ایران به شدت از تحریم های ایالات متحده آسیب دیده و در تلاش است تا حمایت دوستان دیرینه را در برابر ایالات متحده به دست آورد و بدین ترتیب، فشار ناشی از تدابیر دولت دونالد ترامپ را خنثی کند. در چنین شرایطی می توان گفت که اقدام ایران در جهت تبریک سالروز استقلال پاکستان با چنین شور و هیجانی، بخشی از نقشه دیپلماتیک برای جلب توجه پاکستان بوده است.

دیلی تایمز اخیرا در گزارشی به تحولات اخیر در روابط هند و ایالات متحده و در مقابل سردی فزاینده روابط بین واشنگتن و اسلام آباد اشاره کرد. دولت ترامپ در چند وقت اخیر پاکستان را به حمایت از تروریسم متهم کرده است. کنگره آمریکا هم اخیرا قانونی را به تصویب رسانده که به موجب آن کمک های امنیتی آمریکا به پاکستان از 750 به 150 میلیون دلار در سال کاهش می یابد. ایالات متحده همچنین از متوقف کردن برنامه آموزش نیروهای پاکستانی خبر داده و همه اینها در حالی بوده که هند بیشتر و بیشتر به آمریکا نزدیک شده است.

اکنون روسیه که از دوستان ایران به شمار می رود، اعلام کرده آماده است تا در اجرای برنامه آموزش نیروهای پاکستانی جای آمریکایی ها را بگیرد. عمران خان هم اعلام کرده در اولین سفر خارجی خود در مقام نخست وزیر جدید پاکستان به تهران سفر و با رئیس جمهوری ایران دیدار می کند. در چنین شرایطی، به نظر می رسد همان طور که روزنامه دان پاکستان هم نوشته، عصر جدیدی در روابط ایران و پاکستان آغاز می شود. انتظار می رود یکی از شاخصه های این عصر اتخاذ جبهه ای مشترک میان تهران و اسلام آباد با حمایت مسکو در برابر واشنگتن باشد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: روابط ایران و پاکستان سفر عمران خان به ایران روز استقلال پاکستان


( ۷ )

نظر شما :