مقاله سناتور آمریکایی در انتقاد از رئیس جمهوری امریکا

نگذارید ترامپ به جنگ با ایران برود

۲۸ تیر ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۷۷۷۸۶ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
همه ی این ها باعث می شود که من صدای زنگ خطر را بشنوم. ما دیگر نمی توانیم از پس یک جنگ غیر ضروری دیگر بر بیاییم و کنگره و مردم باید هشیار باشند و جلوی این اقدامات را بگیرند.
نگذارید ترامپ به جنگ با ایران برود

تیم کین

دیپلماسی ایرانی: تصمیم آمریکا برای جنگ با عراق در سال 2003،یکی از بدترین اشتباهات طول تاریخ کشورمان بود. آیا صدام حسین یک دیکتاتور بی رحم بود؟ بله، اما او سلاح های کشتار جمعی نداشت و سرنگونی رژیم اش پیامدهای بسیار شدیدی داشت؛ مرگ هزاران آمریکایی و صدها هزار عراقی، ایجاد بی ثباتی عمیق در منطقه، وارد کردن خدشه ای ماندگار به اعتبار امریکا و تحمیل هزینه های هنگفت به مالیات دهندگان آمریکایی.

زمانی که من به عنوان عضوی از کمیته های خدمات مسلحانه و روابط خارجی، در سال 2013 در سنا حضور پیدا کردم، عهد بستم که از اشتباهات درس بگیرم. اولویت اول من این است که آمریکا در امنیت باشد، این امر مستلزم این است که از احتمال وقوع جنگ های غیر ضروری جلوگیری شود. من این را به مردم آمریکا و سربازانمان بدهکارم.

آمریکا اکنون کورکورانه، در شرف وارد شدن به جنگ غیرضروری دیگر با همسایه ی عراق، ایران است و این موضوع من را می ترساند. همان علائم هشدار دهنده را پیش رویمان می بینیم و من امیدوارم از این مسیر احمقانه ای که انگار می خواهیم واردش شویم، بازگردیم.

اولین علامت هشدار، این است که دولت ترامپ راهکار دیپلماسی را برای کاهش تنش کنار گذاشته است. در سال 2015، آمریکا بسیاری از کشور ها را به سوی امضای برجام هدایت کرد، توافقی که پاراگراف اولش تاکید کرده است که ایران هرگز "به دنیال توسعه و یا دستیابی" به سلاح هسته ای نخواهد بود. این توافق دارای تعهدات خاصی بود از جمله پروتکلی برای بازرسی که به منظور کسب اطمینان از پایبندی ایران، طراحی شده بود. دولت ترامپ از توافق خارج شده است هرچند که رئیس آژانس بین المللی بازرسی هسته ای و متحدانمان، پایبندی کامل ایران را تایید می کنند. با خروج آمریکا، ایران ممکن است از تعهداتش پا پس بکشد و برنامه ی سلاح های هسته ای اش را از سر بگیرد. ما اکنون درگیر مهار کره ی شمالی هسته ای هستیم و با توجه به این مسئله، دادن هر گونه بهانه به دست ایران برای ادامه ی برنامه ی هسته ای اش، به طرز احمقانه ای خطرناک است.

دومین علامت هشدار، این است که لفاظی های جنگ طلبانه ی دولت ترامپ علیه ایران افزایش پیدا کرده است. ترامپ در آخرین نشست ناتو گفته است که احتمالا تنش بین آمریکا و ایران افزایش پیدا کند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، زمانی که عضو کنگره بود، مخالف هر گونه توافق دیپلماتیک برای پایان دادن به جاه طلبی هسته ای ایران بود و گفته بود با یک سری حملات می توانیم ظرفیت هسته ای ایران را از بین ببریم. پومپئو اخیرا گفته که اگر ایران برنامه ی ساخت سلاح هسته ای را از سر بگیرد، "خشم جهان" را برای خود خریده، اما به این موضوع اشاره نکرد که رئیسش توافقی را پاره کرده است که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای می شد. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، جان بولتون، مشاور امنیت ملی و رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، نظرات جنگ طلبانه ی مشابهی را علیه ایران بیان کرده اند. اسرائیل و عربستان نیز از افزایش اقدامات آمریکا علیه ایران حمایت می کنند و اسرائیل کار گروه مشترکی را به منظور ایجاد ناآرامی و اعتراضات داخلی برای تحت فشار قرار دادن رژیم ایران، به وجود آورده است.

سومین علامت هشدار این است که تنش بین اسرائیل و ایران در سوریه و احتمال وقوع درگیری مستقیم، رو به افزایش است. ایران مدت ها است که حامی بشار اسد است. در حال حاضر ایران و روسیه از رژیم اسد حمایت می کنند و هر دو کشور در سوریه حضور نظامی دارند. در اواسط ژوئن، یک حمله ی هوایی از جانب اسرائیل، بسیاری از شبه نظامیان تحت حمایت ایران را در خاک سوریه و در نزدیکی مرز عراق کشت.

دولت با بدتر کردن این علائم هشدار، نشان داده که معتقد است می تواند حتی بدون رفتن به کنگره و کسب اجازه، دست به اقدام نظامی بزند.

امیدوارم که پیش بینی ام در مورد آینده غلط باشد. اما این دولت توافقی دیپلماتیک با ایران را پاره کرده است و از الفاظ جنگ طلبانه علیه این کشور استفاده می کند و فکر می کند بدون اجازه ی کنگره می تواند جنگی را آغاز کند. همه ی این ها باعث می شود که من صدای زنگ خطر را بشنوم. ما دیگر نمی توانیم از پس یک جنگ غیر ضروری دیگر بر بیاییم و کنگره و مردم باید هوشیار باشند و جلوی این اقدامات را بگیرند.

منبع: آتلانتیک / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی /33

کلید واژه ها: تیم کین حمله ترامپ به ایران تیم جنگ طلبان آمریکا جلوگیری از جنگ با ایران


( ۳ )

نظر شما :

aa ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۱
آقای ظریف و دولت رفتن که سایه جنگ را از سر کشور بردارند؟بجاش کل کشورهای جهان را پشت سر هم به خط کردند و همه را برعلیه ایران کردند با برجامچای.حالا هم دستها خالی شده از قدرت هسته ای و احتمال جنگ هم بیشتر شده و مردم را میترساند.
بانوی ایرانی ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰
وقتی صحبت از جنگ به میان میآید اولین چیزی که فکر انسان را بخود مشغول میکند کشتارمردم بیگناه و نابودی محیط زیست است ، و دوم هزینه سنگین جنگ است که بیهوده به دو طرف درجنگ تحمیل میشود ، واما اگر آگاهان سیاسی و تحلیل گران شناخت درستی از امپریالیسم امریکا و عمق ماجرا جویانه امریکا بقصد سلطه برجهان داشته باشند هرگز شرایط جنگ عراق را با ایران مقایسه نمی کنند ، چرا که دشمنی با ایران بر میگردد به انقلاب که حدودأ چهل سال پیش آغاز شد و مردم ایران حکومت پادشاهی را سرنگون کردند وکمر امریکا برای همیشه خم شد و انواع توطئه ها را از طرف امریکا در طول این چهل سال ودر دوران ریاست جمهوری های مختلف علیه ایران شاهد ما بودیم که با شکست روبرو شد . یکی دیگراز مشخصات بیمارگونه امپریالیسم امریکا « شبیه سازی » است که سعی دارد هرجنگی را عامل امنیتی ودشمن جلوه دهد با توجه باینکه کشورهای مورد نظر جنگ در قاره ای دوردست هستند و امکان حمله به امریکا را ندارند ، و مهم تر از همه اینست که اگرامریکا قصد حمله به ایران را در سر بپروراند فقط برای خوش رقصی به صهیونیستها و راضی نگهداشتن آنهاست که مرتب فشار به امریکا میآورند که مبادا قدرتی درمنطقه شکل بگیرد و موضوع فلسطین اشغالی مطرح شود . دو برج دوقلو که در امریکا مورد حمله تروریستی قرار گرفت توسط افراد عرب از کشورهای مختلف عربی صورت گرفت ، اما انگشت اتهام بسوی ایران میرفت که نمونه بارز وارونه گوئی و دروغ امریکاست که همیشه ما شاهد آن هستیم ، استقلال هیچ کشوری با جنگ از بین نمیرود بلکه قوتر هم میشود . امریکا در جنگ با ایران پیروز نیست و لشگرکشی به تمدن چند هزارساله ایران عرق شرم بر پیشانی ایرانیان مقیم امریکا میآورد که درسکوت فرو رفته اند و هیچ اعتراضی به رئیس جمهور دیوانه امریکا نمی کنند . جنگ با ایران بر پایه دروغ بزرگ شبیه خواب آشفته است .