مذاکرات آمریکا و هند چشم‌انداز توسعه میدان‌های فرزاد ب را تعیین می‌کند

سرمایه‌گذاری‌های شرکت نفت و گاز هند در ایران در هاله‌ای از ابهام

۲۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰ کد : ۱۹۷۷۶۹۸ اخبار اصلی اخبار داخلی اقتصاد و انرژی
برنامه‌های دیرینه شرکت نفت و گاز طبیعی هند در ایران در آستانه جلسه دوجانبه واشنگتن و دهلی‌نو با شک ‌و ‌تردیدهای بسیار مواجه شده‌اند. پس از کاهش سطح سرمایه‌گذاری‌ها از ۱۱ به ۴ میلیارد دلار در طول مذاکرات برای اجرای برنامه‌های مربوطه، اکنون سرنوشت برنامه توسعه میدان‌های گازی «فرزاد ب» توسط این شرکت چندملیتی به نتیجه جلسه مقامات آمریکایی و هندی گره خورده است.
سرمایه‌گذاری‌های شرکت نفت و گاز هند در ایران در هاله‌ای از ابهام

نویسنده: آجوی کی. داس

دیپلماسی ایرانی: اگرچه نهایی‌سازی توافق با ایران بر سر طرح سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلاری توسعه میدان‌های گازی «فرزاد ب» به‌شدت نزدیک به نظر می‌رسید، اما این طرح اکنون به جلسه وزرای امور خارجه و دفاع هند و آمریکا موسوم به نشست «دو به‌علاوه دو» بستگی دارد؛ نشستی که تاکنون دو مرتبه به تعویق افتاده است و انتظار می‌رود در زمانی در اواخر سال جاری میلادی برگزار شود. یک مقام ارشد دولت هند در این باره گفت: «با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران و پیام دیپلماتیک صریح دولت ترامپ به هند درباره کاهش واردات نفتی از ایران تا سطح صفر، اکنون تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری‌های میدان‌های گازی فرزاد ب دیگر در حوزه اختیارات شرکت نفت و گاز طبیعی هند (اُ ان سی جی) نیست.»

این مقام افزود: «در نشست دو جانبه دو به‌علاوه دو هر زمانی که برگزار شود، به یک سری مسائل بین هند و آمریکا پرداخته خواهد شد. واردات نفت خام هند از ایران احتمالا یکی از موضوعاتی است که درباره آن تعیین تکلیف می‌شود، اما هر گونه مستثنی شدن هند از تحریم‌های ثانویه در این بازه زمانی غیرمحتمل به نظر می‌رسد. آینده سرمایه‌گذاری‌ها در میدان‌های گازی فرزاد ب نیز همین طور است.»

مقامات ارشد دولت هند برای آماده‌سازی مقدمات مذاکرات دوجانبه به واشنگتن سفر کرده‌اند، اما هر دو موعد دیدار در ماه‌های آوریل و جولای به این دلیل که وزرای خارجه و دفاع آمریکا وقت نداشتند، به تعویق افتاد؛ با این حال، مقامات ارشد هند به طور غیررسمی گمانه‌زنی می‌کنند که روابط هند با ایران و روسیه دلیل اصلی موضع‌گیری دوگانه دولت آمریکا در پیشبرد روابط با هند بوده است.

منابع آگاه گفته‌اند که تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران هند را در وضعیت ناخوشایندی قرار داده است چرا که هند در عمل نمی‌تواند به درخواست آمریکا واردات نفت خام خود را از ایران به «صفر» برساند و در عین حال برای مستثنی شدن از تحریم‌های ثانویه برای پیشبرد برنامه سرمایه‌گذاری شرکت نفت و گاز طبیعی در میدان‌های گازی فرزاد ب تلاش کند.

هند به طور رسمی اعلام کرده تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه هیچ کشوری را به رسمیت نمی‌شناسد، اما در عین حال به پالایشگاه‌های دولتی نفت و شرکت‌های بازاریابی گفته است که برای کاهش شدید واردات نفت خام از ایران که سومین تامین‌کننده بزرگ هند محسوب می‌شود، آماده باشند.

اُ ان جی سی ویدش، شاخه خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی میلیاردها متر مکعب از ذخایر گازی در میدان‌های گازی فرزاد ب واقع در خلیج فارس را حدود یک دهه پیش کشف کرد اما به گفته مقامات دولت هند، توسعه این میادین به چالشی دیپلماتیک تبدیل گشت.

حتی اگر دهلی‌نو بتواند در جلسه دوجانبه با واشنگتن موافقت آمریکا را برای مستثنی شدن از تحریم‌های ثانویه راضی کند، باز هم توسعه میدان‌های گازی ایران به‌شدت دشوار خواهد بود چرا که بیشتر شرکت‌های ارائه کننده خدمات در زمین‌های نفتی با تجهیزات پیشرفته شرکت‌هایی هستند که دفاتر اصلی آنها در غرب است و احتمالا تمایلی به پذیرش مخاطره مواجه شدن با تحریم‌های آمریکا ندارند.

منبع: مینینگ ویکلی / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: تحریم‌های آمریکا میدان‌های گازی فرزاد ب تحریم‌های ثانویه مذاکرات دوجانبه هند و آمریکا


نظر شما :