شمارش معکوس برای مذاکرات پوتین – اردوغان – روحانی

۱۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۹۷۵۸۰۳ سرخط اخبار

آمبرین زمان در المانیتور نوشت: سه شنبه در سفر دو روزه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ترکیه، روابط گرم بین دو دشمن تاریخی را به نمایش گذاشت. رهبر روسیه به رجب طیب اردوغان همتای خود پیوست تا در مراسم افتتاح نخستین نیروگاه هسته ای ترکیه به نام آکویو در مرسین در استان مدیترانه جنوبی حضور داشته باشد. این نیروگاه توسط سازمان روس اتم که سازمان انرژی اتمی دولتی روسیه است ساخته شده است. اولین راکتور در سال 2023 که مصادف با زمان صدسالگی جمهوری مدرن ترکیه است که توسط مصطفی کمال آتاتورک بنیان گذاشته شده است تکمیل می شود. در کنار این مراسم آن ها همچنین مذاکرات دوجانبه بین طرفین برگزار خواهد شد.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این گزارش آمده است: در روز چهارشنبه حسن روحانی رئیس جمهور ایران به آنکارا پایتخت ترکیه می رود تا در دور بعدی مذاکرات آستانه برای پایان دادن به کشمکش هفت ساله سوریه شرکت کند. مذاکرات آستانه خواستار ایجاد منطقه عاری از تنش ، استقرار ماموران صلح در مناطق مشخص شده و همچنین بازسازی رژیم سوریه برای کنترل بر سرزمین هایش است. ( اگر چه مورد سوم به طور رسمی مطرح نشده است) این در حالی است که ترتیبات آتش بس مذاکرات آستانه به طور مکرر توسط رژیم سوریه با بمب گذاری در مناطق غیرنظامی غوطه شرقی نقض شده است. مناطق چهارگانه عاری از تنش شامل غوطه شرقی، ادلب، حمص و مناطق جنوبی تحت کنترل شورشیان در نزدیکی اردن است.

ترکیه از ابتدا تا اکنون حامی اصلی مخالفین برای سرنگون کردن بشار اسد رئیس جمهور سوریه بوده است در حالی که روسیه و ایران از متحدان اصلی رژیم سوریه هستند. مناسبات ترکیه و روسیه با سرنگونی جنگنده نیروی هوایی روسیه در مرز مشترک سوریه – ترکیه در نوامبر 2015 توسط ترکیه به بالاترین حد تنش رسید و پوتین به شدت به این اقدام واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. ترکیه از آن به بعد از مسیر گذشته خود خارج شد. به شکل عجیبی نسبت به حملات هوایی دمشق در غوطه شرقی  موضع سکوت اتخاذ کرد.

بسیاری بر این عقیده هستند که این اقدام بخشی از توافقی بوده است که دولت روسیه به نیروهای نظامی ترکیه اجازه داده است تا علیه شبه نظامیان کرد سوریه در عفرین در منطقه شمال غربی سوریه عملیات تهاجمی گسترده ای را آغاز کند. روسیه بر حریم هوایی شمال غربی سوریه کنترل دارد و آن ها به ترکیه اجازه ندادند تا از قدرت هوایی خود علیه گروه واحد یگان خلق که از کردهای سوری تشکیل شده است استفاده کنند.

اما این به شدت دارای شائبه است که چگونه نیروهای شورشی به رهبری ترکیه توانستند تا 18 مارس به چنین سهولتی عفرین را تسخیر کنند. بنا به گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر حداقل 245 غیرنظامی در جریان عملیات نظامی ترکیه کشته شده اند. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد نزدیک 100 هزار غیرنظامی این منطقه را ترک کرده اند.

عملیات شاخه زیتون در 20 ژوئن توسط ترکیه شروع شد و فرایند صلح آستانه را با پیچیدگی های بیشتری همراه کرد زیرا ایران از حضور نظامی گسترده آنکارا در سوریه به شدت ناراضی بود. بنابراین مذاکرات روز چهارشنبه احتمالا در مورد ادلب آخرین مقر باقی مانده شورشیان است جایی که هزاران شورشی و خانواده های آن ها با پیشرفت رژیم سوریه به آن جا پناه برده اند. این استان اکنون میزبان 2.5 میلیون نفر است که اکنون به صحنه درگیری گروه حیات التحریر الشام مرتبط با القاعده و جبهه آزادی بخش سوریه تحت حمایت ترکیه که شامل گروه های اسلامی رادیکال مانند احرارالشام است می باشد. دولت روسیه از ترکیه انتظار دارد تا از اهرم نفوذ برای متقاعد کردن این گروه ها برای خاتمه دادن به جنگ با رژیم استفاده کند. چیزی که احتمالا ترکیه موافق آن است زیرا بمب گذاری همانند غوطه شرقی می تواند زمینه مهاجرت صدها یا هزاران نفر را به مرزهای ترکیه بکشاند. 
در این روند واشنگتن همچنین به دولت ترکیه برای انعقاد توافق چند میلیارددلاری برای خرید سامانه دفاعی اس 400 روسیه فشار وارد می کند و آن را در تضاد با توافق امنیتی ناتو می داند. تینا کایدانو، دستیار امور سیاسی- نظامی وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با مقامات ترکیه در آنکارا به این کشور هشدار داد در صورت تداوم این معامله با تحریم های امریکا روبرو می شود. رسانه های ترکیه به نقل از قانون گذاران ترکیه گزارش داده اند که واشنگتن تهدید کرده است تحوبل جنگنده های اف 35 به ترکیه را به دلیل برنامه های روسیه متوقف کرده است و بنا بر ادعایی که بعدا توسط نورتین کانیگلی ویر دفاع ترکیه هم تکذیب شد. او تاکید کرد که خرید سامانه اس 400 نمی تواند بر تحویل اف 35 اثر بگذارد. وی اظهار داشت: « تحویل سال آینده آغاز خواهد شد. این یک مسئله تجاری است»

رسانه های ترکیه به نقل از منابعی گفتند در حالی که درست است که کنگره آمریکا نمی تواند از انتقال هواپیماها در این لحظه جلوگیری کند اما آن می تواند پروانه تولید اجزای فرعی ترکیه برای اف 35 را متوقف کند. بنابراین پیش بینی می شود که آنکارا ممکن است تصمیم بگیرد از این توافق خارج شود همانطور که سال گذشته برای خرید یک سیستم موشکی چینی در 2013 دست به همین اقدام زد.

سخنگوی رئیس جمهور روسیه امروز اعلام کرد که روسیه موشک های اس 400 را به ترکیه در سال 2020 تحویل می دهد. وی به خبرنگاران در مسکو گفت این مسئله در کنار سوریه، همکاری انرژی و واردات گوجه فرنگی از محورهای اصلی مذاکرات بین پوتین – اردوغان در 3 آوریل است. در سپتامبر ترکیه و روسیه تایید کردند که آنکارا قبلا برای خرید موشک های اس 400 هزینه اولیه را پرداخت کرده است هر چند که هیچ از یک طرفین هیچ ارقامی از آن را به نمایش نگذاشته اند.

کلید واژه ها: اس 400 سوریه


نظر شما :