در صورت ارسال بی حساب و کتاب سلاح

اوکراین می تواند امریکا و روسیه را وارد جنگ کند

۰۹ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۳:۵۶ کد : ۱۹۷۴۳۴۵ اروپا ترجمه برگزیده
اندرانیک مگرانیان تاکید می کند، روسیه نمی خواهد سناریوی جنگ را دنبال کند اما در صورتی که طرف مقابل بخواهد از گزینه زور استفاده کند، دیگر راه گریزی باقی نمی ماند.
اوکراین می تواند امریکا و روسیه را وارد جنگ کند

دیپلماسی ایرانی: برخی از تحلیلگران بروز جنگ میان روسیه و ایالات متحده را بالا می بینند. به اعتقاد بعضی از تحلیلگران روسی نقطه آغاز جنگ می تواند زمانی باشد که سلاح های امریکایی بدون هیچ سقفی و به طور مداوم به جمهوری های سابق شوروی که در مجاور روسیه واقع شده اند، سرازیر شوند با این هدف که حکومت های مخالف با روسیه مثل دولت حاکم بر اوکراین تقویت شوند. مثلا در اوکراین ارسال بی حساب و کتاب سلاح های امریکایی به آن کشور می تواند جنگ علیه شهروندان جدایی طلب در منطقه دونباس را تقویت کند. جدایی طلبانی که اتفاقات سال 2014 در اوکراین که منجر به سقوط ویکتور یانوکویچ، رئیس جمهوری نزدیک به روسیه شد را رد می کنند. بعد از سقوط ویکتور یانوکویچ در سال 2014 اوکراین به سمت نوعی جنگ داخلی پیش رفت که یک سوی آن روس تبارهای شرق اوکراین قرار داشتند و سوی دیگر آن، ارتش اوکراین که از سوی امریکا و اروپا حمایت می شود.

دولت روسیه و شهروندان اوکراینی روس تبار شرق اوکراین بر این اعتقادند کسانی که در کی یف، پایتخت اوکراین تظاهرات کردند و باعث سقوط دولت قانونی یانوکویچ شدند، افراطگرایان ضد روسی بودند که می خواستند روابط اوکراین با روسیه را تیره کنند.

اندرانیک مگرانیان، تحلیلگر سیاسی معروف روس در این باره می گوید: «جنگی که در منطقه دونباس در جنوب شرق اوکراین جریان دارد ممکن است به جنگی بزرگ تبدیل شود و روسیه و ایالات متحده امریکا طرفی از آنها باشند.»

وی در ادامه می گوید: «با وضعیتی که اکنون ایالات متحده امریکا دنبال می کند و تلاش دارد اوکراین را وابسته به خود کند و آن را به عضویت ناتو در آورد و همچنین با ارسال سلاح به دولت حاکم فعلی بر اوکراین موافقت کرد، بعید نیست امریکا و روسیه در اوکراین کارشان به جنگ کشیده شود.»

به اعتقاد مگرانیان در صورتی که سلاح های امریکایی به دست نیروهای نظامی وابسته به دولت اوکراین برسد که در حال جنگ با کسانی هستند که او آنها را «مخالفان کودتا در کی یف» می نامد، نیروهای روسیه نیز وارد منطقه دونباس خواهند شد. و در صورتی که ایالات متحده امریکا بخواهد در این رابطه به روسیه فشار بیاورد بعید نیست که کار به جنگ میان دو طرف منجر شود.  

اندرانیک مگرانیان تاکید می کند، روسیه نمی خواهد سناریوی جنگ را دنبال کند اما در صورتی که طرف مقابل بخواهد از گزینه زور استفاده کند، دیگر راه گریزی باقی نمی ماند.

منبع: المرده / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: یکشنبه 24 دی 1396 / انتشار مجدد: دوشنبه 9 بهمن 1396

کلید واژه ها: اوکراین روسیه ایالات متحده آمریکا


( ۶ )

نظر شما :