ترکیه درصدد خریدن سودان

اردوغان در خارطوم عمر البشیر را تحقیر کرد

۰۵ دی ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۷۳۹۸۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
روزنامه الراکوبه به نقل از یک روزنامه نگار سودانی که نخواست نامش فاش شود گفت که حضور تیم حفاظتی ترکیه ای «این پیام بد را می دهد که سودانی ها توانایی تامین امنیت میهمانانشان را ندارند و این مساله نقض حاکمیت ملی است.»
اردوغان در خارطوم عمر البشیر را تحقیر کرد

دیپلماسی ایرانی: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سفر به سودان وعده داد که به این کشور کمک کند تا به موفقیت های مورد انتظارش برسد. عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان نیز گفت که «کشورش به ترکیه به چشم آخرین قلعه خلافت اسلامی می نگرد و آن را نماد تاریخی وحدت امت می داند.»

سفر سه روزه اردوغان به سودان که از روز یکشنبه آغاز شده است، نخستین سفر رئیس جمهوری ترکیه به سودان از استقلال این کشور در سال 1956 تا کنون محسوب می شود. سفری که ترکیه انتظار دارد بتواند حجم مبادلات تجاری با سودان را به بیش از یک میلیارد دلار در سال برساند.  

نشان دادن عدد چهار از سوی اردوغان در جریان دیدار مشترک او با بشیر با خبرنگاران توجه بسیاری را جلب کرد. عدد چهار نشانه اخوان المسلمین در مصر است، این جنبش چهار سال پیش در پی کودتایی توسط عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع وقت مصر از قدرت کنار زده شد.

اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی خود به همراه همتای سودانی اش به امضای 12 توافق نامه در تمامی زمینه ها با سودان اشاره کرد و گفت: «توافق شد شورای همکاری های استراتژیک با سودان تاسیس شود.»

رئیس جمهوری ترکیه همچنین افزایش تبادلات تجاری کشورش با سودان به 10 میلیارد دلار در سال را خواستار شد و گفت: «حجم تجارت ما با سودان الآن 500 میلیون دلار است و باید آن را تا 10 میلیارد دلار افزایش دهیم.»

اردوغان در این سفر از همتای سودانی اش بابت ایستادن در کنار ترکیه علیه کودتای 25 ژوئیه سال 2016 تشکر کرد.

در همین رابطه، بشیر نیز گفت: «توافق شراکت استراتژیک میان سودان و ترکیه در کنار امضای دیگر توافقات در تمامی زمینه ها امضا شد.»

بشیر همچنین سفر اردوغان به ترکیه را نشان از اهمیتی دانست که اردوغان برای ایجاد روابطی متمایز میان دو کشور می دهد و تاکید کرد که این سفر جهشی بزرگ در روابط میان دو کشور ایجاد خواهد کرد و آغازگر روابطی قوی میان دو طرف خواهد بود.

خبرگزاری رسمی سودان نیز گزارش داد که بشیر در جریان کنفرانس مطبوعاتی اش با اردوغان گفت: «روابط میان سودان و ترکیه متین و ابدی است و عمقی تاریخی و ریشه ای دارد.»

وی همچنین گفت: «سودان ترکیه را یکی از قلعه های خلافت اسلامی می داند و آن را نماد تاریخی وحدت اسلامی تصور می کند، در عین حال آن را کشوری مدرن می داند که توانسته الگویی برجسته در توسعه و نهضت اقتصادی و عمران اجتماعی و فرهنگی و تمدنی تحت رهبری حکیمانه شود.»

در همین رابطه روزنامه سودانی «الراکوبه» گزارش داد که رئیس جمهوری ترکیه اصرار کرده است که تیم حفاظت او کاملا ترکیه ای و تحت نظارت 10 تن از افسران عالی رتبه ترکیه باشد.

روسیا الیوم نیز در این باره گزارش داد که گزارش های مطبوعاتی حاکی از آن است که افسرهای ترکیه ای قبل از رسیدن رئیس جمهوری ترکیه به خارطوم در روز یکشنبه به سودان رسیده اند. بنا به این گزارش آنها «به محض فرود هواپیمای اردوغان به فرودگاه خارطوم حلقه امنیتی به دور او ایجاد کردند و حتی مسئولیت تامین امنیت او را در مقر ریاست جمهوری سودان نیز بر عهده داشتند.»

روزنامه الراکوبه به نقل از یک روزنامه نگار سودانی که نخواست نامش فاش شود گفت که حضور تیم حفاظتی ترکیه ای «این پیام بد را می دهد که سودانی ها توانایی تامین امنیت میهمانانشان را ندارند و این مساله نقض حاکمیت ملی است.»

این روزنامه همچنین نوشته که تیمی از افسرهای ترکیه ای به «مناطقی که قرار است اردوغان روز دوشنبه به آنها برود، رفته اند و حلقه امنیتی دور اماکن ایجاد کرده و با ورود هر شهروند سودانی به آن مناطق مخالفت کرده اند.»

منبع: ایلاف / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سودان رئیس جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان عمر البشیر


( ۱ )

نظر شما :