حداد عادل: چین همکاری اقتصادی خود را بعد از برجام با ایران ادامه دهد

۲۸ آذر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۵ کد : ۱۹۷۳۸۷۸ سرخط اخبار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتظار داریم همان طور که قبل از برجام چین با واقع بینی همکاری اقتصادی با ایران داشت، آن همکاری را بعد از برجام هم ادامه دهد تا ۲ کشور بتوانند در مجامع بین المللی راه و مددکار همدیگر باشند.

 

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در دیدار با معاون بین الملل حزب کمونیست چین که در هتل آزادی تهران برگزار شد گفت: در سفری که دو سال پیش از طرف مجمع تشخیص مصلحت نظام به چین داشتم در یک فرصت 10 روزه با چین بیشتر آشنا شدم.

 وی افزود: احساس می کنم بین مسئولان و مقامات چینی و ایرانی برنامه ای برای دیدار و تبادل نظر مستمر به وجود آمده که ازنظر ما مثبت است. 

حداد عادل ادامه داد: سفر آقای لی جونگ برای تشریح مصوبه نوزدهمین کنگره حزب کمونیست چین برای مسئولان ایرانی مفید خواهد بود و من خوشحالم چین به پیشتازی خود در همه جهات به ویژه در عرصه اقتصادی ادامه می دهد. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه دو سال پیش در مذاکرات طولانی که داشتم درباره راه جدید ابریشم زیاد صحبت کردیم تصریح کرد: حال اطلاع یافتم که آن طرح تا حدود زیادی اجراشده و ما جاده جدید ابریشم را یک رویکرد جدید برای چین در عرصه سیاست می دانیم.

وی گفت: داشتن قدرت اقتصادی و نظامی مطلوب هر کشوری است و بسیاری از قدرت ها مثل امریکا درصدد توسعه قدرت اقتصادی خودشان هستند اما مهم تر از اقتصاد منطق و طرز تفکر کشورها و رفتار آن ها با دیگران است.

حداد عادل ادامه داد: بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی با پدیده استعمار اعم از شیوه استعمار کهن یا نو روبرو هستند. کشورهایی مثل امریکا رشد اقتصادی شان به قیمت نابودی اقتصاد دیگران می خواهند و دخالت هایشان در کشورهای دیگر یک طرفه و به نفع خودشان است علاوه بر آن رفتارشان با کشورهای دیگر رفتار ارباب و برده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز امیدواری نسبت به اینکه چین یک الگوی متفاوتی از روابط بین الملل و متفاوت با آنچه در دنیای غرب دیدیم به نمایش بگذارد اظهار داشت: دو سال پیش در سفر به چین برای مقامات چینی این سؤال پیش آمده بود که بعد از امضای برجام روابط ما با چین چگونه خواهد بود و شاید در آن زمان بعضی ابهام ها وجود داشت که شاید قرارداد برجام روابط دو کشور ایران و چین را دچار مشکل کند.

وی در همین زمینه افزود: در آن سفر من حامل این پیام از جانب جمهوری اسلامی برای مقامات چینی بودم که مطمئن باشید برجام سبب سستی روابط ما با چین نخواهد بود و تصور می کنم اکنون که 27 ماه از آن سفر گذشته صحت و درستی این سخن بر مقامات چینی اثبات شده باشد.

حداد عادل بابیان اینکه این نشانه اراده مصمم رهبری ایران برای داشتن روابط سازنده با کشورهایی مانند چین و روسیه و هند است تصریح کرد: شاهدید که بعدازاینکه برجام امضا شد ما به تعهداتمان عمل کردیم ولی آمریکا به تعهدات خود عمل نکرد. این نشان داد که ما باید راه مستقیم خود را بدون تکیه به این قدرت ها ادامه دهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ازنظر آمریکایی ها بزرگ ترین گناه ما این است که ما خودمان می خواهیم برای خود تصمیم بگیریم. بدون صلح و ثبات توسعه اقتصادی ممکن نیست و بدون توسعه اقتصادی صلح و ثبات ممکن نمی شود. در دیدار دو سال پیش ما به مقامات چینی گفتیم که خطر گروه هایی مانند داعش اگر برطرف نشود چین نمی تواند پروژه هایی مانند جاده جدید ابریشم را در منطقه اجرا کند.

وی تأکید کرد: در آن زمان گفتیم ما در خط اول مبارزه با داعش برای تأمین صلح و ثبات در منطقه تلاش می کنیم؛ شما شاهدید که در چند سال اخیر ایران با همه تحریم هایی که روبرو بوده، چقدر برای گسترش خطر داعش چقدر تلاش کرده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ایران نه فقط برای تأمین امنیت خودش بلکه برای تأمین امنیت منطقه تلاش زیادی در عراق و لبنان کرده است.

وی افزود: آمریکایی ها مدعی اند که ائتلاف ضد داعش تشکیل دادند. ایران موفق شده در جبهه مقاومت جلوی گسترش داعش را در سوریه و عراق و لبنان بگیرد و معلوم است که نقش ایران ایجاد ثبات در منطقه بوده است.

حداد عادل با اشاره به اتهامات واهی رییس جمهور آمریکا علیه ایران گفت:آنچه مضحک است این است که آقای ترامپ فعالیت های ایران را ضد ثبات معرفی می کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه ما به ادامه راه مستقل خودمان که در 40 سال در نظر گرفته ایم توجه داریم اظهار داشت: انتظار داریم همان طور که قبل از برجام چین با واقع بینی همکاری اقتصادی با ایران داشت آن همکاری را بعد از برجام هم ادامه دهد تا دو کشور بتوانند در مجامع بین المللی راه و مددکار همدیگر باشند.

وی در پایان خطاب به معاون بین الملل حزب کمونیست چین گفت: ما سفر شمارا به موقع و مثبت تلقی می کنیم.

کلید واژه ها: مجمع تشخیص مصلحت نظام


نظر شما :