نیچروان بارزانی مداخله آیت‌الله سیستانی را درباره کرکوک خواستار شد

۲۲ مهر ۱۳۹۶ | ۱۳:۱۷ کد : ۱۹۷۲۴۳۰ سرخط اخبار

نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق حیدر العبادی را به استقرار نیروها در دو استان کرکوک و نینوا متهم کرد و از آیت الله سیستانی و جامعه جهانی خواست جهت ممانعت از وقوع درگیری ها مداخله کنند. این در حالی است که العامری از جنوب کرکوک از نیروهای پیشمرگ خواست از مناطق تحت تسلط خود در کرکوک عقب نشینی کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: بعد از اینکه حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در کنفرانس خبری ۱۰ اکتبر خود تهدید به آغاز حمله ارتش و نیروهای حشد شعبی به کردستان و نیروهای پیشمرگ، کَرد، ظرف روزهای اخیر شاهد حضور نیروهای حشد شعبی و ارتش در اطراف موصل، کرکوک و خانقین با هدف حمله به پیشمرگ ها هستیم.

بارزانی از آیت الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه، گروه های عراقی و جامعه جهانی خواست برای مانع شدن از جنگ و دور کردن منطقه از "جنگ جدید" وارد عمل شوند.

وی آمادگی خود را برای انجام مذاکره سازنده برای حل تمامی مشکلات اعلام کرد و العبادی را مسؤول وقوع جنگ و پیامدهای آن دانست.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تاکید کرد: در سال ۲۰۱۴ ارتش عراق در کرکوک شکست خورد و داعش بر مقادیر زیادی اسلحه ارتش مستولی شد. این نیروهای پیشمرگ بودند که به حمایت از ساکنان منطقه در مقابل حملات داعش پرداختند و به اعتقاد ما اعمال نظر یا هر راه حلی بر ساکنان این مناطق که مطابق میل آنها نباشد، مجاز نیست.

بارزانی تصریح کرد: تشکیل اداره مخصوص برای نظارت بر آن مناطق در صورت تمایل ساکنان ضروری است. دولت اقلیم کردستان در این زمینه آماده همکاری است.

وی ادامه داد: ما موافق مذاکره و مخالف استفاده از سلاح در حل مشکلات هستیم.

نخست وزیر اقلیم در عین حال از گروه های کردستان عراق خواست از پیشمرگ ها حمایت کرده و روحیه آنها را در برابر کسانی که به دنبال شعله ور کردن آتش جنگ هستند بالا ببرند و اجازه ندهند شهرهای کردستان عراق مانند رمادی نابود شوند.

پیشتر جاسم محمد جعفر، نماینده ائتلاف دولت قانون روز جمعه گفته بود، نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم و حشد شعبی برای تسلط دولت فدرال بر چاه های نفت کرکوک تحرکاتی داشته اند و اتحادیه میهنی کردستان عراق از حیدر العبادی خواست در آغاز این عملیات تامل کند.

از سوی دیگر، هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق روز جمعه تاکید کرد، نیروهای پیشمرگ باید از مناطق تحت تسلط خود که در شرایط استثنایی بعد از ژوئن ۲۰۱۴ بر آنها تسلط یافتند، عقب نشینی کنند.

وی در عین حال بر بازگرداندن کنترل این مناطق به ارتش به عنوان بخشی از وظایف ارتش عراق تاکید کرد.

العامری در جریان حضورش در جنوب کرکوک تصریح کرد: نیروهای پیشمرگ باید از این مناطق که تا تاریخ ۹/۶/۲۰۱۴ تحت تسلط ارتش عراق بوده، عقب نشینی کنند.

العامری افزود: این مناطق تحت سیطره داعش نبودند بلکه نیروهای پیشمرگ در شرایط استثنایی که ارتش عراق در آن زمان داشت، بر آنها مسلط شدند.

پیشمرگ ها مهلت ۴۸ ساعته العبادی را تکذیب کردند

از سوی دیگر، در حالی که گفته شده بود حیدر العبادی ۴۸ ساعت به پیشمرگ ها برای خروج از کرکوک فرصت داده جبار یاور، فرمانده کل نیروهای پیشمرگ این خبر را تکذیب کرد.

وی گفت: هیچ بیانیه رسمی در این زمینه وجود ندارد و این مساله احتمالا بین مسؤول دولت بغداد و یکی از فرماندهان محلی توافق شده باشد.

رسانه ها پیشتر گزارش داده بودند، حیدر العبادی دستور توقف ورود نیروهای فدرال را به کرکوک ظرف ۴۸ ساعت داده است.

در این راستا ژنرال سیروان بارزانی، فرمانده نیروهای پیشمرگ به شبکه الحدث عربستان گفت: نیروهای پیشمرگ از استان کرکوک عقب نشینی نکرده اند و در داخل کرکوک در حالت آماده باش هستند.

وی به وجود تحرکات "خصمانه" ارتش عراق در جنوب کرکوک اشاره کرد.

بارزانی تاکید کرد، نیروهای حشد شعبی در جنوب کرکوک جمع شده اند و تحرکات غیرقابل پیش بینی دارند. نیروهای پیشمرگ هم در حالت آماده هستند و هرگز از کرکوک عقب نشینی نمی کنند.

بارزانی ادامه داد: شاخص هایی دال بر این وجود دارد که نیروهای عراقی و حشد دست به اقدامات تحریک آمیز در جنوب کرکوک زده اند.

وی خاطرنشان کرد، عقب نشینی پیشمرگ ها از مناطق شان با هماهنگی با بغداد انجام شد و ما هرگونه اتهام علیه خود مبنی بر تلاش برای تغییر جمعیتی را رد می کنیم.

این در حالی است که شبکه روسیا الیوم، روز جمعه به نقل از یک منبع عراقی گزارش داد، نیروهای پیشمرگ به طور تدریجی در حال عقب نشینی به سمت خطوط دفاعی خود در اطراف استان کرکوک هستند و این اقدام در جهت کاهش تنش با نیروهای عراقی است.

این منبع افزود، پیشمرگ ها از مواضع خود از مناطق تازه و البشیر تا حدود ۱۰ کیلومتر از جنوب کرکوک عقب نشینی کرده اند.

شورای امنیت دولت اقلیم که بالاترین نهاد امنیتی در اقلیم کردستان عراق است  گفت: از تجمه و حضور نیروهای نظامی عراق و نیروهای حشد شعبی در بشیر و تازه در جنوب کرکوک به همراه تانک و تجهیزات نظامی سنگین و خودروهای هاموی و دو توپخانه نگرانیم.

این شورا افزود: این نیروها در سه کیلومتری خط جبهه پیشمرگ ها و سازمان اطلاعاتی ما هستند و هدف شان تسلط بر چاه های نفت و فرودگاه و پایگاه نظامی این منطقه است.

جعفر الشیخ مصطفی، فرمانده نیروهای پیشمرگ در استان کرکوک نیز گفت: پیشمرگ ها از بشیر و تازه عقب نشینی کرده اند اما آماده دفاع از کرکوک در صورت حمله ارتش عراق به این شهر هستند.

مصطفی از ارتباطات حیدرالعبادی برای بررسی مشکل ظرف ۴۸ ساعت خبر داد اما در عین حال گفت: فرماندهان نظامی ارتش عراق به ما ابلاغ کردند دستوراتی مبنی بر حرکت به سمت این مناطق دریافت کرده اند و به اظهارات العبادی گوش ندهند.

رسانه های کرد از عقب نشینی نیروهای کرد از مساحت ۷۲ کیلومتری به منظور عدم تنش و برخورد با نیروهای ارتش عراق و حشد شعبی گزارش داده بودند.

نیروهای عراقی مواضع تحت تسلط نیروهای پیشمرگ را که سه سال پیش در استان کرکوک به دست گرفته بودند، در اختیار گرفتند آن هم بدون وقوع هیچ درگیری نظامی بین نیروهای حشد شعبی و ارتش عراق با نیروهای پیشمرگ . نیروهای پیشمرگ به این ترتیب به خطوط دفاعی در اطراف کرکوک عقب نشینی کردند.
 

کلید واژه ها: کرکوک نیروهای پیشمرگ ارتش عراق نیروهای حشد شعبی حیدر العبادی اقلیم کردستان


نظر شما :