اکنون نوبت محاکمه زرداری است

۰۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۵۰ کد : ۱۹۷۰۵۵۹ سرخط اخبار

رهبر اپوزیسیون پاکستان در واکنش به عزل نخست وزیر پاکستان به اتهام فساد، رای دادگاه عالی را دمیدن "امید جدید" در این کشور دانست و خواستار برقراری "دموکراسی واقعی" شد. او همچنین تاکید کرد، اکنون نوبت آصف علی زرداری است تا محاکمه شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، عمران خان، رهبر حزب اپوزیسیون تحریک انصاف پاکستان در جمع هزاران تن از حامیانش در اسلام آباد گفت: ما از حکم قوه قضاییه سپاسگذاریم چرا که حکم آنها امید جدیدی برایمان ایجاد کره است.

اظهارات عمران خان در واکنش به عزل نواز شریف به اتهام فساد مالی مطرح شد. براساس اسناد پاناما و تحقیقات انجام شده، دیوان عالی پاکستان در ژوئیه ۲۰۱۷ از نواز شریف به عنوان نخست وزیر این کشور سلب صلاحیت کرد و به برکناری او رای داد. پس از صدور حکم دیوان عالی پاکستان، نواز شریف در تاریخ ۲۸ ژوئیه از سمت خود استعفا داد. این سومین دوره نخست وزیری او بود و یک سال تا پایان دوره پنج ساله او در این سمت باقی مانده بود. براساس اسناد، خانواده نواز شریف املاکی را تحت مالکیت داشتند که فراتر از درآمد آنها بود.

عمران خان از سال گذشته کمپینی را برای عزل شریف به راه انداخته بود و تجمع یکشنبه در واقع جشن موفقیتی با عنوان "روز شکرگزاری" بود. به احتمال زیاد شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت سابق سه شنبه به عنوان نخست وزیر موقت انتخاب می شود. او کمتر از دو ماه در این سمت خواهد بود تا زمانی که شهباز شریف، برادر کوچکتر نخست وزیر عزل شده در پارلمان تایید شود و قدرت را به دست بگیرد.    

عمران خان همچنین تاکید کرد: حاکمان پاکستان شبیه مافیایی هستند که از منافع شخصی خود به هر قیمتی حفاظت می کنند. زمانی که تصمیم گرفتیم علیه نواز در پرونده پاناما اقدام کنید، همه می گفتند این کار اشتباه است چرا که در گذشته افراد مقتدر و قدرتمند مورد محافظت قرار می گرفتند. اما من امروز از آن دادگاه که امید جدیدی به مردم داد، قدردانی می کنم.

او در واکنش به احتمال نخست وزیری شهباز شریف هم گفت: شهباز پس از نواز؟! مسلم لیگ نواز هیچکس را جز نوازها ندارد؟ آیا این حزب دموکراسی دارد؟ زمانی که رسوایی پاناما مشهود شد، این حزب باید فرد دیگری را برای حکومتداری تعیین می کرد.

عمران خان در ادامه به مقابله با شهباز شریف و خاقان عباسی متعهد شد و همچنین به آصف علی زرداری، از رهبران حزب مردم پاکستان و رئیس جمهوری سابق پاکستان هشدار داد که "اکنون بعد از شریف، نوبت شماست."

آصف زرداری تا به حال با اتهاماتی در خصوص فساد مالی روبرو بوده است. زرداری ۱۱ سال از عمر خود را در زندان به سر برده و برخی از پزشکان پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پاکستان ادعا می کردند که زرداری از افسردگی ناشی از شکنجه در دوران زندان رنج می برد. او به علت رو به رو بودن با اتهاماتی از جمله دریافت رشوه در دوران وزارت خود به آقای ۱۰ درصدی نیز معروف است.

کلید واژه ها: زرداری شهباز نواز شریف


نظر شما :