کابینه آشفته آقای رئیس جمهور

آیا فلین منجر به استیضاح ترامپ می شود؟

۳۰ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۴ کد : ۱۹۶۷۱۷۳ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: حسین هوشمند
حالا اگر مشخص شود که ترامپ از جریان آگاه بوده چه می شود؟ استیضاح. بله به خاطر اظهارات خلاف واقع، پنهان کاری و دروغ، ترامپ با استیضاح روبه رو می شود.
آیا فلین منجر به استیضاح ترامپ می شود؟

دیپلماسی ایرانی: دولت ترامپ در حالی چند روز دیگر یک ماهه می شود که تاکنون با رسوایی و بحران های زیادی روبه رو شده است. این همه جنجال در ابتدای آغاز به کار یک دولت آن هم در ماه ابتدایی اش بی سابقه است. اما جنجال و چالش واژه ناآشنایی برای ترامپ نیست، چون وی از بدو ورودش به رقابت های انتخاباتی به این جنجال ها عادت دارد و بسیاری از آنها را خودش ایجاد کرده است.

ترامپ که خودش محبوبیتی در میان مردم ندارد و میزان محبوبیتش هم اکنون 40 درصد است و 54 درصد مخالف اقداماتش هستند، هنوز نتوانسته به طور کامل دولتش را تشکیل دهد و 10 وزیر تا کنون از سنا رای اعتماد نگرفته اند. دلیل این تعلل هم به خاطر مخالفت های دموکرات ها با گزینه های جنجالی ترامپ برای وزارت خانه های مختلف است. از میان 12 وزیر یا مقام دولتی که سنا، صلاحیتشان را تایید کرده است، تنها 6 نفر با موافقت دموکرات ها روبه رو شدند.

حتی در رابطه با بتسی دیواس، وزیر جنجالی آموزش، 2 نفر از سناتورهای جمهوری خواه با وی مخالفت کردند و ترکیب موافقان و مخالفان وی در سنا 50 در مقابل 50 شد. (ترکیب کنونی سنا 52 سناتور جمهوری خواه در مقابل 48 سناتور دموکرات است) در چنین مواردی معاون رئیس جمهور که رئیس سنا محسوب می شود حق رای خواهد داشت تا به بن بست به وجود آمده پایان دهد و مایک پنس هم به نفع دیواس رای داد تا وی به صورت ناپلئونی رای بیاورد. 

در کنار این جنجال های به وجود آمده باید به انصراف اندرو پازدر گزینه ترامپ برای تصدی وزارت کار هم اشاره کرد. پازدر که با مخالفت گسترده دموکرات ها و اتحادیه های کارگری روبه رو شده بود بنا به دلایلی انصراف داد. پازدر در حالی به عنوان وزیر کار انتخاب شده بود که در فست فودهای زنجیره ای اش مخالف افزایش حقوق کارگران بوده است.

استعفای ژنرال فلین

اما مهمترین جنجال به وجود آمده استعفای ژنرال مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ است. مشاور امنیت ملی نیازی به تایید سنا ندارد و توسط خود رئیس جمهور منصوب می شود. پست امنیتی ای که اهمیت بسیار بالایی دارد و نقش مهمی در تعیین سیاست های امنیتی توسط رئیس جمهور ایفا می کند.

فلین از جمله اعضای جنجالی کابینه ترامپ بود که مخالفان زیادی داشت. نام وی به خاطر عقاید تند و جنجال برانگیزش بر سر زبان ها افتاده بود. فلین که دیدگاه های تندی درباره اسلام و ایران دارد به خاطر استفاده و انتشار اخبار جعلی شهرت یافته بود. وی که از مسئولین امنیتی معزول در دولت اوباما بود در هنگام وقوع حادثه حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی، به کارمندانش گفته بود باید مدرکی از ارتباط ایران با این حملات پیدا کنند. علاوه بر این فلین یکی از کسانی است که بیشترین نقش را در انتشار شایعات مربوط به سلامتی هیلاری کلینتون در جریان انتخابات داشت.

اما چه شد که فلین استعفا داد؟ فلین یکی از قطعات پازل رابطه ترامپ با روسیه است. یکی از مهمترین جنجال هایی که بر دولت ترامپ سایه انداخته، روسیه است. از قبل از پیروزی ترامپ در انتخابات بحث نفوذ و تاثیرگذاری روسیه در جریان انتخابات مطرح شد. روس ها متهم شدند که هکرهایشان کامپیوترهای حزب دموکرات را هک کردند و با انتشار ایمیل ها و اسناد کمیته ملی دموکرات ها و کمپین کلینتون نقش مهمی در اقدامات علیه کاندیدای دموکرات ایفا کردند.

ترامپ از همان ابتدا با رد این اتهامات آن را توطئه دموکرات ها علیه خودش دانست. ترامپ حتی در اقدامی بی سابقه که مورد انتقاد سیاستمداران آمریکایی از جمله هم حزبی هایش (سناتور جان مک کین) قرار گرفت، حملات شدیدی را علیه ماموران سازمان های اطلاعاتی انجام داد. اما ترامپ پس از روی کارآمدن، در جلساتی که با ماموران اطلاعاتی داشت و اسناد را مشاهده کرد، حرف های قبلی اش را پس گرفت و اقدامات خرابکارانه هکرهای روس را پذیرفت.

یکی از مهمترین اتهاماتی که مخالفان ترامپ به وی می زنند، ارتباطش با روس ها است. علاوه بر ابراز ارادت های متقابل ترامپ و پوتین، فلین و رکس تیلرسون جزء افرادی هستند که رابطه نزدیکی با روس ها داشته اند. فلین قبل از مستقر شدن ترامپ در کاخ سفید در دوران انتقالی چندین تماس با سفیر روسیه در آمریکا داشته است.

پس از انتشار این خبر فلین اعلام کرد که در این گفتگو در رابطه با مباحث سیاسی صحبتی نداشته است. پنس هم اعلام کرد که فلین به وی گفته این مکالمه تلفنی به منظور تبریک کریسمس بوده است. پس از آن که رسانه ها اعلام کردند که فایل صوتی مکالمه فلین را در اختیار دارند و وی درباره لغو تحریم های آمریکا علیه روسیه با سفیر این کشور صحبت کرده است، فشارها زیاد شد و فلین مجبور به استعفا شد.

فلین گیت

اظهارات اعضای تیم ترامپ در این رابطه ضد و نقیض بوده است. فلین از اعضا و حلقه های نزدیک به ترامپ بوده است و جزء اولین حامیان وی در زمان انتخابات بود که در رابطه با امنیت ملی و سیاست خارجی به وی مشاوره می داد. پس از استعفای فلین، شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ مدت ها بود که به فلین اعتماد نداشته است. این در حالی است که فلین در جریان مکالمه تلفنی ترامپ با نخست وزیر استرالیا و دیگر مقامات سیاسی که تصاویر آنها منتشر شده است در کنار استیو بنن، استراتژیست ارشد، تنها کسانی هستند که در کنار ترامپ حضور دارند.

فلین در جریان دیدار ترامپ با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن که روز دوشنبه انجام شد در جلسه حضور داشت. چگونه ممکن است که ترامپ اعتمادش را مدت ها پیش به فلین از دست داده باشد و وی همچنان در جلسات مهم حضور داشته باشد؟ کلین کانوی، مشاور حقوقی ترامپ هم صبح دوشنبه گفته بود: «ژنرال فلین به طور کامل مورد اعتماد ترامپ قرار دارد.» این در حالی است که فلین دوشنبه شب از سمتش استعفا داد و به خاطر دروغی که به پنس گفت عذرخواهی کرد.

به طور قطع فلین برای ممانعت از بالا گرفتن این رسوایی از سمتش استعفا داد و سعی کرد طوری قضیه را جلوه دهد که وی به ترامپ و پنس دروغ گفته است و آنها در جریان مکالمه وی با سفیر روسیه نبوده اند. اما مگر می شود بحث در رابطه با مسئله مهمی چون روسیه بدون اطلاع ترامپ باشد؟ از لحاظ حقوقی اقدام فلین در مکالمه با سفیر روسیه و بحث درباره تحریم ها هنگامی که هنوز دولت روی کار نیامده، غیر قانونی است. به همین دلیل فلین به خاطر دروغی که به رسانه ها و افکار عمومی گفته بود از سمتش استعفا داد.

آیا بحران تمام شده است؟ خیر، این تازه آغاز این داستان است. تیم ترامپ این گونه فضاسازی کرده اند که ترامپ از جریان اطلاع نداشته است. ولی مخالفان این حرف را قبول ندارند، مگر می شود ترامپ که به همه امور مسلط است و درباره همه موضوعات دخالت می کند، درباره موضوع مهم رابطه با روسیه و تحریم ها علیه این کشور از مذاکرات مشاورش در این رابطه اطلاع نداشته باشد؟

مخالفان معققدند که وی در جریان این دیدار بوده است. حتی برخی از جمهوری خواهان هم همین عقیده را دارند و به دنبال تشکیل کمیته ای هستند تا مشخص شود که آیا ترامپ از این مکالمه اطلاع داشته است؟ حالا اگر مشخص شود که ترامپ از جریان آگاه بوده چه می شود؟ استیضاح. بله به خاطر اظهارات خلاف واقع، پنهان کاری و دروغ، ترامپ با استیضاح روبه رو می شود.

مگر ریچارد نیکسون و بیل کلینتون که با استیضاح روبه رو شدند چه جرمی مرتکب شده بودند؟ نیکسون در انتخابات سال 1972 که دوره دوم ریاست جمهوری اش بود در حالی پیروز شد که در تابستان انتخابات یعنی 17 ژوئن 1972، پنج مرد در ساعت 2:30 شب با به همراه داشتن تجهیزات استراق سمع قصد ورود مخفیانه به ساختمان هتل واترگیت در واشنگتن که محل استقرار کمیته ملی حزب دموکرات بود را داشتند. این افراد بازداشت شدند و کمپین نیکسون متهم به دست داشتن در این اقدام شد. کمپین نیکسون اتهامات را رد کردند تا این که پس از پیروزی در انتخابات رفته رفته جنجال ها بالا گرفت.

دولت نیکسون متن مکالمات صورت گرفته در کاخ سفید را منتشر کرد اما 18 دقیقه از آن را حذف کرد. نیکسون در سه سخنرانی که در این رابطه داشت اعلام کرد که از این قضیه مطلع نبوده است و در سخنان مشهوری اعلام کرد من کلاهبردار نیستم. پس از این جنجال ها محبوبیت نیکسون کاهش یافت و حتی هم حزبی هایش در کنگره هم به دنبال استیضاح وی رفتند. پس از آن که کمیته قضائی سنا با استیضاح نیکسون موافقت کرد، وی قبل از استیضاح اصلی در صحن سنا، در 18 اوت 1974 از سمتش استعفا داد.

کلینتون هم در قضیه مونیکا لویسنکی با استیضاح از سوی سنا روبه رو شد. جرم وی این بود که به دروغ گفته بود با لویسنکی رابطه ای نداشته است. کلینتون به خاطر اظهارات دروغ استیضاح شد اما برای برکناری نیاز به دو سوم آرای سنا یعنی 67 رای بود اما تنها 45 رای موافق برکناری اخذ شد و وی در سمتش باقی ماند.

پس در صورتی که معلوم شود ترامپ از جریان باخبر بوده و دروغ گفته است با استیضاح روبرو خواهد شد. با وجود این که اکثریت سنا و مجلس نمایندگان در اختیار جمهوری خواهان است، اما وقتی فشار افکار عمومی افزایش یابد آنها مجبور به راه انداختن روند قانونی درباره این موضوع هستند.

واترگیت به خاطر تلاش های رسانه ها و به طور اخص واشنگتن پست افشا شد. با توجه به این که ترامپ به هیچ وجه میانه خوبی با رسانه های منتقد خودش به ویژه سی ان ان و نیویورک تایمز ندارد، همین رسانه های قدرتمند می توانند با افشاگری هایی که در این زمینه خواهند کرد ترامپ را به سمت استیضاح ببرند.       

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: فلین جنجال استیضاح نیکسون با استیضاح سمتش نداشته است. از سمتش استعفا ترامپ با از سمتش سمتش استعفا که فلین ترامپ از با سفیر پنس


نظر شما :