قدرت بالای تهران در رد هر گونه تجاوز

جنگ با ایران برای امریکا گران تمام می‌شود

۲۱ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۶۶۸۷۷ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
متأسفانه بسیاری از مردم آمریکا هنوز هم تصور می کنند که این کشور قادر است تا جنگ دیگری را آن هم با هزینه های اندک به راه بیندازد. آنها تصور می کنند که اگر به ایران ضربه ای وارد آورند، این کشور در مقابل هیچ اقدامی انجام نخواهد داد
جنگ با ایران برای امریکا گران تمام می‌شود

نویسنده: کریستوفر وولف

دیپلماسی ایرانی: در پی آزمایش موشک های بالستیک ایران، دولت ترامپ روز چهارشنبه طی بیانیه ای رسماً به این کشور هشدار داد و رئیس جمهور آمریکا نیز روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که هیچ گزینه ای در ارتباط با ایران حذف نشده است.

«شان اسپایسر»، سخنگوی کاخ سفید نیز در طی روزهای اخیر با اشاره به تهدیدات ناشی از ایران علیه شناورهای نیروی دریایی عنوان کرد که آمریکا در برابر این تهدیدات بی کار نخواهد نشست و به اقدامات ایران پاسخ متناسبی خواهد داد. هنوز مشخص نیست که آیا منظور اسپایسر از تهدید ناوگان دریایی، حمله موشکی مبارزان حوثی تحت الحمایه ایران به شناورهای مهاجم عربستان سعودی در دریای سرخ بوده، یا حمله موشکی ناموفق ماه اُکتبر به ناوهای آمریکایی در آب های اطراف یمن یا اقدام اخیر قایق های تندروی ایرانی در ایجاد مزاحمت برای شناور آمریکایی در خلیج فارس.

«اندرو اگزوم»، یکی از ویراستاران همکار در نشریه «آتلانتیک» در این باره می گوید: «به نظر من دولت جدید آمریکا می تواند تهدیدی واقعی برای ایران به شمار آید چرا که من تصور می کنم این دولت میل شدیدی دارد تا دارایی های ایران را به خطر انداخته یا اقدامات اخیر ایران را بهانه کند و جنگی را بر سر این اقدامات راه بیندازد. اگزوم پس از دو سال خدمت در سمت معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه، اخیراً از این سمت استعفاء داد. وی پیش تر نیز به عنوان فرمانده جوخه پیاده نظام ارتش آمریکا در عراق و افغانستان خدمت کرده.»

وی در بخش دیگری از اظهارات خود می افزاید: «به نظرم نه تنها در عقاید و مواضع رئیس جمهور جدید نسبت به ایرانی نوعی جنگ طلبی و خشونت دیده می شود، بلکه برخی از مشاوران نزدیک وی نیز مواضع به شدت خصمانه ای در قبال این کشور دارند. ایران نیز در مقابل تهدیدات آمریکا اعلام کرده که آزمایش موشکی این کشور برای تقویت توان دفاعی خود بوده و این کشور از هیچ اقدامی برای تقویت این توان خود فروگذار نمی کند. آمریکا مدعی شده که ایران به عنوان بخشی از توافق هسته ای سال 2015 با جامعه بین المللی، متعهد شده تا از توسعه انواع خاصی از موشک ها خودداری کند اما ایران با این ادعا مخالف بوده و اعلام کرده که این موضوع جزئی از توافق نبوده است.

اگزوم در خصوص رویارویی و تقابل آمریکا با ایران نیز معتقد است که این رویارویی خطراتی را برای آمریکا به همراه خواهد داشت. اگزوم در مقاله اخیر خود در نشریه آتلانتیک، به برخی از این خطرات اشاره داشته و به ویژه در همین موضوع بر آسیب پذیری بالای پرسنل و نیروهای نظامی ارتش آمریکا در عراق تأکید خاصی داشته است. وی در این باره می افزاید: «آمریکا در حدود 5 هزار نیروی نظامی در عراق دارد که بیشتر این نیروها در حال حاضر بر مبارزه با گروه تروریستی داعش تمرکز دارند. این نیروها از یک سو مشغول آموزش نظامی نیروهای عراقی و توانمندسازی آنها در امر مبارزه با داعش بوده و از سوی دیگر نیز مشغول بازپسگیری موصل و دره رود فرات از دست داعش هستند؛ نقاطی که در حال حاضر در تصرف این گروه تروریستی قرار داد و نیروهای داعش در آنجا حضور بسیار پررنگی دارند».

اگزوم در ادامه می گوید: «در حال حاضر دو کشور ایران و آمریکا در عراق در موقعیت عجیبی نسبت به یکدیگر قرار گرفته اند، از یک سو این دو کشور به لحاظ استراتژیک با یکدیگر اختلاف و درگیری دارند و از سوی دیگر به لحاظ تاکتیکی هر دو به دنبال یک هدف مشترک یعنی شکست گروه تروریستی داعش هستند».

ایران از نیروها و مبارزان شیعه در عراق، سوریه، لبنان و یمن حمایت و پشتیبانی می کند و از آنها برای پیشبرد اهداف استراتژیک خود همچون مقابله با نفوذ آمریکا و عربستان سعودی در منطقه و نابودی گروه تروریستی داعش استفاده می کند. ایران دشمن قسم خورده داعش است؛ گروهی که از سوی برخی کشورهای سنی منطقه تغذیه می شود.

بنابراین ایران و آمریکا در حال حاضر در حال جنگ با یک دشمن مشترک هستند اما نباید این را هم فراموش کرد که همین نیروهای شیعه تحت حمایت ایران در گذشته و در طول دوران اشغال عراق توسط آمریکا، با نیروهای نظامی ارتش این کشور مبارزه می کردند. اگزوم از این موضوع این گونه نتیجه گیری می کند که با نگاهی به آن دوران می توان دریافت که درگیری با ایران می تواند برای آمریکا گران تمام شود و این کشور را با وضعیت بسیار بد و عذاب آوری در عراق روبه رو کند. اگزوم بر این باور است که اگر ایران بخواهد درگیری با آمریکا را تشدید کرده و سربازان آمریکایی را به خطر اندازد، به راحتی این کار را خواهد کرد. این مقام ارشد پنتاگون در امور خاورمیانه در ادامه ادعا می کند: «من معتقدم دولت ترامپ تلاش می کند تا به ایرانیان نشان دهد که ادامه این اقدامات برای آنها هزینه هایی را در پی خواهد داشت. به نظر من دولت ترامپ حق دارد روی اقدامات و فعالیت های خرابکارانه ایران در سطح منطقه تمرکز کند. آنها این حق را دارند روی تسلیحات متعارف ایران و تهدیدات ناشی از چنین تسلیحاتی تمرکز داشته باشند. با این حال، دولت آمریکا باید بسیار مراقب باشد و در انجام اقداماتی از این دست احتیاط بیشتری به خرج دهد چرا که بدون شک آمریکا به دنبال آن نیست تا هم زمان در دو جنگ درگیر شود».

اگزوم نسبت به آغاز چنین جنگی هشدار می دهد و می گوید: «متأسفانه بسیاری از مردم آمریکا هنوز هم تصور می کنند که این کشور قادر است تا جنگ دیگری را آن هم با هزینه های اندک به راه اندازد. آنها تصور می کنند که اگر به ایران ضربه ای وارد کنند، این کشور در مقابل هیچ اقدامی انجام نخواهد داد. اما واقعیت این است که 35 هزار نیروی مستقر در مناطق اطراف خلیج فارس که برای آمریکا امتیاز بزرگی محسوب می شود می تواند نقطه ضعف و پاشنه آشیل این کشور نیز به شمار آید. وجود این تعداد نیرو در منطقه موجب افزایش آسیب پذیری آمریکا می شود و ایران نیز در طول این مدت ثابت کرده که از درگیری های خارج از منطقه و استفاده از عوامل نیابتی خود همچون حزب الله لبنان هیچ هراسی ندارد».

منبع: پایگاه خبری پی آر آی / مترجم: زهره شهریاری

کلید واژه ها: دولت ترامپ آزمايش موشكي ايران عراق گروه تروريستي داعش رويارويي آمريكا و ايران نيروي دريايي ايالات متحده آمريكا


نظر شما :