امیدی به سوسیالیست‌ها نیست

دردستر تازه فیون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

۱۱ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۱:۴۲ کد : ۱۹۶۶۶۱۹ اخبار اصلی اروپا
فیون در حالی دیروز قدم به سالن کنگره در «پورت دولا ویلیت» گذاشت که با تشویق‌های پرشور حاضران مواجه شد. حاضران همچنین با شعارهای خود نام «پنلوپ» را صدا می‌کردند، به‌ویژه زمانی که خود در کنار مسئولان عالی رتبه حزب راست جمهوریخواه، همسرش را تشویق می‌کرد.
دردستر تازه فیون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

دیپلماسی ایرانی: کنگره روز یکشنبه حزب جمهوریخواه راست گرای فرانسه برای حمایت از نامزد آن، فرانسوا فیون، برای ریاست جمهوری فرانسه در حالی برگزار شد که تحت تاثیر وجهه یکپارچه خانواده سیاسی فیون و مشکلات او قرار گرفته است. فیون این روزها با قضیه جنجال برانگیز «پنلوپ گیت» دست به گریبان است. قضیه ای که در آن همسرش بنیلوپ متهم به ایجاد کار وهمی و دریافت پول از دولت شده است. این مساله بهانه ای به حزب سوسیالیست که دیروز در دور دوم انتخابات خود، نامزد نهایی خود را معرفی کرد، داده است.

فیون در حالی دیروز قدم به سالن کنگره در «پورت دولا ویلیت» گذاشت که با تشویق های پرشور حاضران مواجه شد. حاضران همچنین با شعارهای خود نام «پنلوپ» را صدا می کردند، به ویژه زمانی که خود در کنار مسئولان عالی رتبه حزب راست جمهوریخواه، همسرش را تشویق می کرد. در این لحظه پنلوپ تاثر بسیاری را در چهره خود نمایان کرد که حاضران در این لحظه از او تشویق پرشوری کردند. بسیاری این کنگره را آغازگر کارزار تبلیغاتی فیون برای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دانستند.

چهارشنبه گذشته روزنامه «لوکانار انشینیه» فاش کرد که همسر فیون به عنوان معاونت پارلمانی، مبلغ 600 هزار یورو دریافت کرده است. روزنامه لوموند نیز نوشت که چنین سمتی از لحاظ قانونی وجود ندارد و فیون خود این سمت را برای همسرش تعریف کرده بود. انتشار این خبر به سرعت با واکنش تیم تبلیغاتی فیون مواجه شد. آنها هر گونه اتهامی در این زمینه را رد کردند. فیون تاکید کرده است که کاملا پاک دست است و به هیچ عنوان چنین اتهاماتی را قبول ندارد. با این حال دادستانی مالی تحقیقات اولیه را در این زمینه آغاز کرده است. حالا ما چشم ها به پنلوپ دوخته شده است، به ویژه که او همیشه گفته خانه دار است و هیچ کاری به فعالیت های سیاسی همسرش ندارد.

با این حال جنجالی سیاسی در این باره به پا شده به گونه ای که برخی خواستار انصراف فیون از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری شده اند. مساله ای که سبب شده است تا برخی از اعضای حزب جمهوریخواه زمزمه تعیین جانشین به جای فیون را سر دهند، موضوعی که فیون به شدت رد کرده و تاکید کرده است که می تواند ثابت کند که همسرش قانونی کار می کرده است. تیم انتخاباتی او می گوید که وی در رسیدن به سمت ریاست جمهوری ثابت قدم است و به هیچ وجه متزلزل نشده است.

فیون در سخنرانی آتشین خود در برابر نزدیک به 15 هزار نفر از طرفدار حزب جمهوریخواه که در این کنگره شرکت کرده بودند و آلن ژوپه، نخست وزیر سابق نیز در میان آنها بود، گفت که همسرش از ابتدا در راه سخت و طولانی سیاست کنار او بوده و او زندگی اش را با او ساخته است. آلن ژوپه در انتخابات درون حزبی و مقدماتی حزب جمهوریخواه از فیون شکست خورد. فیون در دفاع از همسرش همچنین گفت: «آنها این جنجال را به پا کرده اند تا مرا نابود کنند. هر کس که می خواهد از طریق همسرم به من حمله کند باید مستقیما به من حمله کند، در غیر این صورت باید همسرم را از این معرکه کنار بگذارند.» وی در ادامه افزود: «در برابر همه ما می گویم که من پنلوپ را دوست دارم و به هیچ وجه کسانی که می خواهند مثل گرگ به جان ما بیفتند را نمی بخشم.» وی همچنین از حمایت و همراهی حضار تشکر کرد.

بسیاری معتقدند که فیون به این ترتیب توانست جایگاه خود را در درون حزب تقویت کند و با حضور قدرتمند همسرش در کنار خود در این گردهمایی توانست تیم تبلیغاتی خود را نیز حداقل در ظاهر از گزندها مصون نگه دارد. اما واقعیت این است که موضوع قضایی است و باید دادگاه در این باره تصمیم بگیرد. علاوه بر آن نظر افکار عمومی نیز در این رابطه تاثیر دارد.

این در حالی است که طوماری تهیه شده که خواستار بازگرداندن پول های همسر فیون به خزانه دولت شده است. این طومار تا کنون توانسته 160 هزار امضا جمع کند.

از سوی دیگر و در اردوگاه حزب سوسیالیست، بونوا هامون، وزیر کشور سابق توانست بر مانوئل والس، نخست وزیر سابق برتری یابد. به نظر می رسد که راه در برابر هامون سخت باشد، به خصوص که باید چپ های رادیکال که از او حمایت می کنند را با چپ های لیبرال که از رقیب او، والس حمایت می کردند، متحد کند. مساله ای که می تواند کار او را در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو سخت کند. بسیاری بر این اعتقادند که در انتخابات پیش رو سوسیالیست ها بزرگترین بازنده کارزار باشند.

منبع: الحیات / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حزب جمهوریخواه فرانسوا فیون حزب سوسیالیست فرانسه فرانسه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه


نظر شما :