مخالفان مسلح سوریه حضور در مذاکرات آستانه را پذیرفتند

۲۶ دی ۱۳۹۵ | ۱۳:۵۵ کد : ۱۹۶۶۲۰۵ سرخط اخبار

معارضان مسلح سوریه با فشار رئیس سازمان اطلاعات ترکیه پذیرفتند که در مذاکرات صلح در «آستانه» با دولت سوریه حاضر شوند.

به گزارش فارس، یک منبع در میان معارضان سوریه حاضر در نشست آنکارا، از موافقت معارضان برای شرکت در مذاکرات «آستانه» در 23 ژانویه پیش رو خبر داد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه اسکای نیوز، این منبع که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفته است: برخی از رهبران گروه های نظامی و سیاسی اصرار داشتند تا پیش از آغاز مذاکرات، آتش بس همه جانبه در سوریه به خصوص در مناطق «وادی بردی»، «الوعر»، «غوطه شرقی»، «الرستن»، «تلبیسه» و «بیت جن» برقرار شود.

او ادامه داد: اما آن ها با حضور «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه (میت) در میان آن ها و دادن قول بررسی آتش بس در خلال مذاکرات، مجبور به پذیرش حضور در آستانه شده اند.

بنا به این گزارش، «هاکان فیدان» به رهبران معارضه گفته است که هر شروطی در این شرایط به نفع معارضان و مردم سوریه نیست.

اما درباره شرط معارضان جهت حضور افرادی از «ائتلاف معارضان سوریه» و «هیأت عالی» در تیم مذاکره کننده؛ ترکیه این شرط را نپذیرفته و به رهبران معارضه گفته است که روسیه حضور ائتلاف و هیأت عالی در مذاکرات را رد می کند.

مقامات ترکیه همچنین به رهبران معارضه گفته اند که به ناچار صرفا باید فرماندهان نظامی و نمایندگان گروه های مسلح در آستانه حضور یابند؛ چرا که مذاکرات در وهله اول بر آتش بس و در وهله دوم بر بازسازی ارتش سوریه متمرکز خواهد شد و این موضوعات حضور فرماندهان نظامی را می طلبد.

این منبع در ادامه به اسکای نیوز می گوید: ترکیه به شرط عدم حضور کردها در مذاکرات آستانه با درخواست روسیه مبنی بر حضور نیافتن «ائتلاف معارضان» و «هیأت عالی» موافقت کرده است. همچنین «هاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه (میت) در تماس تلفنی با یک مسئول روسی از او خواسته است تا ارتش سوریه و هم پیمانانش را برای آتش بس در وادی بردی تحت فشار قرار دهد تا معارضان لیست مذاکره کنندگان را در آنکارا تمام کنند.

بنا بر ادعای این منبع، معارضان به سرعت درخواست خود را از سوی روسیه اجابت شده دیدند؛ به طوریکه حملات ارتش و همپیمانان سوریه در وادی بردی بسیار کاهش پیدا کرده است و پیش بینی می شود در طی دو الی سه روز لیست افراد شرکت کننده در مذاکرات «آستانه» از سوی معارضان تکمیل شود.


نظر شما :