قطع کردن آب دمشق جنایت جنگی است

۱۷ دی ۱۳۹۵ | ۲۰:۱۴ کد : ۱۹۶۶۰۱۱ سرخط اخبار

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: قطع کردن آب دمشق بخشی از جنایت های جنگی گروه های تروریستی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت خارجه سوریه در دو نامه به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: گروه های تروریستی که برخی آن ها را "میانه رو" می خوانند سال جدید را با جنایت هولناک جدیدی آغاز کردند. گروه جبهه النصره و دیگر تروریست ها که در مناطق وادی بردی و نبع الفیجه در حومه دمشق هستند منبع اصلی تأمین آب پایتخت را منفجر کردند و حتی به این اقدام هم اکتفا نکرده و آب دمشق را با گازوئیل و مواد مضر دیگر آلوده کردند. این اقدامات نتایج فاجعه باری را برای ساکنان دمشق داشته است. ما برای تأمین آب ساکنان دمشق از ذخایر آبی استفاده کرده و نهایت تلاشمان را برای آب رسانی به ساکنان به کار گرفتیم.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: اقدامات جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی و حمایت برخی کشورها از جمله فرانسه، انگلیس، آمریکا و مزدورانشان در منطقه شامل عربستان، قطر و ترکیه از این گروه ها نشان دهنده ماهیت تروریستی بودن آن هاست.

در این بیانیه آمده است: قطع کردن آب پایتخت جنایت جنگی و جنایتی علیه بشریت است. این جنایت به منزله نقض قوانین بین المللی از سوی گروه های تروریستی است. ما از سکوت جامعه جهانی به ویژه نفاق و دورویی برخی کشورهایی که مدعی تلاش برای حفظ حقوق بشر در سوریه هستند و همچنین سکوت برخی نهادهای بین المللی متأسفیم. بسیج کشورهای عضو سازمان ملل علیه سوریه برای صدور قطعنامه های بیشتر به وخامت بحران سوریه می انجامد و هیچ کمکی به حل بحران نمی کند.

در ادامه این بیانیه تأکید شده است: ما مجددا از شورای امنیت و کشورهای عضو سازمان ملل می خواهیم این جنایت های تروریستی را محکوم کنند و اقدامات لازم را برای حمایت از دولت سوریه جهت تأمین آب پایتخت به عمل آورند. ما همچنین خواهان  اجرای قطعنامه های سازمان ملل درباره مبارزه با تروریسم در سوریه هستیم.

از سوی دیگر ، یان ایگلاند، مشاور فرستاده سازمان ملل به سوریه بعد از نشست اعضای کارگروه ویژه سوریه گفت: تجارب سال گذشته نشان می دهد که سال 2017 می تواند سال حل درگیری ها در سوریه بعد از پنج سال باشد. ویرانی در شهر باستانی حلب باورنکردنی است. میزان ویرانی تا حدی بالاست که تلاش های وافری را برای بازسازی این شهر می طلبد.

وی گفت: 5.5 میلیون تن در دمشق به دلیل ویرانی که در منطقه وادی بردی به بار آمده است از داشتن آب محروم شده اند.

ایگلاند قطع کردن آب دمشق را جنایت جنگی خواند و گفت: سخت است که بگوییم چه کسی مسئول اوضاع وادی بردی است.

درگیری های چند روز اخیر میان ارتش سوریه و شورشیان در منطقه وادی بردی به قطعی آب پایتخت منجر شده است. منبع آب اصلی دمشق در این منطقه قرار دارد.

کلید واژه ها: بردی آب پایتخت وادی بردی وادی


نظر شما :