اظهارات «می» علیه ایران حقارت‌بار بود

۲۴ آذر ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۲ کد : ۱۹۶۵۴۸۱ سرخط اخبار

تحلیلگر برجسته نشریه «ایندیپندنت» با انتقاد از موضع گیری اخیر نخست وزیر انگلستان علیه ایران، نوشته است که این اظهارات لندن را وارد مناقشه ای خطرناک می کند.

به گزارش فارس، «پاتریک کاکبرن» تحلیلگر برجسته امور خاورمیانه نشریه «ایندیپندنت» از اظهارات «ترزا می» نخست وزیر انگلیس علیه ایران انتقاد کرد.

می هفته گذشته با حضور در جمع سران شورای همکاری خلیج فارس در بحرین، اظهارات تندی علیه ایران مطرح کرد و گفت لندن از «تهدیدات» ایران مطلع است.

کاکبرن در این یادداشت که در نشریه «کانترپانچ» منتشر شده، نوشته است: «خوش رقصی دولت بریتانیا برای پادشاهی های مطلقه خلیج [فارس] که قدرتشان را با گردن زنی، شلاق زدن و اتاق های شکنجه حفظ کرده اند، هم تحقیرآمیز و هم تأسف آور است.»

وی افزود: «اینکه ترزا می تنها در بحرینِ کوچک، مسموم و فرقه گرا که حکام سنی آن اکثریت شیعه را سرکوب می کنند، می تواند انتظار استقبالی شاهانه را داشته باشد، نشانه نزول بریتانیا از جایگاه یک ابرقدرت است.»

این نویسنده انگلیسی با بیان اینکه اظهارات می تنها بر ابعاد فرقه ای درگیری های خاورمیانه می افزاید، نوشته است که پیش از این هم حکام بحرینی ایران را به ایجاد ناآرامی در این کشور متهم کرده بودند، در حالی که تحقیقات مستقلی که در بحرین انجام شد نشان داد ایران هیچ نقشی در اعتراضات سال 2011 نداشته است.

کاکبرن اقدام دفتر نخست وزیری انگلستان را در رد اظهارات «بوریس جانسون» وزیر خارجه این کشور که عربستان را به ایجاد «جنگ های نیابتی» در خاورمیانه متهم کرده بود، مورد انتقاد قرار داده و نوشته است که حتی مقامات ارشد آمریکایی و اسناد افشاشده هم بر اینکه ترکیه، عربستان سعودی و قطر در تأمین مالی و تجهیز گروه های افراط گرا در سوریه نقش داشته اند، صحه گذاشته اند.

وی در ادامه این یادداشت نوشته است: «موضع تحقیرآمیز و ننگین بریتانیا در خلیج [فارس] احتمالا تلاشی از سر عجز برای یافتن متحدانی جدید در آستانه خروج از اتحادیه اروپاست. شاید اکنون زمان خوبی برای این کار باشد، چراکه برندگان و بازندگان جنگ هایی که در پنج سال گذشته سوریه و عراق را در بر گرفته بود، دارد کم کم مشخص می شود. تنها جنبه غافل گیرکننده این تلاش بریتانیا این است که به نظر می رسد ما باز هم مثل عراق و افغانستان، داریم طرف جناح بازنده را می گیریم.»

او به نبرد حلب اشاره کرده و نوشته است که نیروهای ارتش سوریه در آستانه آزادسازی کامل این شهر قرار دارند و این یعنی اینکه احتمالا «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه بر خلاف میل دشمنانش، در قدرت باقی خواهد ماند و در عین حال لندن به سیاست تاریخ مصرف گذشته اش یعنی اصرار بر کناره گیری اسد ادامه خواهد داد.

کاکبرن با بیان اینکه نبردهای کنونی خاورمیانه، اوضاع منطقه در چند دهه آینده را روشن می کند، نوشته است: «تا اینجا، ایران یکی از برندگان این مناقشه تاریخی بوده است.»

او با بیان اینکه نگرانی از گسترش حضور داعش منجر به اتحاد شیعیان شد و آن ها را در جبهه ای مشترک قرار داد، نوشته است که همزمان تهران و مسکو هم ائتلافی قدرتمند در حمایت از نظام سوریه تشکیل دادند، در حالی که در سوی دیگر میدان ائتلاف میان ترکیه و عربستان چندان قدرتمند نبود.

وی بحران سوریه را عامل بازگشت روسیه به خاورمیانه دانسته و نوشته است که مسکو توانست با این فرصت در نقش یک قدرت بزرگ ظاهر شود. او آمریکا را نیز همچنان در تحولات بسیار اثرگذار دانسته، اما از نزول جایگاه لندن انتقاد کرده است.

در پایان این یادداشت، کاکبرن با بیان اینکه مقامات و دیپلمات های انگلیسی درک درستی از واقعیات ندارند، نوشته است: «مانند عراق در سال 2002، افغانستان در سال 2006 و لیبی در 2011، جاه طلبی های بریتانیا برای اینکه نفوذ بیشتری در خلیج [فارس] داشته باشد، به دلیل اطلاعات محدود و منابع ناکافی، شکست خواهد خورد.»

کلید واژه ها: خاورمیانه


نظر شما :