با ضعیف شدن جریان موسوم به ارتش آزاد

جریان‌های تندرو باعث شکست در حلب شدند

۱۶ آذر ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۵۲۲۷ اخبار اصلی خاورمیانه
در ماه گذشته میلادی و در حالی که ارتش آزاد تلاش می‌کرد در برابر حملات منظم و حساب‌شده ارتش سوریه و متحدانش مقاومت کند، مورد هجوم حرکت نورالدین الزنکی قرار گرفت.
جریان‌های تندرو باعث شکست در حلب شدند

دیپلماسی ایرانی: ارتش سوریه و متحدانش خود را آماده می کنند تا آخرین حملات را به مخالفان سوری در حلب شرقی انجام دهند و کار را یکسره کنند و به طور کامل بر این شهر مهم سوریه مسلط شوند. آنها تا کنون توانسته اند دست کم کنترل 70 درصد شهر را به دست گیرند و به گفته استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه تا پایان سال به طور کامل بر این شهر مسلط خواهند شد. این در حالی است که منابع عربی نزدیک به مخالفان سوری می گویند که آن چه سبب شده تا مخالفان متحمل این شکست سنگین شوند، اختلافاتی است که در میان آنها به وجود آمده و این مساله سبب ایجاد شکاف در خط مقدم جنگ با ارتش سوریه شده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، بعد از این عقب نشینی سنگین که هیچ کدام از متحدان مخالفان سوری انتظار آن را نداشتند، گروه های مخالف شروع به متهم کردن یکدیگر کرده اند و هر کدام دیگری را مسئول این شکست می داند. علاوه بر آن گفته می شود اختلافات عقیدتی سنگینی میان گروه های افراطی و تندرو با گروه های غیرتندرو به وجود آمده است.

این در حالی است که از زمان سقوط بخش شرقی حلب به دست گروه های مخالف سوری این بخش زیر پرچم نیروهای موسوم به "ارتش آزاد سوریه" فعالیت می کرد. اما بعدا به تدریج نیروهای بنیادگرا و تندرو در میان آنها نفوذ کردند و کنترل این مناطق به مرور از دست ارتش آزاد خارج شد و به دست گروه های تندرو افتاد.

بسیاری پیش بینی می کنند با ادامه این وضعیت احتمال تضعیف نیروهای مخالف اسد وجود دارد به ویژه که از احتمال حمایت متحدان غربی شان کاسته خواهد شد و این مساله می تواند به رشد دوباره جریان های افراطی کمک کند.

در ماه گذشته میلادی و در حالی که ارتش آزاد تلاش می کرد در برابر حملات منظم و حساب شده ارتش سوریه و متحدانش مقاومت کند، مورد هجوم حرکت نورالدین الزنکی قرار گرفت. این در حالی است که حرکت نورالدین زنکی خود را جزئی از ارتش آزاد سوریه می داند. این گروه در وهله های اخیر از هسته اصلی ارتش آزاد فاصله گرفته و به گروه های افراطی نزدیک شده است. این شکاف تا آن جا عمیق شد که حرکت نورالدین الزنکی به ارتش آزاد یورش برد. حمله ای که باعث تضعیف روحیه ارتش آزاد سوریه شد. یکی از مسئولان یک جریان مخالف دیگر اسد در این باره می گوید: «متاسفانه این اتفاق اثرات سلبی بسیاری بر جریان های ارتش آزاد و وضعیت داخلی آن گذاشت. بر اثر این اتفاق وضعیت روحی و روانی نیروهای ارتش آزاد به شدت آسیب دید.»

منابع نزدیک به حرکت نورالدین الزنکی در این باره می گویند که این اتفاق نشان می دهد یک جریان علیه متحدان خود در جمع مخالفان سوری برخواسته است. این منابع می گویند که جریان الزنکی تلاش می کند با همکاری گروه های جهادی در جماعت فتح الشام گروه های اصلی مخالف در حلب را له کند.  

نواه بونزی، تحلیلگر مجموعه بحران های بین المللی در این باره می گوید: «از بعضی جوانب روابط میان جریان های مستقر در حلب بعد از تشدید حملات نیروهای طرفدار حکومت اسد به هم ریخت. شاید این اتفاق سبب شد تا نیروهای مخالف احساس کردند که دیگر نمی توانند در برابر حملات اولیه مقاومت کنند.»

بسیاری از افراد نزدیک به گروه های مخالف سوری می گویند که بعد از ورود تمام عیار نیروهای سوری به همراه متحدان روسی و گروه های شیعی هم پیمان با آنها در حلب شکاف در میان مخالفان سوری تشدید شد. شکاف ها زمانی تشدید شدند که ارتش سوریه و متحدانش توانستند به پیروزی های مهمی برسند. شکاف به قدری شدید شد که رهبر جدید جماعت احرار الشام شکایت کرد که "دودستگی های ویران کننده ای" به وجود آمده است و همه تلاش خود را می کند که صف واحد مخالفان را حفظ کند.

این در حالی است که خود احرار الشام نیز شاهد دودستگی هایی در درون جبهه خود شده است. یک جریان همچنان ارتباطات نزدیکی با گروه های وابسته به ارتش آزاد سوریه دارد و جبهه دیگر می خواهد روابط خود را با نیروهایی که اندیشه القاعده را مرجع فکری خود می دانند، مستحکم کند.

با وجود این مسائل مخالفان تلاش های تازه ای را آغاز کردند و خواستند که قدرت فعال تر دیگری به اسم "جیش حلب" ایجاد کنند اما این تلاش ها بعد از این که دو سوم اراضی تحت کنترل خود را در حلب از دست دادند، ناکام ماند.  

اگر مخالفان حلب را از دست بدهند مجبورند به مناطق غربی و جنوب غربی شهر عقب نشینی کنند، همچنین به استان ادلب و مناطق گسترده ای از استان حماه منتقل شوند. اما مساله این است که بر این مناطق گروه های جهادی از جمله فتح الشام مسلط هستند که بسیاری از گروه هایی که مورد حمایت غرب بودند را از بین بردند. فتح الشام، متحد القاعده است و مورد حمایت عربستان و ترکیه قرار دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ارتش سوریه حلب مخالفان سوری


نظر شما :