نگرانی ناتو از استقرار موشک‌های روسیه در غرب بالتیک

۰۳ آذر ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۶۴۹۰۷ سرخط اخبار

در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر استقرار موشک های ضدکشتی روسیه در غربی ترین نقطه بالتیک، ناتو این کشور را به "موضع گیری پرخاشگرانه نظامی" متهم کرده است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری اینترفکس روسیه دوشنبه اعلام کرد که موشک اندازهای باستیون روسیه به کالینینگراد، در داخل خاک اتحادیه اروپا گسیل شده اند.

ناتو در بیانیه ای اعلام کرده که این حرکت "به کاهش تنش ها یا بازگشت ثبات به روابط ما کمکی نمی کند." در مقابل کرملین ناتو را متهم کرده است که با گسترش مرزهای شرقی اش به تنش ها دامن زده است.

کالینینگراد یک منطقه کوچک متعلق به روسیه میان لهستان و لیتوانی است. این منطقه که ۳۰۰ کیلومتر با خاک روسیه فاصله دارد پس از جنگ جهانی دوم از آلمان گرفته شد، شهری که محل زندگی امانوئل کانت، فیلسوف بزرگ آلمانی بود. ناوگان بالتیک روسیه در بندر کالینینگراد قرار دارد.

به گزارش بی بی سی، روسیه در ماه اکتبر موشک های اسکندر با توانایی اتمی را به کالینینگراد فرستاد؛ اقدامی که لهستان آن را مایه نگرانی شدید خود خواند.

روسیه گفته که استقرار آن موشک ها بخشی از تمرین های نظامی است و قبلا هم انجام شده است.

با این حال خبرگزاری آرآی ای روز دوشنبه به نقل از ویکتور اوزروف، رئیس کمیته دفاعی روسیه گزارش داد که موشک های اسکندر و اس-۴۰۰ برای مقابله با سپر دفاع موشکی آمریکا که قرار است در اروپای شرقی نصب شود، مستقر شده اند.

سیستم باستیون موشک های کروز اونیکس شلیک می کند که بردی حداکثر ۴۵۰ کیلومتری دارند. روسیه قبلا در جنگ سوریه در حمایت از دولت بشار اسد از این موشک ها استفاده کرده است.

ناتو روز سه شنبه خواستار شفافیت بیشتر در زمینه فعالیت های نظامی شد "تا از حوادث و خطر سوءتفاهم پرهیز شود."

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم تازه ترین اقدام روسیه را عامل "بی ثبات کننده ای برای امنیت اروپا" توصیف کرد.

او گفت: "روسیه یک دهه است که در واکنش به تحولات مختلفی در اروپا تهدید می کند. موشک های اسکندر را به کالینینگراد خواهد فرستاد، تحولاتی که هیچ کدام چنین واکنشی را لازم ندارد. ما از روسیه می خواهیم از دست زدن به گفتار یا رفتاری که با بهبود امنیت و ثبات همخوانی ندارد خودداری کند."

وزارت دفاع روسیه در واکنش تندی به این سخنان گفت که "همه تهدیدهایی که متوجه امنیت اروپاست" پیامد سیاست نظامی آمریکا بوده است.

کلید واژه ها: کالینینگراد


نظر شما :