یهودیان اروپا نگرش‌های متفاوتی به انتخاب ترامپ دارند

۰۳ آذر ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۱ کد : ۱۹۶۴۸۹۵ سرخط اخبار

خاخام اعظم مسکو و رئیس فعلی سازمان موسوم به کنفرانس خاخام های اروپا که ائتلاف اصلی خاخام های ارتودوکس یهودی در این قاره است، گفت: انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا موجب "واکنش های مختلف" در میان یهودیان اروپا شده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، پینچاس گلدشمیت، خاخام اعظم یهودیان مسکو گفت: من فکر می کنم که به طور کلی یهودیان اروپا به انتخابات آمریکا و اتفاقات این کشور به این خاطر نگاه می کند که ببیند این تغییرات چه تاثیری بر اروپا و زندگی یهودیان در این قاره خواهد گذاشت. از طرف دیگر من معتقدم اسرائیل برای یهودیان اروپا مهم تر از یهودیان آمریکا است.

گلدشمیت که در شهر زوریخ به دنیا آمده و در سال 1993 خاخام اعظم مسکو شد گفت: میان یهودیان اروپای غربی و بریتانیا که ظاهرا نگران ترامپ هستند با یهودیان اروپای شرقی و روسیه که از انتخاب ترامپ امیدوارتر شده اند تفاوت آشکار وجود دارد.

وی ادامه داد: من فکر می کنم که در آمریکا اکثر یهودیان به هیلاری کلینتون رای دادند اما دو گروه متمایز بودند که به ترامپ رای دادند و این دو گروه شامل یهودیان ارتودوکس و یهودیان روس زبان می شوند.

وی با اشاره به افزایش حوادث مربوط به یهودی ستیزی در اروپا در سال های اخیر گفت: خاطرات بد قرن بیستم همچنان برای بسیاری از یهودیان اروپا زنده است در حالی که برای یهودیان آمریکا اینطور نیست.

گلدشمیت تاکید کرد: یکی از تفاوت های اساسی میان یهودیان اروپا و یهودیان آمریکا این است که یهودیان آمریکا احساس می کنند که امنیت آنها بسیار بالاست و اتفاقاتی که در اروپا افتاد هرگز برای آنها در آمریکا نخواهد افتاد در حالی که یهودیان اروپا همواره هوشیار هستند که یک روز ممکن است مجبور به خروج از آنجا شوند.

گلدشمیت گفت: در سال های اخیر وضعیت یهودیان در اروپا به طور خاص بدتر شده است.

وی افزود: من معمولا از یک استعاره برای وضعیت یهودیان اروپا استفاده می کنم. شخصی روی ریل راه آهن ایستاده و از هر دو سمت ریل راه آهن قطارها در حال آمدن به سمت او با سرعت بالا هستند. یکی از این قطارها قطار افراطی گری و تروریسم است که به ما آسیب رسانده است. در این زمینه من به حملات تروریستی در شهرهای تولوز و پاریس فرانسه و کپنهاگ و بروکسل اشاره می کنم.

گلدشمیت خاطرنشان کرد: در سمت دیگر این ریل واکنش اروپای قدیمی به این کشتارهای تروریستی است راست های افراطی با تدابیر ضد مهاجرتی قدم به پیش می گذارند که هدفشان علیه مهاجران مسلمان است اما ما یهودیان هم از آسیب فرعی آنها مصون نمی مانیم.

وی اظهار داشت که به رغم  افزایش محدودیت راست های افراطی در اروپا اما این احزاب اروپایی همچون حزب جبهه ملی فرانسه تفاوت های کلیدی با ترامپ دارند.

وی افزود: به عنوان مثال این احزاب توسط برخی همدستان نازی ها پایه گذاری شدند و با وجود آنکه برخی از آنها یهودی ستیزی فاصله گرفتند اما همچون ترامپ مشاوران یا اعضای خانواده یهودی ندارند.

خاخام اعظم مسکو درباره پیشنهاد ترامپ برای تشکیل یک پایگاه داده از مهاجران مسلمان آمریکا گفت: ما در اینجا درباره ثبت شهروندان آمریکایی برپایه مذهبشان صحبت می کنیم. اما من نمی دانم این مطابق قانون اساسی است یا خیر من به عنوان یک اروپایی نمی خواهم به آمریکایی ها بگویند چه کار کنند و چطوری امنیت کشورشان را برقرار کنند اما هرگونه عمومیت سازی براساس مذهب از نظر من برخلاف ارزش های اساسی آمریکا خواهد بود.

وی افزود: نتیجه طرح های پیشنهادی ترامپ علیه مسلمان ها دشوار شدن کشیدن خط تفکیک میان افراط گری و جریان اصلی اسلام است.

کلید واژه ها: ترامپ یهودیان اروپا خاخام یهودیان آمریکا


نظر شما :