دولت اوباما به دنبال اقداماتی برای تقویت برجام است

۰۲ آذر ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۲ کد : ۱۹۶۴۸۵۱ سرخط اخبار

دولت کنونی آمریکا به دنبال مواضع تند تیم «دونالد ترامپ» علیه برجام، به دنبال گام هایی چون صدور مجوز برای تاجران آمریکایی برای ورود به بازار ایران و لغو تحریم های بیشتر آمریکا علیه تهران است به امید آنکه برجام را مستحکم تر کند.

به گزارش فارس، در حالیکه اولین انتصابات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا از یک مسیر بسیار دشوار برای برجام حکایت دارد، مقامات ارشد آمریکا می گویند که دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در آخرین ماههای ریاست جمهوری، در حال بررسی اقدامات جدیدی برای مستحکم کردن توافق هسته ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) می باشد.

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در این خصوص گزارش کرد، اقداماتی که دولت اوباما برای تقویت برجام در دست بررسی دارد، شامل گام هایی برای صدور مجوز برای تعداد بیشتری از تاجران آمریکایی به منظور ورود به بازار ایران و همچنین لغو تحریم های بیشتر آمریکا علیه ایران می شود.

مقامات آمریکایی می گویند که این اقدامات دولت اوباما مربوط به قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا است و با هدف ضربه وارد کردن به دولت ترامپ نیست که مخالف برجام است.

این مقامات همچنین اعتراف کرده اند بعید است که پیشنهادات دولت اوباما، لغو توافق هسته ای ایران و 1+5 را دشوار کند.

اولین دو گزینه ترامپ برای تیم امنیت ملی وی، شامل ژنرال «مایکل فلن» بعنوان مشاور امنیت ملی و «مایک پومپئو» بعنوان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا یا همان «سیا» است که مواضع بسیار تندی در قبال ایران دارند و مخالفت خود با برجام را ابراز کرده اند.

رئیس جمهور منتخب آمریکا در حین مبارزات انتخاباتی خود چندین بار از افزایش تحریم های علیه ایران سخن به میان آورد اما در عین حال گفت که نباید مانع از منفعت شرکت های آمریکایی در ورود به بازار ایران شد.

وی در یک سخنرانی انتخاباتی در سپتامبر 2015 گفت: «تمامی این کشورها قرار است با ایران تجارت داشته باشند. آنها قرار است پول زیاد و چیزهای دیگری را در رابطه با ایران به ست آورند و قرار نیست که ما کاری در این وسط انجام ندهیم».

مقامات آمریکایی می گویند اگر دولت آینده آمریکا از برجام عقب نشینی کند، از نقطه نظر سیاسی اقدام چندان زیادی را نمی توانند انجام دهند اما دولت کنونی قرار است به تیم ترامپ گوشزد کند که اگر در نهایت به واسطه شکست برجام مقصر شناخته شوند، با عواقب شومی روبرو هستند.

یکی از مقامات ارشد دولت اوباما می گوید: «فرض ما این است که وقتی که آنها پیامدهای پاره کردن برجام را ببینند و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند، دیگر چنین کاری را مرتکب نمی شوند اما اینکه واقعاً چه کار می کنند را کسی نمی داند؟».

یکی دیگر از مقامات ارشد آمریکا می گوید: «پاره کرده برجام بسیار دشوار است» زیرا همپیمان آمریکا و شرکای این کشور از جمله چین و روسیه به این توافق پایبند هستند اما این مقام آمریکایی در عین حال ادامه داد: «مهم ترین کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که نشان دهیم که برجام کارساز است».

مقامات دولت اوباما اعلام کردند که هنوز مذاکره درباره برجام را با مقاماتی که ترامپ برای تسهیل فرایند انتقال قدرت منصوب کرده است را آغاز نکرده اند.

طبق این گزارش، اگر توافق هسته ای ایران با شکست روبرو شود و آمریکا مقصر آن شناخته شود، ایران برنامه هسته ای خود را از سرمی گیرد و خطر این وجود دارد که اروپا، چین و روسیه با آمریکا بیگانه شوند و توانایی آمریکا برای استفاده از تحریم های مجدد علیه ایران را محدود کنند.

مقامات دولت کنونی آمریکا بر این باورند که ترامپ آشکارا از برجام عقب نشینی نمی کند و بیشتر نگرانی آنها این است که توافق هسته ای ایران در نتیجه تصمیم دولت ترامپ برای مذاکره مجدد درباره بخش هایی از برجام و گسترش تحریم های غیرمرتبط با برنامه هسته ای ایران از هم پاشیده شود.

وال استریت ژورنال گزارش کرد، حتی اگر دولت بعدی آمریکا از نظر فنی یا قانونی توافق هسته ای ایران را لغو نکند، این خطر وجود دارد که ایران، تحریم های جدید یا حتی لفاظی های شدیدتر دولت ترامپ را دلیلی تلقی کند تا خود از برجام کناره گیری کند.

با اینحال، «مارک دوبوویتس» مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی که یکی از مخالفان برجام است می گوید اقدام یکجانبه دولت اوباما، تنها فشارهای سیاسی به دولت ترامپ را افزایش می دهد تا هرچه سریعتر برجام را لغو کند.

کلید واژه ها: ترامپ توافق هسته ای ایران دولت ترامپ


نظر شما :