واقعیتی که هنوز کاملا بر ملا نشده است

29صفحه شفاف از نقش خاندان سعودی در حادثه 11 سپتامبر

۲۳ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۶۳۰۵۶ اخبار اصلی صفحه اصلی آمریکا
در ژانویه سال 2002، شبکه اخبار و گزارش های جهانی ایالات متحده از دو مقام ناشناس رسمی دولت کلینتون نقل می کند که دو شاهزاده ارشد سعودی به اسامه بن لادن برای بمب گذاری در سال 1995 در ریاض پول پرداخته اند.
29صفحه شفاف از نقش خاندان سعودی در حادثه 11 سپتامبر

نویسنده: سیمون هندرسون

دیپلماسی ایرانی: گاهی اوقات واقعیت سیاسی آن قدر پوچ است که بیشتر به طرفداران نظریه پردازان توطئه شبیه است. پس از گذشت بیش از 13 سال از چاپ شدن تحقیقات کنگره درباره حادثه 11 سپتامبر، 28 صفحه ای که درباره نقش عربستان سعودی در این حادثه صحبت می کند، این موضوع بیشتر و بیشتر مورد بحث قرار می گیرد. موضوع به قدری حساس شده که این گزارش دوباره چاپ می شود. در نهایت معلوم می شود که گزارش 29 صفحه بوده و نه 28صفحه، یعنی از صفحه 415 تا 443 تحقیقات کنگره درباره حملات 11سپتامبر. حذفیاتی در صفحات ـ گاهی لغات و گاهی کل یک جمله یا پاراگراف ـ وجود دارد که روی هم سه صفحه به مجموع این صفحات اضافه می کند. بنابراین ما هنوز با داستانی مواجه هستیم که کامل نشده است. باوری گسترده وجود دارد که چرا این صفحات فورا آشکار نشد و این جحم سانسور اعمال شد شاید جواب این باشد: «جلوگیری از شرم خانواده سلطنتی عربستان.»

صفحه 415: «در آن موقع در ایالات متحده، برخی از هواپیماربایان مرتبط با حادثه 11 سپتامبر برای دریافت حمایت و کمک با افرادی مرتبط بودند که ممکن است در تماس با دولت عربستان سعودی {حذف شده}. حداقل دو نفر متهم شده اند که با برخی افسران اطلاعاتی عربستان تماس داشته اند.»

صفحه 417: یکی از افردی که در این صفحات به عنوان حامی مالی دو فرد هواپیماربا در حادثه 11 سپتامبر شناخته می شود، اسامه بسنان نام دارد که مقدار قابل توجهی پول نقد از «یک عضو خانواده سلطنتی عربستان» در طول سفر سال 2002 به هیوستون دریافت کرده است.

صفحه 418: «یکی دیگر از شهروندان عربستان سعودی که رابط نزدیکی با خانواده سلطنتی دارد، {حذف کامل یک خط} ، موضوع تحقیقات ضد تروریسم اف بی آی است.»

صفحات 418 و 419: در دفترچه تلفن ابو زبیده، رهبر بازداشت شده القاعده، شماره های لیست نشده شرکتی امنیتی در کلورادو وجود دارد که مدیریت آن مربوط به شاهزاده بن سلطان، سفیرعربستان در ایالات متحده است.

صفحه 421: «{حذف شده}، مورخ 2 جولای 2002، نشان می دهد شواهد مسلمی از پشتیبانی تروریست ها از درون دولت عربستان سعودی وجود دارد.»

صفحه 426: همسر بسنان از «شاهزاده خانم جیفا بنت سلطان» همسر سفیر عربستان سعودی پول دریافت کرده است. (نام صحیح او در واقع شاهزاده حیفا بنت فیصل است.)

صفحه 436: مشاور عمومی وزارت خزانه داری آمریکا، دیوید آوهایزر شهادت می دهد که «دفاتر موسسه خیریه الحرمین عربستان در تماس مداوم با افراط گرایان هستند.» مقام رسمی سازمان سیا نیز شهادت می دهد «آنها در آن زمان به پیشرفت چشمگیری در رابطه با طرز کار موسسه الحرمین رسیده بودند... دفتر مرکزی این شرکت همدست و حامی تروریسم است و سوالاتی درباره نقش وزیر کشور وقت عربستان، شاهزاده نایف وجود دارد.»

با خواندن این ها باید فریاد زد: بله، عربستان در حادثه 11 سپتامبر نقش داشته است.

در ژانویه سال 2002، شبکه اخبار و گزارش های جهانی ایالات متحده از دو مقام ناشناس رسمی دولت کلینتون نقل می کند که دو شاهزاده ارشد سعودی به اسامه بن لادن برای بمب گذاری در سال 1995 در ریاض پول پرداخته اند. در این بمب گذاری 5 مشاور نظامی آمریکا کشته شدند. در ادامه گزارشی از مقامات بریتانیایی و آمریکایی وجود دارد که از دو شاهزاده عربستانی صحبت می کنند که از پول رسمی دولت عربستان ـ نه پول شخصی خود ـ برای پرداخت به بن لادن استفاده کرده اند. این دو شاهزاده، پرنس نایف، پدر ولیعهد فعلی محمد بن نایف، و برادر او شاهزاده سلطان، وزیر دفاع سابق و پدر شاهزاده بندر، بودند. دو شاهزاده ای که اکنون هر دو مرده اند.

در مقاله یاد شده نقل قولی از یک مقام رسمی سعودی وجود دارد که می گوید: «شواهد کجاست؟ هیچ کس مدرکی ارائه نمی کند.» آن مقام رسمی وزیر امور خارجه فعلی، عادل الجبیر است، کسی که روزهای اخیرش را صرف لابی با اعضای کنگره کرده تا کمترین خسارت متوجه عربستان و خاندان سلطنتی شود و گزارش ها کنترل شوند. می شود شرط بست که هنوز همان خطوط نامرئی مورد استفاده قرار می گیرند.

با منتشر شدن هرچند ناقص 29 صفحه از تحقیقات کنگره و شرح مفصل آنها از پیوندهای مالی بین هواپیماربایان 11 سپتامبر با مقامات عربستان سعودی، باور استدلال الجبیر بیش از پیش دشوار است. بعد از تمام تحقیق ها در برابر جمله الجبیر باید گفت: «شواهدی مسلم از حمایت تروریست ها از درون دولت عربستان وجود دارد.»

پس از انتشار این صفحات، شرکت روابط عمومی کورویس مستقر در واشنگتن، که قرارداد پرسود مالی با دولت پادشاهی عربستان دارد، تجزیه و تحلیل های خود را منشتر کرد که با این جمله از مصاحبه با رئیس سازمان سیا، جان برنان در تاریخ 11 ژوئن با العربیه آغاز شد: «هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد دولت عربستان سعودی، به عنوان یک نهاد، یا یکی از مقامات ارشد سعودی به صورت جداگانه، از حملات 11 سپتامبر حمایت کرده باشد.»

این می تواند درست باشد، اما هنوز هم که امکانی وجود دارد، در واقع یک احتمال، که اقدامات مقامات ارشد سعودی به حوادث تروریستی منجر شده باشد. هیچ وقت گفته نمی شود که دولت یا اعضای خانواده سلطنتی به طور مستقیم پشتیبان حملات تروریستی 11 سپتامبر یا حامی مالی آن بودند. اما بدون هیچ شکی پول رسمی عربستان در نهایت در جیب مهاجمان وجود داشت. یک بار از یک مقام رسمی بریتانیایی پرسیدم: «چطور از این موضوع مطمئنید؟» و او پاسخ داد که ما می دانیم از چه حسابی پول آمده و این پول در نهایت به کجا رفته است.

الجبیر یک کنفرانس مطبوعاتی در سفارت عربستان در واشنگتن داشت و بیان کرد: «مشکل حالا به پایان رسیده است.» از او پرسیده شد که آیا این گزارش به معنای تبرئه دولت پادشاهی است؟ و او پاسخ داد: «کاملا.» اما من این طور فکر  نمی کنم.

منبع: فارین پالیسی / مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: دولت عربستان 11 سپتامبر آل سعود


نظر شما :