پوتین به ترکیه می‌رود

۰۳ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۷:۴۸ کد : ۱۹۶۲۵۲۷ سرخط اخبار
به دنبال سفر 19 مرداد ماه گذشته رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به روسیه، خبرگزاری دوغان سه شنبه شب از برنامه سفر هفته آینده ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به این کشور خبر داد.
 
به گزارش ایرنا سفر پوتین به ترکیه بعداز یک دوره پرتنش 9 ماهه در روابط آنکارا - مسکو بر سر سرنگونی جنگنده روسی در مرز سوریه با ترکیه و شروع عادی سازی روابط بین دو کشور، صورت می گیرد.
 
خبرگزاری دوغان ترکیه گزارش داده است که پوتین قرار است همراه اردوغان بازی مقدماتی تیم های ملی فوتبال دو کشور در 10 شهریور ماه در آنتالیا را تماشا کند.
 
در واقع سفر پوتین به ترکیه، پاسخی برای سفر ماه گذشته اردوغان به سن پیترزبورگ خواهد بود. سفر تاریخی اردوغان به روسیه، به دوره بسیار پرتنش روابط دو کشور خاتمه داد و فصل نوینی را در روابط آنکارا - مسکو به ویژه در خصوص رفع تحریم های اقتصادی مسکو و بحران سوریه گشوده است.
 
در این راستا، بازی تیم های ملی فوتبال دو کشور، نمونه تازه ای از دیپلماسی فوتبال در سطح منطقه ای و بین المللی خواهد بود.
 
قرار است بازی برگشت تیم های ملی فوتبال دو کشور در سال 2018 در روسیه برگزار می شود.
 
اردوغان اوایل تیرماه ماه گذشته با ارسال نامه ای به ولادیمیر پوتین، از بابت سقوط جنگنده روسی ابراز تاسف کرد و به خانواده خلبان روسی تسلیت گفت و اعلام کرد دولت آنکارا آماده التیام بخشیدن درد و رنج های مربوط به این حادثه است.
 
به دنبال این نامه، اردوغان و پوتین گفت و گوی تلفنی داشته و ضمن دستور به دولت های خود برای شروع فرایند عادی سازی مناسبات دو کشور، تصمیم گرفتند در کوتاهترین زمان ممکن دیدار دوجانبه داشته باشند.
 
اما تماس تلفنی پوتین با اردوغان به دنبال کودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته و حمایت قاطع مسکو از دولت منتخب آنکارا و اردوغان، فرایند عادی سازی را به مرحله متفاوتی ارتقا داد و زمینه بازگشت به روابط صمیمی رهبران دو کشور را فراهم نمود.
 
روسیه بزرگترین تامین کننده انرژی ترکیه است. در مقابل روسیه یکی از بزرگترین بازارهای گردشگری و صادراتی این کشور است.

کلید واژه ها: اردوغان


نظر شما :