سند «تحقیق و توسعه ایران» یک سند محرمانه پادمان آژانس است

۳۰ تیر ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۶۱۴۵۰ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که سند تحقیق و توسعه ایران یک سند محرمانه پادمان آژانس است و به مفهوم آن است که جنبه عمومی ندارد.

به گزارش فارس، «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود به سند تحقیق و توسعه ایران و محرمانه بودن آن گفت: «این سند چیزی نیست که گروه 1+5 با آن ناآشنا باشند، این سند چیزی نیست که برای آنهایی که برجام را اجرا می کنند و همچنین برای آژانس بین المللی انرژی اتمی، ناآشنا نیست و به طور قطع این سند چیزی نیست که برای کنگره ناشناس باشد. همانطور که اشاره کردید یک سند محرمانه پادمان آژانس است و این به مفهوم آن است که جنبه عمومی ندارد».

پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه آمریکا گزارش کرد، تونر ادامه داد که این طرح تحقیق و توسعه ایران است و به طور کامل مورد بررسی و بازبینی گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) وهمچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.

وی در خصوص پادمان و این سند ادامه داد: «ما مطمئن هستیم که ظرفیت غنی سازی ایران در سالهای بعدی که حدس می زنم در سال 10، اولین دهه برجام باشد، تحت یک رشد سنجیده و افزایشی باشد که این رشد با برنامه هسته ای غیرنظامی صلح آمیز سازگار باشد.  اگر به هر دلیلی ایران تلاش کند که یک برنامه هسته ای نظامی را دنبال کند، ما مطمئن هستیم که پادمان و دسترسی به اطلاعات، داده ها یا مواد لازم را برای کشف این مسئله در اختیار داریم. حتی بعد از 15 سال نیز چنین چیزی را در اختیار داریم».

تونر تصریح کرد: «..به هرحال، موضوع به تلاش ایران برای مطابقت با استانداردهای آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تولید یک برنامه صلح آمیز هسته ای مربوط می شود و در این رساتا آنها «طرح تحقیق و توسعه» را تهیه کردند و در اختیار آژانس قرار دادند».

وی ادامه داد که این سند در اختیار عموم قرار داده نشده بود ولی با اعضای 1+5 و آژانس بین المللی انرژی اتمی به اشتراک گذاشته شده بود.

تونر تصریح کرد: اطمینان داریم که تمامی پادمان ها، تمامی دسترسی های لازم برای نظارت موفقیت آمیز و در صورت لازم محدود کردن توانمندی ایران برای دنبال کردن یک سلاح هسته ای را در اختیار داریم».


نظر شما :