ترانزیت بین ایران و ترکیه متوقف شد

۲۶ تیر ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۵ کد : ۱۹۶۱۲۵۲ سرخط اخبار

رییس کنفدراسیون صادرات معتقد است وقوع کودتا در ترکیه و تحولات این کشور در کوتاه مدت و میان مدت در صادرات ایران به ترکیه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

محمد لاهوتی در گفت وگو با ایسنا، گفت: اولین تاثیرات این تحولات این بوده که مرزهای ما با ترکیه بسته شده است و صادرات کالاهای ایرانی که به صورت ترانزیت در خاک ترکیه جهت ورود به بازارهای اروپایی تردد می کردند با مشکل روبرو می شوند.   

وی افزود: از سوی دیگر جایگزین کردن کشورهای دیگر برای عبور کالا به صورت ترانزیت مستلزم وقت و هزینه است. البته با توجه به اتفاقاتی که از دیشب تاکنون در ترکیه رخ داده و به هر حال دولت قانونی ترکیه توانسته به اوضاع مسلط شود، امیدواری وجود دارد که در آینده نزدیک شرایط به حالت عادی برگردد و احتمال است پروازها از امشب از سر گرفته شوند.  

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اگر شرایط به حالت عادی برنگردد مطمئنا در صادرات کالاهای ترانزیتی ما و همچنین در کالاهای صادراتی و وارداتی ترکیه که یکی از شرکای مهم منطقه ای ماست، تاثیر چشمگیری خواهد داشت.

لاهوتی تصریح کرد: شرایط پیش آمده در ترکیه قابل پیش بینی نبود و ظرف یکی - دو ساعت موضوع کودتا مطرح شد و تا صبح مشخص نبود که دولت به این مشکلات فائق خواهد آمد یا خیر. اما آنچه به نظر می رسد با توجه به حمایت های مردمی از دولت ترکیه از دیشب تا کنون و حضور مردم در خیابان ها باعث شد که دولت این کشور سقوط نکند.

رییس کنفدراسیون صادرات افزود: به نظر می رسد برای عادی شدن روابط تجاری ایران با ترکیه در وهله اول موضوع تسلط دولت ترکیه بر اوضاع  اهمیت دارد و بعد از آن موضوع امنیت می تواند مطرح شود. اما به هر حال چه بخواهیم و چه نخواهیم این موضوع در روابط ایران و ترکیه و تجارت با این کشور در کوتاه مدت و میان مدت تاثیر منفی می گذارد.

به گزارش ایسنا، شب گذشته (جمعه) ارتش ترکیه اعلام کرد که علیه دولت رجب طیب اردوغان کودتا کرده و کنترل شهرهای اصلی از جمله استانبول، آنکارا و همچنین مناطق مختلف از جمله رادیو و تلویزیون دولتی، فرودگاه و پارلمان را تحت کنترل خود گرفته است. اما ساعاتی بعد با حضور مردم و حامیان اردوغان، کودتای ارتش ترکیه ناکام ماند و تا این لحظه تعداد زیادی از کسانی که در کودتا نقش داشتند توسط دولت بازداشت شده اند.

در این میان مرزهای هوایی و زمینی ایران و ترکیه فعلا بسته است و پروازهای ایران برای بازگرداندن مسافران ایرانی به صورت یکطرفه انجام می شود.

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تصریح کرد که صادرات ایران به ترکیه در پی اتفاقات و کودتای شب گذشته در این کشور، متوقف نشده است اما در حال حاضر به دلیل حفظ امنیت کامیون ها و امنیت بار، مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه تا رسیدن به وضعیت ثبات بسته خواهد بود.


نظر شما :