کودتا در ترکیه ناکام ماند

۲۶ تیر ۱۳۹۵ | ۱۵:۱۲ کد : ۱۹۶۱۲۱۶ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: ترکیه شب گذشته تا صبح بیدار بود. گروهی از نظامیان در دو شهر آنکارا و استانبول با در دست گرفتن کنترل تعدادی از رسانه های مهم ترکیه و فرودگاه بین المللی آتاتورک استانبول اعلام کردند که قدرت در این کشور را در اختیار گرفته اند، اما ساعاتی بعد با حضور وسیع مردم در خیابان ها تلاش آن ها ناکام ماند.
کودتا ساعت ۲۱:۳۰ شب گذشته به وقت استانبول آغاز شد. نظامیان شورشی مراکز رادیو تلویزیون دولتی ترکیه، شبکه خبری «سی ان ان ترک» و «خبرگزاری دوغان» را اشغال کرده و در نقاط مهم دو شهر آنکارا و استانبول مستقر شدند. فرودگاه آتاتورک و دو پل مهم بر روی تنگه بسفر در استانبول نیز بسته شد.
ظاهرا زمان مناسبی برای آغاز کودتا در نظر گرفته شده بود؛ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در خارج از آنکارا در مرخصی به سر می برد و به دلیل آغاز تعطیلات آخر هفته، اکثر مقام های دولتی و امنیتی در دسترس نبودند.
اعلامیه نظامیان شورشی از کانال های مختلف خبری رادیو تلویزیون «آرتی آر» ترکیه پخش شد. به گزارش دویچه وله، نظامیان شورشی در اطلاعیهٔ خود گفتند، ارتش ترکیه برای دفاع از بقای کشور و ملت ترکیه و بازگرداندن اصول لائیک و دموکراتیک و اعتبار و امنیت از دست رفته کشور، کنترل حکومت را در دست گرفته است.
در این اطلاعیه همچنین گفته می شد روابط خارجی ترکیه با کشورهای دیگر به قوت خود باقی است و حاکمیت قانون در کشور در اولویت قرار دارد. آن ها وعده دادند که به زودی قانون اساسی کشور تدوین خواهد شد.
اما ساعتی بعد رجب طیب اردوغان با استفاده از تماس ویدیویی با شبکه های تلویزیونی فعال ترکیه، مردم را به حضور در خیابان ها دعوت کرد. صد ها هزار نفر در سراسر ترکیه روانه خیابان ها شدند.
اردوغان در سخنان خود هواداران فتح الله گولن را به دست داشتن در کودتا متهم کرد. با این حال گروه مرتبط با فتح الله گولن، رهبر جنبش خدمت، تلاش برای کودتا در ترکیه را محکوم کرده است.
گفته می شود کودتا از جانب شبکه ای از فرماندهان رده های میانی سازماندهی شده است.
کودتاگران در نخستین اقدام رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه را به گروگان گرفته بودند تا اینکه ساعاتی بعد خبر آمد خلوصی آکار از یک پایگاه هوایی در آنکارا نجات داده شده است.
خبرگزاری آناتولی از بازداشت ۷۵۴ نفر از نیروهای ارتش در ارتباط با کودتا خبر داد. خبرها از کشته شدن ۶۰ نفر و زخمی شدن ۱۵۰ تن دیگر حکایت دارد. رجب طیب اردوغان گفته است پس از آن که هتلش را به مقصد استانبول ترک کرد، با بمب به هتل محل اقامتش حمله شد.
رئیس جمهور ترکیه پس از بازگشت به استانبول در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد که «اقلیتی در ارتش» اقدام به کودتا کردند، کسانی که به گفته او چشم دیدن اتحاد مردم ترکیه را ندارند. او تهدید کرد عوامل این کودتا تاوان سنگینی برای کارشان خواهند داد. او گفت ترکیه، ترکیه قدیم نیست.
به گزارش بی بی سی، اردوغان به کنایه گفت افرادی در ارتش از پنسیلوانیا (محل اقامت فتح الله گولن) دستور می گیرند و افزود: «این تلاش برای کودتا نشان می دهد که جنبش گولن در تروریسم مسلحانه دست دارد و کودتا فرصتی است که ارتش پاکسازی شود.»
پیشتر خبرهایی درباره ورود اردوغان به ایران در زمان کودتا و جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی ایران منتشر شده بود که هر دو خبر تکذیب شد.

کلید واژه ها: اردوغان ترکیه کودتا گولن


نظر شما :