تجلیل اسقف اعظم ارامنه از حقوق مسیحیان در ایران

۲۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۴۰ کد : ۱۹۵۹۸۶۱ سرخط اخبار

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران که به دعوت خلیفه ارامنه غرب آمریکا به لس آنجلس سفر کرده بود در مصاحبه با روزنامه ارمنی زبان "آسبارز" (asbarez)  تاکید کرد در ایران مسلمان و مسیحیان از حقوق شهروندی برابر برخوردار هستند.
به گزارش سایت شورای خلیفه گری ارامنه تهران، اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان در این مصاحبه که در شماره روز پنجشنبه این روزنامه منتشر شده است ضمن بیان ویژگی های جامعه ارامنه ایران همسایگی با ارمنستان و همچنین حفظ زبان و هویت ملی را از ویژگی های مهم ارامنه ایران ذکر کرد.
خلیفه ارامنه تهران همچنین در پاسخ به سئوالی درباره روابط میان ارامنه ایران با مسئولان و نهادهای دولتی تاکید کرد."حقوق اقلیت های دینی در ایران در قانون اساسی تصریح شده است. در نتیجه ما در امور مربوط به احوال شخصیه براساس دین و مذهب خود عمل می کنیم. همچنین روابط رسمی با مراجع دولتی از طریق نمایندگان ارامنه در مجلس برقرار می شود. همزمان خلیفه ارامنه به عنوان رهبر دینی از احترام ویژه ای برخوردار بوده و در موضوعات مختلف مربوط به امور مدارس و کلیساها دیدگاه ها و نظرات خلیفه ارامنه در نظر گرفته می شود."
 اسقف سیبوه سرکیسیان با اشاره به احترام ویژه مراجع و مقامات دولتی نسبت به رهبر دینی، شورای خلیفه گری و همچنین جامعه ارامنه از این موضوع که برخی برای بهره گرفتن از فرصت های مهاجرتی موارد نادرستی را درباره وضعیت ارامنه در ایران مطرح می کنند ابراز تاسف کرد.
خلیفه ارامنه تهران با طرح این سئوال که کدام یک از دولت های خارجی  بودجه ویژه ای را برای کلیساها اختصاص می دهند، تاکید کرد."دولت ایران مسئولیت حفظ و مرمت کلیساها و بویژه کلیسای تادئوس مقدس (قره کلیسا)، کلیسای استپانوس مقدس و کلیسای وانک اصفهان را بر عهده گرفته و از هیچ مساعدتی در جهت کمک به نوسازی کلیساهای تهران دریغ نمی کند. چندی پیش مسئولیت حفظ و مرمت کلیسای ارامنه همدان به سازمان میراث فرهنگی واگذار گردید و آن ها همانند چشمان خود از آن نگهداری می کنند. "
اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان با تاکید بر این موضوع که مالکیت کلیساها و مدارس ارامنه تهران و شهرهای تابعه متعلق به شورای خلیفه گری ارامنه می باشد افزود علیرغم تعطیل شدن برخی از مدارس ارامنه به دلیل کمبود دانش آموز مقامات دولتی تاکنون هیچ چشمداشتی نسبت به این مراکز آموزشی نداشته اند.
خلیفه ارامنه تهران با اشاره به دیدگاه های عالمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، به برخی رخدادهای ناگوار در سال های اخیر از جمله سوازندن قرآن در آمریکا و انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز درباره پیامبر اسلام در اروپا اشاره کرد و اظهار داشت. "رهبر انقلاب در دو سخنرانی خود با جدیت تاکید کرد که این اعمال هیچ ارتباطی با مسیحیت نداشته و شهروندان مسیحی احترام ویژه ای برای اسلام قایل بوده و ادیان دیگر نیز برای مسلمانان محترم هستند."
اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران همچنین با اشاره به روابط گرم و صمیمانه میان ایران و ارمنستان، منافع مشترک راهبردی میان دو کشور را مایه سعادت دانست و بر نقش ارامنه ایران در تعمیق و گسترش این روابط تاکید کرد.

کلید واژه ها: ارامنه خلیفه ارامنه سیبوه سرکیسیان اقلیت های دینی


نظر شما :