بعید است بانک‌های اروپایی برقراری رابطه با ایران را بپذیرند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۹:۲۴ کد : ۱۹۵۸۸۸۱ سرخط اخبار
13950210000524_PhotoA.jpg با وجود درخواست های آمریکا و انگلیس فایننشال تایمز: بعید است بانک های اروپایی برقراری رابطه با ایران را بپذیرند نشریه فایننشال تایمز با اشاره به جلسه امروز وزرای خارجه آمریکا و انگلیس با نمایندگان بانک های انگلیسی، نوشته است که بعید است گوش شنوایی برای اظهارات کری و هاموند وجود داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، نشریه فایننشال تایمز روز پنج شنبه از بی میلی بانک های اروپایی برای از سرگیری روابط مالی با ایران خبر داد و نوشت بعید است که جلسه امروز (پنج شنبه) «جان کری» و «فیلیپ هاموند»، وزرای خارجه آمریکا و انگلیس، با نمایندگان بانک های اروپایی اثربخش باشد.

به نوشته فایننشال تایمز، با وجود رفع تحریم های هسته ای ایران پس از توافق با گروه 1+5، بانک های اروپایی همچنان به واسطه باقی ماندن تحریم های یکجانبه آمریکا، از برقراری رابطه با ایران هراسان هستند.

قرار است کری و هاموند در جلسه امروز خود با نمایندگان بانک ها و موسساتی چون «استاندارد چارترد»، «اچ اس بی سی»، «بارکلیز»، «دویچه بانک»، «بی ان پی پاریبا»، «سانتاندر»، «لیوید» و بانک سلطنتی اسکاتلند آن ها را به تلاش بیشتر برای برقراری رابطه با ایران و تأمین مالی شرکت های انگلیسی که به دنبال فعالیت در ایران هستند، ترغیب کنند.

هاموند در این رابطه به فایننشال تایمز گفته است: «ما خواستار آن هستیم که بانک هایمان بتوانند از شرکت های بریتانیایی فعال در ایران حمایت کنند.»

وی افزود: «حمایت از تجارت مشروع با ایران، هم در راستای منافع اقتصادی ما است و هم ایران. بعد از این همه سال رابطه محدود، هنوز چالش هایی باقی مانده، اما داریم همراه با شرکای بین المللی خود، ایران و جامعه بانکی، برای حل آن ها تلاش می کنیم.»

با این حال فایننشال تایمز نوشته است: «به نظر می رسد که بانکداران دعوت شده به جلسه، گوش شنوایی برای درخواست های وی نداشته باشند.»

بانک استاندارد چارترد که دو سال قبل به دلیل مراوده اقتصادی با ایران چند میلیارد دلار از سوی آمریکا جریمه شد، با از سرگیری رابطه با ایران مخالفت کرده است. این بانک به فایننشال تایمز گفته است: «خوشحال می شویم که ملاحظات عملی و حقوقی موضع مان در قبال ایران را اعلام کنیم. ما هیچ مشتری جدیدی را که در ایران مستقر باشد، یا شرکت هایی را که در تملک یا کنترل افرادی در آنجا هستند نپذیرفته و هیچ تراکنشی را که ایران یا طرفی در ایران در آن دخیل باشد، انجام نمی دهیم.»

بنا بر این گزارش، بانکداران غربی بعید می دانند که اظهارات کری تأثیر چندانی بر رویکردشان داشته باشد. آن ها می گویند حتی اگر وزارت خزانه داری آمریکا هم به آن ها اطمینان دهد، ممکن است که دادستان ها یا مراجع غیردولتی آمریکایی به دلیل رابطه با ایران علیه آن ها دست به اقدام بزنند. 

این بانکداران گفته اند علاوه بر تهدید تحریم های آمریکا، چالش های دیگری از جمله احتمال درگیر شدن در «پولشویی» یا فعالیت های منطقه ای ایران آن ها را از رابطه با تهران بازداشته، چراکه ایران برای مدت های طولانی از اغلب سامانه های نظارتی جدا بوده است.

یکی از بانکداران هم گفته است که با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، حرف های کری ممکن است بی دوام باشد، چراکه دونالد ترامپ نامزد اصلی جمهوری خواهان که ممکن است به ریاست جمهوری هم برسد، دیدگاهی به مراتب منفی تر نسبت به توافق دارد.

فایننشال تایمز با بیان اینکه دولت حسن روحانی از سوی منتقدانش که می گویند توافق هسته ای نتایج اقتصادی نداشته تحت فشار است، به نقل از تجار ایرانی نوشته است که انجام مبادلات مالی خارجی، در برخی موارد حتی از زمان پیش از تحریم هم دشوارتر شده است. 

«ساجد جاوید» وزیر تچارت انگلستان هم که قرار بود اخیرا به ایران سفر کند، در پی بروز بحران در صنعت فولاد انگلیس، سفرش به تهران را به تعویق انداخته است. وی قرار است در جلسه امروز با بانکداران شرکت کند. 

هاموند در به فایننشال تایمز گفته است: «ما نباید این حقیقت را از یاد ببریم که ما به ان دلیلی اینجا هستیم که توانستیم به توافقی تاریخی برسیم که به ما از عدم توان ایران برای ساخت سلح هسته ای اطمینان داد. این توافق در ازای کاهش مرحله ای تحریم ها، شرایط سخت گیرانه ای را بر ایران تحمیل کرده است. اکنون ما موظف هستیم که از اثربخش بودن کاهش تحریم ها اطمینان یابیم.»

در جلسه امروز، لرد لامونت نماینده نخست وزیر انگلیس در هیئت تجاری اعزامی به ایران و همچنین «آنتونی برون» رئیس انجمن بانکداران بریتانیا هم شرکت می کنند.

قرار است هفته آینده مقامات آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه برای بحث در مورد روابط تجاری با ایران، در واشنگتن دیدار کنند.

کلید واژه ها: فایننشال تایمز رابطه با ایران جلسه امروز بعید آمریکا


نظر شما :