الاهرام:

درسی که صادق خان به ما می‌دهد

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۵۸۸۵۷ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
رسیدن خان به منصب شهردار لندن نشان می‌دهد که فرزندان طبقه اریستوکراسی پایتخت لندن پیروزی او را به معنای غروب خورشید دموکراسی نمی‌دانند.
درسی که صادق خان به ما می‌دهد

نویسنده: اسماء الحسینی

دیپلماسی ایرانی: «نامم خان و شهردار جدید لندن هستم»، بعد از بیان این کلمات، صادق خان به طور رسمی قسم خورد تا بعد از پیروزی در انتخابات اخیر شواری شهر لندن، شهردار این شهر شود.

با وجود این که برخی از رادیکال ها از این پیروزی تاریخی خشمگین شدند، تا آن جا که بعضی از آنها انتخاب او را به این سمت مسخره کردند و لندن را "لندنستان" و "لندنخان" نامیدند تا به این شیوه به تسلط مسلمانان بر پایتخت بریتانیا اشاره کرده باشند، اما نمایندگان و رای دهندگان بریتانیا و جامعه مسلمانان در این کشور از پیروزی خان، این فرزند مهاجر پاکستانی که متولد 1970 است و پدرش راننده اتوبوس در لندن بوده، استقبال کرده اند.  

هویت دینی خان مانع از آن نمی شود که لندنی ها با اکثریت او را انتخاب نکنند و کلید دروازه های لندن را به او نسپارند، تا این شهر فرو رفته در مه دوباره، این بار از دریچه پیروزی دموکراسی، تاریخی شود. بعد از آن که خان نامزد فهرست حزب کارگر شد و از رقیبش در حزب محافظه کار، زاک گولد اسمیت، نوه میلیاردر بریتانیایی پیشی گرفت، این پیروزی واقعا به معنای پیروزی دموکراسی است. با وجود این که گولد اسمیت در این انتخابات خان را متهم می کرد که متمایل به تندروهای مسلمان است.

قطعا این پیروزی نشان از دلایل عمیقی دارد، از جمله این که خان برآمده از خانواده مهاجر مسلمان فقیری بوده و این که رسیدنش به این منصب نشان می دهد که فرزندان طبقه اریستوکراسی پایتخت لندن پیروزی او را به معنای غروب خورشید دموکراسی نمی دانند. از مهمترین درس هایی که ما باید در مصر یابد بگیریم و در چارچوب بازسازی کشورمان آن را مد نظر قرار دهیم، این است که جوامع پیشرفته بر اساس و قواعد تعریف شده ما که ممکن است برآمده از تبعیض های نژادی و قومی باشند، شکل نمی گیرند، بلکه در چنین جوامعی فارغ از دین و اعتقادات و نظریات و رنگ پوست، افراد بر اساس شایستگی هایشان رشد می کنند. القاب زشتی که در مصر به یکدیگر می دهیم و یکدیگر را مثلا "بچه زباله" یا "بچه دروازه" (بچه لب خط) خطاب می کنیم، چنین القابی نمی توانند ما را به مناصب عالی برسانند. باید درک کنیم که دوران این فضاهای ساختگی و بیهوده گذشته است و دیگر راهی برای بازگشت آن دوران وجود ندارد. درس بزرگی که رای دهنده بریتانیایی امروزه به ما می دهد همان چیزی است که دین اسلامی ما 15 قرن پیش به ما یاد داد که فرقی بین انسان ها نیست و آن چه انسان ها را بالا می برد تقوا و اصلاح نفس است، باید به جوامعی که مصالح خود را بر عقده های مرده برتری می دهند، سلامی دوباره کرد و همچنین به این فرزند مسلمان راننده اتوبوس تمام قد به احترام ایستاد.  

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: صادق خان لندن بریتانیا


( ۱۴ )

نظر شما :