خطر جدی بازگشت القاعده

۲۶ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۹ کد : ۱۹۵۸۰۴۲ سرخط اخبار

مقام ارشد دفاعی افغانستان هشدار داده است که القاعده، "بسیار فعال" است و "خطری بزرگ" برای کشور محسوب می شود.
 
به گزارش فرارو به نقل از سی ان ان، یک مقام ارشد ایالات متحده نیز گفته است که آمریکا نسبت به حضور رهبران القاعده در دوردست ترین نواحی کشور نگران است و همچنین تعداد هسته های عملیاتی این گروه تروریستی در افغانستان بسیار بیشتر از چیزی است که پیشتر تصور می شود.
 
هشدارها نسبت به ظهور القاعده در حالی شدت گرفته است که پیش بینی می شود تا افغانستان یکی از شدیدترین درگیری ها در چند دهۀ اخیر را در تابستان امسال تجربه کند. از دلایل این امر، وجود چالشهای بزرگ درونی در نیروهای امنیتی دولتی، قدرت گرفتن طالبان و ارتباط گیری این گروه با القاعده و همچنین افزایش حضور داعش در این کشور است.
 
بازگشت القاعده 
معصوم ستانیکزای، وزیر دفاع موقت افغانستان، به سی ان ان گفته است که القاعده به صورت چراغ خاموش در حال گسترش است.
 
او گفت: "آنها بسیار فعال هستند. آنها به صورت چراغ خاموش عمل می کنند و در حال سازماندهی مجدد هستند و خود را برای حملات بزرگتر آماده می کنند."
 
او افزود: "آنها پشت نقاب شبکه های دیگر فعالیت می کنند، و حمایت و تجربیاتی که در نواحی مختلف داشتند را در اختیار این شبکه ها می گذارند. آنها به این ترتیب، منابع، عضوگیری و دیگر چیزها را دو برابر کرده اند. به همین خاطر زیادی سر و صدا نمی کنند. بیانیۀ مطبوعاتی نمی دهند. ولی تهدید بزرگی هستند."
 
سرلشکر جف بوکانان، جانشین رییس ستاد ارتش آمریکا در افغانستان، می گوید که کشف و نابودی یک اردوگاه آموزشی افغانستان در ولایت قندهار که اخیراً صورت گرفت، نشان داد که تخمین های پیشین ایالات متحده نسبت به قدرت این گروه باید مورد بازبینی قرار گیرد.
 
او می گوید: "اگر یک سال به عقب برگردیم، بسیاری از تخمین های سازمان های اطلاعاتی پیش بینی می کردند که القاعده در افغانستان بین 50 تا 100 عضو دارد. اما همین اردوگاه آموزشی ای که جدیداً کشف کردیم، بیش از 150 عضو داشت."
 
او نقصان اطلاعاتی آمریکا در رابطه با این مسئله را قبول دارد و هشدار می دهد که تمرکز اصلی این گروه، همچنان حمله به غرب است.
 
او می گوید: "اینطور نیست که هزاران القاعده ای در افغانستان باشد، اما مسلماً رهبران القاعده در نقاط دوردست افغانستان حضور دارند و ما نسبت به آنها و اینکه چه اهدافی دارند، نگران هستیم."
 
مسئولان آمریکایی می گویند که هستۀ عملیاتی القاعده در افغانستان ممکن است تا 300 عضو داشته باشد، اما این رقم شامل کسانی که با آنان همکاری می کنند یا به این گروه سمپاتی دارند، نمی شود.

 خطر جدی بازگشت القاعده

"آنها به جنگجو نیاز دارند" 
اردوگاه آموزشی ای که اخیراً در جریان حملۀ نیروهای ویژۀ آمریکا و کماندوهای افغان در ماه اکتبر سال گذشته نابود شد، به گفتۀ بوکانان، "با القاعده و زیرشاخه ای از آن به نام القاعدۀ شبه قارۀ هند ارتباط داشته است."
 
او افزود: "یافتن آنان در افغانستان بسیار نگران کننده بود."
 
القاعدۀ شبه قارۀ هند، در گذشته ارتباط چندانی با افغانستان نداشت. کشف حضور آنان در این کشور، این نگرانی را به وجود آورده که افغانستان بار دیگر در حال بدل شدن به بهشت امن شبکه های تروریستی بین المللی است که هدف اصلی شان حمله به اهداف خارج از افغانستان، از جمله در غرب است.
 
ستانکزی همچنین از افزایش ارتباط میان القاعده و طالبان اظهار نگرانی می کند.
 
تصور می شد که طالبان از تصمیمش برای همکاری با اسامه بن لادن پیش از حملات تروریستیِ 11 سپتامبر 2001، پشیمان شده است، چرا که این حملات منجر به ورود ایالات متحده به افغانستان و سقوط طالبان از قدرت شد.
 
با این وجود، از زمانی که ملا اختر محمد منصور، در اواسط سال 2015 به رهبری طالبان رسید، این گروه به القاعده نزدیکتر شده است. سراج حقانی، جانشین فعلی فرماندهی طالبان، رهبر شبه نظامیان مخوف شبکۀ حقانی است و کارچاق کن اصلی القاعده در افغانستان محسوب می شود.
 
ستانکزی می گوید: "طالبان یک پوشش بزرگ است. آنها به جنگجو نیاز دارند، به حمایت نیاز دارند و به عضوگیری از جاهای دیگر نیاز دارند و همین امر باعث می شود که این گروه با آغوش باز از القاعده استقبال کند."
 
ژنرال جان کمپل، فرمانده سابق نیروهای ایالات متحده در افغانستان، از شراکتی "تازه" میان دو گروه سخن گفته بود. بوکانان می گوید که این رابطه از آن زمان قویتر هم شده است.
 
این شراکت رو به رشد، هر نوع تلاش از سوی ایالات متحده و دولت افغانستان برای رسیدن به یک مصالحۀ سیاسی با طالبان را دچار مشکل می کند.
 
سیاست رسمی ایالات متحده این است که طالبان پیش از شروع هر نوع گفتگویی، بایست تروریسم بین المللی را محکوم کند و از آن دست بکشد. با این وجود، تحلیلگران از این نگرانند که دقیقاً عکس این موضوع در حال اتفاق افتادن است و ارتباط میان طالبان و القاعده روز به روز قوی تر می شود.
 
طالبان همچنین علناً اعلام کرده است که در حال حاضر علاقه ای به حضور در گفتگوهای صلح ندارد. این در حالی است که ایالات متحده و مسئولان افغان اصرار دارند که برخی از نیروهای متعدل در طالبان، خواستار گفتگو هستند.
 
ستانکزی می گوید: "بسیاری از رهبران طالبان علاقمند به ورود به گفتگوهای صلح سازنده هستند. از دیدگاه نظامی، ما انعطاف لازم برای هدف قرار دادن آنها را داریم. اما وقتی که بحث مذاکره در میان باشد، نمی توانید همه چیز را بسوزانید."

کلید واژه ها: افغانستان


نظر شما :