عمر البشیر پس از عربستان، با رژیم اسرائیل هم دوست خواهد شد؟

۲۹ اسفند ۱۳۹۴ | ۰۱:۳۲ کد : ۱۹۵۷۳۱۰ سرخط اخبار
جعفر النمیری رئیس جمهور پیشین سودان در اواخر دهه هفتاد میلادی با تصور رسیدن به آینده ای بهتر با جریان مهاجرت یهودیان فلاشا به سرزمین های اشغالی همراهی کرد. ولی با کودتا در این کشور، روابط بین سودان و رژیم اسرائیل چنان خصمانه شد که در سال های اخیر در موارد متعددی، رژیم اسرائیل به بهانه نقش سودان در ارسال سلاح به غزه به این کشور حمله کرد ولی گویا سودان بعد از نزدیک شدن به عربستان سعودی و تیره کردن روابط با ایران، گزینه نزدیک شدن دوباره به رژیم اسرائیل را نیز مد نظر قرار داده است.

به گزارش «تابناک»، آکیوا الدار روزنامه نگار اسرائیلی در مقاله ای در ال مانیتور در این باره نوشته است که دور جدید انتفاضه فلسطینی ها، رژیم اسرائیل را در شرایطی قرار داده است که صدای خوشایندی را از خارج نمی شنود. ولی در میان سخنان ناخوشایند، از پایتخت یکی از کشورهای عربی صدای جالبی به گوش آنها می رسد. عمر البشیر رئیس جمهور سودان روز چهاردهم مارس در گفت و گو با روزنامه سعودی العکاظ مدعی شده است که حتی اگر اسرائیل هم سوریه را اشغال می کرد، این همه خرابی در این کشور به بار نمی آمد، این همه سوری کشته نمی شدند و این همه سوری از کشورشان آواره نمی شدند.

. طی دو سال گذشته البشیر روابط جدیدی با محور به رهبری عربستان شکل داده و از روابط دوستانه با ایران دست کشیده است. در نگاه اول، سخنان عمر البشیر که به اتهام ارتکاب جنایات جنگی تحت تعقیب است با هدف حمله به بشار الاسد رئیس جمهور سوریه بر زبان رانده شده است ولی حتی همین شکل از اظهارات مثبت درباره رژیم اسرائیل از سوی رهبر کشوری که مدت کوتاهی پیش از این در ارسال سلاح برای حماس در غزه نقش داشته است، چندان متداول نیست.

این اولین بار نیست که خارطوم با هدف نزدیک شدن به ایالات متحده، به رژیم اسرائیل چشم دوخته است. مانند بسیاری دیگر، سودانی هم تصور می کنند که یهودیان کنترل دنیا را در اختیار دارند و می توانند نظر آمریکا را هم درباره عربستان تغییر دهند. ژانویه امسال در کنفرانسی در خارطوم، تاثیر منفی دشمنی با اسرائیل بر روابط سودان و آمریکا مورد اشاره قرار گرفت و ابراهیم غندور وزیر خارجه این کشور اظهار داشت که وی مایل است موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل را مورد بررسی قرار دهد.

پیام ارسالی از سودان، کنجکاوی اسرائیلی ها را بر انگیخته است ولی تلاش شده است که با هوشیاری با آن برخورد شود. نتانیاهو و وزیر دفاعش موشه یعالون منتظر هستند که تا درباره شکل گیری روابط خود با سودان پیام مناسب را از واشنگتن دریافت کنند. ولی مانند موارد دیگر، افرادی بی تجربه نیز در صحنه سیاست اسرائیل حضور دارند که در این باره پرحرفی کرده و موضوع را لو داده اند. الی بن داهان معاون وزیر دفاع، بیست و ششم ژانویه در گفت و گویی با روزنامه تایمز اسرائیل گفته است که «ضرورتی ندارد که ما از کشورهای غربی متفاوت باشیم. کشورهای غربی مانند آمریکا و اروپایی ها با سودان و عربستان سعودی روابطی دارند. فکر نمی کنم ضروری باشد که ما متفاوت باشیم. سودان و اسرائیل زمینه های زیادی برای مشارکت دارند.»

منظور معاون وزیر دفاع این نبوده است که اسرائیل مانند بسیاری موارد دیگر از روابطش با کشورهای آفریقایی، به سودان هم سیستم های آبیاری قطره ای صادر کند. سودانی ها، رژیم اسرائیل را به خاطر صادرات سلاح و تجهیزات شناسایی به سودان جنوبی می شناسند. برخی از ژنرال های سودانی که از خطوط مبهم نژادی و قبیله ای موجود در سودان عبور کرده اند، سلاح های دستی و تجهیزات اسرائیلی را دریافت کرده اند. روزی که تحریم ها علیه سودان کاهش یابد، رژیم اسرائیل می تواند همزمان به سودان و سودان جنوبی اسلحه بفروشد.

اکنون، سودان جنوبی از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است و ایالات متحده نیز صادرات سلاح به این کشور را به حالت تعلیق در آورده است. از سال گذشته، در سازمان ملل این مساله مطرح شده است که تا زمان توقف خونریزی میان سودان و سودان جنوبی، هر دو طرف مورد تحریم تسلیحاتی قرار بگیرند.

گزارش منتشر شده توسط هیات کارشناسان شورای امنیت برای تحریم سودان جنوبی، نشان دهنده نقش پررنگ اسرائیل در تامین سلاح برای سودان جنوبی است. برابر این گزارش، اسرائیل تجهیزات جمع آوری اطلاعات را در اختیار دولت سودان جنوبی قرار داده است که به آن امکان حمله به مخالفان آن را داده است. تصاویری وجود دارد که نشان می دهد سربازان سودان جنوبی مسلسل های ساخت اسرائیل در دست دارند. سربازان حامل این سلاح ها که در مجموعه های وابسته به رئیس جمهور آموزش دیده اند، در برخی نسل کشی ها علیه قبایل محلی نقش داشته اند. علاوه بر این، کارشناسان اسرائیلی برای آموزش سربازان سودان جنوبی به این کشور رفت و آمد دارند.

در ماه جولای امسال، اسرائیلی ها مراسمی را برای چهلمین سالگرد عملیات انتبه برگزار خواهند کرد. در آن عملیات، یوناتان نتانیاهو برادر بزرگتر بنیامین نتانیاهو به دست یکی از سربازان اوگاندایی که ظاهرا پیش از این به وسیله اسرائیل آموزش دیده بود، کشته شد. عیدی امین حاکم آن زمان اوگاندا و از دوستان نزدیک اسرائیل، بعدا روابط دوستانه ای را با معمر قذافی شکل داد. با وجود روابط خصمانه اسرائیل و سودان در سال های گذشته، دلیلی وجود ندارد که سیاستمداران اسرائیلی گزینه روابط گرم با سودان را کنار بگذارند.

کلید واژه ها: سودان رژیم اسرائیل


نظر شما :