موشک‌های قذافی در دست داعش

۲۴ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۹۵۷۱۸۹ سرخط اخبار
هم زمان با تلاش گروه تروریستی داعش برای دامن زدن به ناآرامی ها در لیبی، نگرانی درباره دسترسی این گروه به تسلیحات باقی مانده از دوران دیکتاتور سابق این کشور افزایش یافته است.
 
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه ایندیپندنت، تیموتی میچتی، بازرس باتجربه یک شرکت انگلیسی در سفر خود به لیبی توانسته به برخی اطلاعات دست یابد. این در حالی است که ادعا می شود افرادی که میچتی آن ها را مبارزان محلی می نامد ممکن است برخی موشک های ضدهوایی قابل حمل بر شانه را که در زمان سقوط معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی ناپدید شدند در اختیار داشته باشند.
 
این افراد مسلح مقابل میچتی اما پرده از یک زرادخانه کوچک برمی دارند: چهار موشک اس ای-7 و دو مدل جدیدتر از این موشک ها. این موشک ها قابلیت هدف قرار دادن یک هواپیمای غیرنظامی را دارند.
 
مردان مسلح به میچتی گفته اند، این تسلیحات را از قاچاقچیان بیابانگرد خریداری کرده اند در حالی که بررسی های میچتی با سر نخ شماره سریال این موشک ها نشان داده است این تسلیحات متعلق به دوران قذافی است.
 
در حال حاضر این موشک ها مجهز به پرتاب کننده نیستند که همین آن ها را غیرقابل استفاده می کند اما این مساله باعث کاهش نگرانی ها درباره این موشک ها نمی شود. باید در نظر گرفت که صدها شاید هم هزاران عدد از این موشک ها هستند که باید در این نگرانی در نظر گرفته شوند؛ موشک هایی که به اعتقاد برخی مقامات آمریکایی احتمالا به دست تروریست های داعش افتاده اند. مقامات اطلاعاتی آمریکا می گویند با تداوم تلاش داعش برای دامن زدن به ناآرامی های چهار ساله لیبی این گروه احتمالا در تلاش است تا از این تسلیحات برای گسترش حضور استراتژیکش در لیبی به ویژه در میادین نفتی آن استفاده کند. شواهدی هم وجود دارد که نشان می دهد این گروه به موفقیت هایی هم دست یافته است.
 
با توجه به اینکه تاکنون هیچ گروهی از موشک های لیبیایی برای حمله به یک هواپیمای مسافربری استفاده نکرده است این احتمال هنوز وجود دارد که داعش برای حمله به یک هواپیمای غیرنظامی آفریقایی یا اروپایی کاملا مجهز است.
 
در این میان مقامات وزارت خارجه آمریکا می گویند، با وجود تهدیدی که این موشک ها ایجاد می کنند، دولت آمریکا عملا تلاش برای کشف و نابودی آن ها را متوقف کرده است و دلیل آن هم خطرناک بودن بیش از اندازه رهگیری این تسلیحات در خاک لیبی است.
 
به اذعان مقامات سازمان ملل و آمریکا، هنوز مشخص نیست که این تعداد انبوه موشک چگونه همچنان در لیبی باقی مانده است. قذافی طی دوران 40 ساله حکومتش در این کشور حدود 20 هزار عدد از این موشک ها را خریداری کرده بود که بسیاری از آن ها در بمباران ناتو در سال 2011 از بین رفت. مدت نه چندان طولانی پس از سقوط قذافی، باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا تیمی را به لیبی اعزام کرد که توانستند حدود 5000 مورد از این موشک ها را شناسایی و نابود کنند. اما سرگروه این تیم که خواست نامش فاش نشود اذعان می کند که نمی داند چه تعداد از این موشک ها همچنان باقی مانده است.
 

وی خاطرنشان می کند: تعداد زیادی از این موشک ها هنوز در لیبی مانده است.

کلید واژه ها: میچتی قذافی


نظر شما :