حمله مشترک روبیو و کروز به نامزد پیشتاز

یک سوم جمهوری‌خواهان مشکلی با ترامپ ندارند

واکنش ترامپ مثل همیشه تند و سهمگین بود، انکار و حمله. یکی از تخصص‌های وی این است که وقتی با صحبتی که زمانی انجام داده یا سیاستی که اتخاذ کرده روبرو می‌شود، به کلی آن را انکار می کند.
یک سوم جمهوری‌خواهان مشکلی با ترامپ ندارند

نویسنده: جاناتان برنشتاین

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ در تلویزیون بهتر از دیگر کسانی است که در مناظره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده اند، خیلی بهتر است. وی همچنین نشان داده است که ظرفیت صحبت مداوم درباره یک سیاست را ندارد. وی تنبل است: وی در عرض 5 دقیقه ممکن است درباره 10 موضوع صحبت کند.

همان گونه که مگان مک آردل، همکارم در بلومبرگ ویو درباره مناظره پنجشنبه شب اظهار نظر می کند، تعدادی از تحلیلگران درباره فقدان آگاهی سیاسی ترامپ نوشتند اما این مسئله در مقابل بینندگان پرشمار مناظره، دراماتیک نشد. دیشب مارکو روبیو و تد کروز حملاتشان را علیه ترامپ انجام دادند و تصویری که از وی نشان دادند یک آدم خلافکار و دلقک بود. این چیزی است که رسانه ها هم آن را نشان می دهند اما معلوم نیست که رای دهندگان جمهوری خواه اهمیتی به این موضوع بدهند.

مهمترین لحظه بر سر بیمه درمانی به وجود آمد، زمانی که ترامپ به اصرار دانا باش، مجری سی ان ان و مارکو روبیو مجبور شد در این رابطه اظهار نظر کند. آنها خواستار این بودند که وی بدون نگاه کردن به برگه هایش این کار را انجام دهد. اما وی نتوانست. روبیو سریعاً به صحبت هایی که در مناظره نیوهمشایر هم گفته بود اشاره کرد و این که ترامپ فقط صحبت هایش را تکرار می کند و در ادامه گفت: «من دیدم که پنج ثانیه پیش پنج بار گفته هایت را تکرار کردی.» پس از این بود که شعارهایی در تمسخر ترامپ داده شد.

این یک تئاتر عالی بود و ترامپ یک سری شعار تکراری داشت که درباره هر موضوع از آنها استفاده می کرد. وی اظهارات مشابهی درباره اسرائیل انجام داد. جملات مشابهی درباره مهاجرت گفت: جمله معروف خودش که عده ای از آن لذت می برند یعنی ساخت دیوار مرزی که مکزیک باید هزینه آن را بپردازد. اما در حقیقت وی چیز دیگری ندارد که به این جملاتش اضافه کند.

بله از همان اول این گونه بوده است. با تمام این تفاسیر ممکن است رای دهندگان جمهوری خواه اهمیتی ندهند و فقط به دنبال مخالفت با سیاست های پیچیده دولت و حامی سیاست های محافظه کارانه هستند. اما حداقل این مناظره بیش از پیش نشان داد که ترامپ برای پستی که به دنبال دستیابی به آن است، آماده نشده است.

کروز و به ویژه روبیو، برای حمله به ترامپ در زمینه مسائل شخصی همانند پرونده حقوقی علیه «دانشگاه ترامپ» و استخدام کارگران خارجی در پروژه فلوریدا، آماده شده بودند. علاوه بر اینها مسائل جدیدی هم در این مناظره علیه ترامپ مطرح شد و آن وضعیت مالیاتی وی بود که میت رامنی آن را مطرح کرد.

واکنش ترامپ مثل همیشه تند و سهمگین بود، انکار و حمله. یکی از تخصص های وی این است که وقتی با صحبتی که زمانی انجام داده یا سیاستی که اتخاذ کرده روبرو می شود، به کلی آن را انکار می کند.

این الگو کاملاً واضح و قابل پیش بینی است: وقتی ترامپ با یک عملکرد ضعیف روبرو می شود، یا مسئله ای سخت یا خبری خوب از سوی کاندیدایی دیگر، جمله ای دیوانه کننده می گوید تا توجهات را به سوی خودش و جملاتش جلب کند. وی علاقه دارد تا به طور 24 ساعته و حتی برای 24 دقیقه در راس خبرها باشد.

از دید من، عملکرد ترامپ فاجعه بود و آغازی است برای پایان وی. اما دید من مهم نیست. آنچه که اهمیت دارد یک سوم رای دهندگان جمهوری خواه هستند که چگونه به این مسئله واکنش نشان خواهند داد. یک سومی که هنوز مشکلی با ترامپ ندارند و از وی حمایت می کنند. فضای انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان به گونه ای است که هنوز ترامپ در نظرسنجی های اکثر ایالت ها و کل کشور پیشتاز است.

منبع: بلومبرگ ویو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: ترامپ روبیو مناظره جمهوری خواه کروز انتخابات 2016 انتخابات آمریکا


نظر شما :