در مناظره جمهوری‌خواهان اتفاق افتاد

حمله جانانه ترامپ و دفاع برادرانه بوش

جب بوش در واکنش به ترامپ گفت: «از این که وی درباره خانواده‌ام صحبت می کند خسته شدم و حالم بهم می خورد. زمانی که دونالد ترامپ مشغول ساخت برنامه تلویزیونی‌اش بود، برادر من سعی داشت تا امنیت ما را تامین کند. من به کاری که برادرم انجام داده است افتخار می‌کنم.»
حمله جانانه ترامپ و دفاع برادرانه بوش

نویسنده: بن شرکینگر

دیپلماسی ایرانی: جمهوری خواهان شنبه شب در مناظره ای که در کارولاینای جنوبی و قبل از برگزاری انتخابات مقدماتی این ایالت داشتند، رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. در ادامه به مهمترین نکات این مناظره اشاره می شود.

انتقاد ترامپ از جورج بوش به خاطر 11 سپتامبر

دونالد ترامپ با اشاره به حملات 11 سپتامبر 2001 به مرکز تجارت جهانی، آنها را نتیجه شکست تیم امنیت ملی جورج دبلیو بوش نامید و با این حمله جب بوش را در لاک دفاعی قرار داد. ترامپ به جب بوش گفت: «مرکز تجارت جهانی در زمان حکمرانی برادرت فرو ریخت. این رو یادت باشه.»

ترامپ پس از دفاع مارکو روبیو از عملکرد جورج دبلیو بوش که گفت باید خدا را شکر کنیم که ال گور در هنگام 11 سپتامبر در کاخ سفید نبود، مجدداً به بوش حمله کرد: «مرکز تجارت جهانی در دوران حکومت جورج بوش فرو ریخت. او موجب امنیت ما شد؟ این امنیت نیست. مارکو، این امنیت نیست. این امنیت نیست. مرکز تجارت جهانی به این دلیل نابود شد که بیل کلینتون زمانی که فرصت کشتن اسامه بن لادن را داشت، این کار را نکرد. و به هر حال جورج بوش این شانس را داشت، اما به توصیه های سازمان سیا عمل نکرد.»

ترامپ در ادامه صحبت هایش در حالی که حضار وی را هو می کردند گفت: «وی چگونه موجب امن تر شدن ما شد وقتی مرکز تجارت جهانی...ببخشید من صدها نفر از دوستانم را از دست دادم.»

جب بوش که قرار است برادرش روز دوشنبه در کمپینش در کارولاینای جنوبی سخنرانی کند در واکنش به ترامپ گفت: «از این که وی (ترامپ) درباره خانواده ام صحبت می کند خسته شدم و حالم بهم می خورد. زمانی که دونالد ترامپ مشغول ساخت برنامه تلویزیونی اش بود، برادر من سعی داشت تا امنیت ما را تامین کند. من به کاری که برادرم انجام داده است افتخار می کنم.»

این بحث زمانی شکل گرفت که مجری از ترامپ درباره اظهار نظر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان به حمایت ترامپ از استیضاح جورج دبلیو بوش به خاطر جنگ عراق اشاره کرده بود. مجری از وی پرسید آیا هنوز از استیضاح دفاع می کند، ترامپ پاسخ روشنی نداد و گفت: «هر چه می خواهید اسمش را بگذارید. آنها دروغ می گویند.»

ناراحتی کاندیداها از مرگ آنتونین اسکالیا

در حالی که رئیس جمهور باراک اوباما باید به جای اسکالیا یک قاضی را برای عضویت در دیوان عالی انتخاب کند، جمهوری خواهان این گونه واکنش نشان دادند. تد کروز در این رابطه گفت کنگره که تحت کنترل جمهوری خواهان است نباید اجازه دهد تا رئیس جمهور اوباما جانشین اسکالیا را تعیین کند. «80 سال است که یک رویه وجود دارد که اعضای دیوان عالی در سال انتخابات تایید نمی شوند.» این درحالی است که رئیس جمهور براساس اختیاراتش از سوی قانون اساسی می تواند تا پایان دوره اش اعضای دیوان عالی را انتخاب کند.

دونالد ترامپ در این رابطه گفت: «اگر من الان رئیس جمهور بودم، مطمئناً سعی در تعیین قاضی می کردم. چه من موافق باشم یا نباشم اوباما این کار را خواهد کرد. من فکر می کنم سناتور میچ مک کانل و دیگران باید مانع از این کار شوند، آنها باید تاخیر، تاخیر و تاخیر ایجاد کنند.»

تو که اسپانیولی بلد نیستی

مارکو روبیو در واکنش به انتقادهای کروز از سیاست هایش در قبال مسئله مهاجرت وی را دروغگو نامید و بر این نکته تاکید کرد که کروز فقط بلد است انگلیسی صحبت کند. کروز درباره روبیو گفت: «وی به شبکه یونیویژن (اسپانیولی زبان) رفت و گفت مجوز حضور مهاجرین غیرقانونی را که رئیس جمهور اوباما تعیین کرده است را زمانی که به کاخ سفید رسید، لغو نمی کند. من قول داده ام که هرگونه اقدام غیرقانونی را لغو خواهم کرد.»

روبیو در واکنش به کروز گفت: «اول از همه، من تعجب می کنم که وی چگونه متوجه شده من در یونیویژن چه گفته ام، چون وی به زبان اسپانیولی صحبت نمی کند.» کروز در پاسخ کلمه ای به اسپانیولی گفت تا مهارتش را نشان دهد. سپس روبیو در ادامه گفت: «نگاه کنید این الگوی نگران کننده ای است که هم اکنون وجود دارد. چندین هفته است که تد کروز دروغ می گوید. وی در آیووا درباره بن کارسون دروغ گفت. درباره سقط جنین و ازدواج دروغ می گوید و همچنان ادامه می دهد.»

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: ترامپ روبیو بوش كروز انتخابات 2016 جمهوري خواه


( ۱ )

نظر شما :