نصرالله: ایران در لبنان دخالت نمی‌کند

۱۰ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۷:۵۳ کد : ۱۹۵۶۰۲۸ سرخط اخبار

دبیر کل حزب الله لبنان در سخنان خود به پرونده انتخاب رئیس جمهور لبنان پرداخت و ایران را بی نیاز از دخالت در این پرونده دانست.

به گزارش فارس، دبیر کل حزب الله لبنان در ابتدای سخنان خود گفت: تنها هدف این سخنرانی صحبت درباره پرونده انتخاب ریاست جمهوری است اما اجازه دهید تا یادی کنیم از انفجار امروز در مسجد شیعیان امام رضا(ع) در عربستان؛ از خداوند می خواهیم تا شهدا را رحمت و مجروجان را شفای عاجل عنایت کند.

همچنین مسأله دوم اینکه امروز در غزه هفت تن از اعضای گردان «عزالدین قاسم» که در حفر تونل به شهادت رسیدند، تشییع شدند. این شهادت را به این شهدا و خانواده آن ها تبریک می گویم. همچنین تمام شهدای غزه و الاقصی که در جهت آزادسازی فلسطین جان خود را فدا کرده اند.

حسن نصرالله همچنین با تقدیر از تمام سربازان و کسانی که از مرزهای لبنان صیانت می کنند، گفت: تمام کسانی که در حفاظت از وطن لبنانی جانفشانی می کنند شایسته تقدیر و بزرگداشت هستند. باید برای صبر و مجاهدت آن ها در دفاع از لبنان تبریک گفت.

وی در آخرین بخش از مقدمه سخنان خود، شروع کار دولت لبنان را نیز تبریک گفت و تأکید کرد که همه ما باید به الزاماتی که بر روی آن توافق کرده ایم پایبند بمانیم و باید از «نبیه بری» به علت تلاش هایش در راستای شروع دوباره فعالیت دولت در یک روند و ریل صحیح تشکر کنم.

وی سپس وارد بحث اصلی سخنرانی خود شد و گفت: هنگامی که در مورد پرونده ریاست جمهوری صحبت می شود، نمی توان در همه مسائل پیرامون آن سخن گفت و باید بخشی از نکات به زمان دیگری موکول شود؛ اما بهترین کلید برای حل مشکلات صداقت در سخن است.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: پرونده ریاست جمهوری به کار و پیگیری نیاز دارد و متأسفانه تحریک و اتهام زنی ها برای چندین ماه غالب بود. اولین اتهام زنی به ایران مربوط می شد و ایران را به دخالت در انتخاب رئیس جمهور متهم می کردند، اما باید گفت که ایران قدرت بزرگ منطقه ای است و نیازی به پرونده ریاست جمهوری لبنان ندارد؛ از کشورهای ۵+۱ سؤال کنید و بینید که آیا ایران حتی یکبار هم موضوع لبنان را در مذاکرات پیش کشیده است؟ ایران دائما بحث درباره مسائل خارج از پرونده هسته ای را رد می کرد و سرانجام نیز علی رغم تلاش های اسرائیل و عربستان برای عدم تحقق توافق، به آن دست یافت. سپس تلاش ها در راستای عدم اجرای این توافق به کار گرفته شد، اما باز هم توافق اجرا شد. روحانی به ایتالیا، واتیکان و فرانسه رفت و آیا حرفی درباره پرونده لبنان زد؟ یا اینکه طرف مقابل مسأله لبنان را مطرح کرد؟

حسن نصرالله در این باره با تأکید بر اینکه دیگران اصرار داشتند ایران در موضوع ریاست جمهوری لبنان ورود کند، افزود: هر کسی نشانه و دلیلی مبنی بر تلاش ایران برای استفاده از پرونده ریاست جمهوری در راستای منافع خود دارد، نشن دهد؛ اینکه صرفا اتهام زنی کنید یک جهالت و هرکسی این اتهامات را بپذیرد نادان است. ایران دائما اصرار دارد که این پرونده یک مسأله داخلی لبنان است و از هر توافقی که لبنانی ها به آن دست یابند حمایت می کند؛ خواهش می کنم از این ماجرا خارج شوید و اگر واقعا در حل پرونده ریاست جمهوری جدی هستید برای گفت و گو بیاید و منتظر اجازه برخی کشورهای منطقه ای و بین المللی نباشید.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: الحمدالله سوریه خارج از این اتهامات است و اما مسأله دموکراسی در ایران، در ایران در طول ۳۷ سال ۳۵ انتخابات بلکه بیشتر برگزار شده و حتی در زمان جنگ نیز انتخابات تعطیل نشده است؛ در حالی که ما در لبنان دائما به دنبال بهانه برای به عقب راندن زمان انتخابات هستیم و مرجعی برای حل اختلافات در میان ما نیست در حالی که در ایران «مجمع تشخیص مصلحت نظام» وجود دارد و اهداف سیاسی، صنعتی، نظامی و تکنولوژی را تبیین می کند.

 نصر الله با اشاره به اتهامات رقبای سیاسی جریان مقاومت مبنی بر اینکه حزب الله خواستار معامله در پرونده انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: وقتی درباره حل این پرونده سخن گفتم، درباره تقدیم امتیازات سخن گفتم و بیان کردم که این موضوع تحت توافق طائف خواهد بود ولی برخی ها با اعلام دشمنی، همه ابزارها را در این زمینه بکار گرفت.
وی رابطه بین احزاب گروه 8 مارس را مبنی بر احترام متبادل و صداقت توصیف و تاکید کرد که این گروه سیاسی رهبر واحد ندارد و اختلاف دیدگاه ها را با محبت و احترام مدیریت می کنیم و در صورت پیدایش اختلاف، به منظور حفظ وحدت سعی می کنیم به توافقبرسیم؛  نه چیزی را بر کسی تحمیل می کنیم و نه کسی را مجبور می کنیم.


دبیر کل حزب الله لبنان با بیان اینکه با هر کسی که بخواهد در راستای اختلاف افکنی تلاش کند مخالفت خواهد کرد، به تلاش های رقبای سیاسی حزب الله برای اختلاف افکنی میان گروه های جریان 8 مارس از بدو گشایش پرونده انتخاب رئیس جمهور آینده لبنان اشاره کرد و درباره تبلیغات رسانه ای درباره رابطه بین حزب الله و جنبش «امل» گفت: به گونه ای درباره رابطه با جنبش امل سخن می گویند که گویی این جنبش دنباله روی حزب الله است و همه نشانه عکس این قضیه را نشان می دهد و این اتهامی ظالمانه است. رابطه با جنبش امل بر اساس اعتماد، گفت وگو و ارتباط شبانه روزانه شکل گرفته است.

وی افزود: در خصوص رابطه با حزب جریان ملی آزاد، از لحظه امضای توافق در 10 سال گذشته، تلاش ها برای بزرگنمایی هر گونه اختلاف جزئی شروع شد و این روند تا زمان پرونده انتخاب رئیس جمهور ادامه یافت. از همان لحظه آغاز خلأ سیاسی تلاش ها برای سوء استفاده از جزئیات و شرایط این پرونده و ضربه زدن به رابطه بین حزب الله و جریان ملی آزاد آغاز شده است.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه «میشل عون» را نه کاندیدای حزب، بلکه شخصی دانست که حزب الله از وی حمایت می کند و گفت: بسیاری به ما گفتند که آیا شما از کاندیداتوری عماد عون حمایت می کنید؟ باید گفت عون یک کاندید عادی است و حزب الله نیز از او حمایت می کند اما او نماینده حزب الله نیست. پنداشتند که «میشل عون» کاندیدای حزب الله است، بنابراین جنگ علیه او در دنیای عرب و جهان برایشان واجب شد و از هر ابزاری استفاده کردند تا علیه او دروغ پراکنی کنند.

حسن نصرالله در این مورد افزود: پس از آن اینگونه گفتند که حزب الله پشت «میشل عون» در راستای اتفاقات سوریه و به نفع توافق هسته ای پنهان شده است؛ به هر حال ما در ترتیب هرگونه نشست و گفت و گو و دیداری جدی هستیم؛ برخی تهمت زدند که هدف حزب الله «سلیمان فرنجیه»است و می خواهد کارت «میشل عون» را به پای فرنجیه هزینه کند.

نصرالله با تأکید بر اینکه لبنان به وسیله یک شخص و یک رهبر نمی تواند اداره شود، گفت: لاجرم باید لبنان بر اساس تفاهم و توافق به پیش رود و ما همواره از گفت وگو با جریان المستقبل حمایت کرده ایم؛ چرا که می خواهیم لبنان رئیس جمهور داشته باشد.

دبیرکل حزب الله لبنان، در مورد «سلیمان فرنجیه» نیز گفت: فرنجیه هم پیمان قدیمی، دوست عزیز و مورد اعتماد ماست و از گذشته بین ما دوستی برقرار بوده است، فرنجیه گفت و گوهای خود با نماینده الحریری را به اطلاع ما رساند و ما به او گفتیم که باید هوشیار باشیم چرا که برخی می خواهند تا بین تو و میشل عون یا بین حزب الله و عون اختلاف بیاندازند. وی در مورد دیدارش با حریری در پاریس از ما سؤال کرد و ما نیز به او گفتیم که تو می دانی که ما به میشل عون التزام داریم و این مسأله باید مورد بررسی قرار گیرد؛ ما به تو اعتماد داریم و در نزد ما اعتبار داری، اما ما از لحاظ سیاسی و اخلاقی با عون هستیم.

 نصر الله با بیان اینکه فرنجیه هر گونه توافقی به نمایندگی از جریان سیاسی ما (8 مارس) در پاریس (در دیدار با سعد حریری) را نفی کرد، گفت: متهم کردن ما مبنی بر اینکه راهیابی میشل عون به ریاست جمهوری را نمی خواهیم بلکه خواستار سلیمان فرنجیه هستیم، یک اتهام دروغ است.

دبیرکل حزب الله لبنان تأکید کرد: به ظاهر سه کاندید برای ریاست جمهوری وجود دارد که دو تن از آن ها «میشل عون» و «سلیمان فرنجیه» است و تا این لحظه اوضاع سیاسی به نفع ماست و از سوی دیگر میان جریان 14 مارس اختلافاتی وجود دارد و بخش بزرگی از آن ها از میشل عون حمایت می کنند و بخشی دیگر نیز از فرنجیه، بنابراین چطور ما ضرر کرده ایم؟

وی بار دیگر تأکید کرد که ما برای حمایت از میشل عون التزام اخلاقی و سیاسی داریم و این مسأله روشنی است و هم پیمانانمان نیز این را می دانند.

دبیرکل حزب الله لبنان در انتها با اشاره به انتخابات شهرداری و شورای شهر گفت: ما خواستار برگزاری انتخابات شهرداری و شورای شهر در موعد مقرر خود هستیم و هرگونه تعویق در برگزاری آن را نیز نمی پذیریم؛ ما خواستار انتخابات شهرداری و شواری شهر و ریاست جمهوری هستیم، چرا که روزگاری برای دفاع از کشورمان و حفظ آن از نا به سامانی ها و هرج و مرج ها شهدا و مجروحانی را تقدیم کرده ایم.

کلید واژه ها: عون فرنجیه میشل عون


نظر شما :