شرکت‌های اروپایی منتظر ورود به ایران هستند

قرارهای پرقرارداد روحانی در ایتالیا

۰۷ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۵۹۴۵ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
شرکت آلیتالیا روز دوشنبه اعلام کرد که خط پروازی رم-تهران را به چهار روز در هفته افزایش می‌دهد تا جوابگوی افزایش سفر تجار و توریست‌ها باشد.
قرارهای پرقرارداد روحانی در ایتالیا

دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهور حسن روحانی روز دوشنبه در حالی به ایتالیا سفر کرد که به دنبال بهبود فضای اقتصادی و سیاسی در پی لغو تحریم های بین المللی علیه برنامه هسته ای ایران است. روحانی همچنین از واتیکان و فرانسه هم در اولین سفر خارجی اش پس از اجرایی شدن توافق هسته ای که موجب باز شدن مسیر برای بازسازی روابط با غرب شده، بازدید می کند.

رئیس جمهور ایران در حالی وارد رم شد که هیاتی 100 نفره متشکل از وزرا، مقامات سیاسی و تجار وی را همراهی می کنند تا قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری به مبلغ میلیاردها دلار از جمله خرید هواپیماهای جدید ایرباس را نهایی کنند. روحانی در اولین قسمت از سفر پنج روزه اش در حالی وارد کاخ ریاست جمهوری ایتالیا شد که چهره خندانی داشت و برنامه بعدی وی ناهار کاری با سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور ایتالیا بود.

مبارزه با گروه داعش که حمله آنان به پاریس موجب شد تا روحانی سفرش را که قرار بود در ماه نوامبر انجام شود، به تعویق بیندازد و جنگ سوریه، از اهداف دیپلماتیک وی در این سفر است.

روحانی 67 ساله یک فرد دانشگاهی و دیپلمات، شخصی عملگرا است که در سال 2013 با وعده پایان دادن به تحریم ها و بهبود روابط با غرب در انتخابات پیروز شد. روحانی دوشنبه شب با ماتیو رنزی، نخست وزیر ایتالیا و روز سه شنبه هم با پاپ فرانسیس دیدار کرد و روز چهارشنبه هم با سفر به فرانسه با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور این کشور دیدار خواهد کرد.

روحانی روز دوشنبه در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت: «ما در گذشته روابط دوستانه ای با ایتالیا و فرانسه داشته ایم و خواهان ادامه روابط خوب با آنها هستیم.» وی همچنین به «قراردادهای مهم» با شرکت های اتومبیل سازی پژو و رنو و مزیت های بازار 400 میلیارد دلاری ایران که چهارمین دارنده نفت در جهان و بازاری با 80 میلیون مصرف کننده برای شرکت های اروپایی است، اشاره کرد. شرکت هواپیمایی ایران ایر هم روز یکشنبه اعلام کرد که قصد دارد برای نوسازی ناوگان هوایی اش، 114 هواپیمای ایرباس خریداری کند.

قراردادی که این هفته در پاریس امضا می شود منجر به گشایش بازار ایران به ویژه برای صنایع اروپایی و بخش های فعال در انرژی می شود. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفته که ایران به دنبال خرید 500 هواپیما است و اولین هواپیمای خریداری شده تا ماه مارس وارد این کشور می شود.

شرکت پژو به دنبال ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک با شرکت ایران خودرو برای راه اندازی خط مونتاژ است. این دو شرکت قبل از خروج طرف فرانسوی در سال 2012 از ایران، 473 هزار اتومبیل تولید می کردند. رسانه های ایرانی گزارش داده اند که ارزش این قرارداد سرمایه گذاری شامل 541 میلیون دلار می شود. رئیس کل بانک مرکزی ایران هفته گذشته گفته بود که کشورش با استفاده از توافق هسته ای بر روی 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی حساب کرده است.

شرکت های ایتالیایی با برداشته شدن موانع پیش روی همکاری ها، در ماه نوامبر هیأتی از نمایندگان شرکت های بزرگ به ایران فرستادند و روز سه شنبه هم حدود 500 نفر کارآفرین به نشست روحانی دعوت شده اند. ایتالیا پیش از تحریم ها بزرگترین شریک تجاری اروپایی ایران بود اما حجم این مبادلات به یک پنجم کاهش یافته است.

رسانه های ایتالیایی پیش بینی کرده اند توافق این هفته ارزشی به مبلغ 18 میلیارد دلار دارد که 5.4 میلیارد دلار آن مربوط به شرکت خط لوله سازی سایپم می شود. شرکت آلیتالیا هم روز دوشنبه اعلام کرد که خط پروازی رم-تهران را به چهار روز در هفته افزایش می دهد تا جوابگوی افزایش سفر تجار و توریست ها باشد.

در میان تقلا برای به دست آوردن سهمی از کیک ایران، گروه هایی هم وجود دارند که به خاطر مسائل سیاسی مخالف رابطه با ایران هستند. پاپ فرانسیس هم در دیدار با روحانی از وی درخواست کرد تا از مسیحیان در خاورمیانه محافظت کند.

منبع: میدل ایست آی/ مترجم: حسین هوشمند  

کلید واژه ها: ایتالیا روحاني فرانسه اروپا ایران و ایتالیا ایران و فرانسه


نظر شما :