الجزایر تهدید کرد:

توقف تولید نفت در صورت رسیدن قیمت‌ها به زیر 21 دلار

۰۱ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۵۸۰۱ اخبار اصلی خاورمیانه
کارشناسان اقتصادی الجزایر از دولت‌شان خواسته‌اند هر چه سریع‌تر به دنبال جایگزین‌های جدیدی برای اقتصاد کشور باشند، اقتصادی که به شدت وابسته به نفت است و چشم به دلارهای نفتی دارد
توقف تولید نفت در صورت رسیدن قیمت‌ها به زیر 21 دلار

دیپلماسی ایرانی: الجزایر به شدت روند کاهش قیمت نفت را دنبال می کند، اکنون الجزایری ها از این می ترسند که قیمت نفت آن قدر پایین بیاید که دیگر تولید یا صادرات آن مقرون به صرفه نباشد، در این صورت مجبور خواهند شد که تولید نفت را متوقف کنند یا جلوی صادرات آن را بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، کارشناسان اقتصادی الجزایر از دولت شان خواسته اند هر چه سریع تر به دنبال جایگزین های جدیدی برای اقتصاد کشور باشند، اقتصادی که به شدت وابسته به نفت است و چشم به دلارهای نفتی دارد تا بتواند به حیات خود ادامه دهد.

شرکت نروژی "ریستد انرژی"، که در بحث های اقتصادی و نفتی مشاوره می دهد توصیه کرده است که الجزایر در صورتی که نفت به 20.40 دلار در هر بشکه رسید تولید نفتش را متوقف کند چرا این رقم حداقل هزینه تولید نفت در الجزایر است. این شرکت گزارش داده است که نه تنها الجزایر بلکه کشورهای بسیاری هستند که به خط نرخ خالص تولید نفت نزدیک شده اند و در صورتی که قیمت نفت به زیر بشکه ای 20 دلار برسد دیگر تولید نفت برای آن کشورها مقرون به صرفه نخواهد بود.

در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی به زیر 30 دلار در هر بشکه رسیده است.     

بشیر مصیطفی، مسئول سابق آمارنویسی و نظارت اقتصادی الجزایر در این باره می گوید: «بعید نیست این بررسی ها صحیح باشند برای این که شرکت "سوناتراک"، بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت در الجزایر که بخش عمده ای از تولید نفت کشور را در اختیار دارد پیش از این اعلام کرده بود که کاهش قیمت نفت سبب شده است تا 47 درصد از سودهای خود را از دست بدهد.»

مصیطفی در ادامه تاکید می کند که الجزایر در حال حاضر بر روی پایین ترین طبقه از استخراج نفت سرمایه گذاری می کند چرا که سرمایه گذاری هایش در طبقات بالای سفره های نفتی تقریبا به پایان رسیده است.

وی همچنین می گوید: «واقعیت این است که الجزایر واقعا به مرحله بحران نفتی رسیده است به ویژه بعد از آن که قیمت نفت را در بودجه بر اساس بشکه ای 37 دلار بست.»

علی رغم این که بعضی از کارشناسان نسبت به امکان افزایش قیمت نفت ظرف ماه های آینده امیدوار هستند، این برنامه نویس بودجه ای سابق در دولت الجزایر نسبت به این خوش ّبینی ها ابراز تردید می کند و می گوید: «من نسبت به افزایش قیمت نفت بدبینم، من سناریوی بدبینی را در این زمینه تایید می کنم، سناریویی که می گوید قیمت نفت به زیر 20 دلار خواهد رسید، از ابتدای ماه فوریه آینده فصل تابستان آغاز می شود و قراردادها برای مطالبه بنزین و نفت خام کاهش می یابد، در آن موقع قیمت نفت باز هم کاهش خواهد یافت، حالا که قیمت نفت به نزدیک 25 دلار رسیده است احتمالا تا تابستان قیمت نفت به بشکه ای 20 تا 21 دلار کاهش یابد.»

در صورتی که کاهش قیمت نفت به این شکل ادامه یابد و دولت نتواند پول لازم برای این کاهش قیمت را به دست آورد پیش بینی می شود که الجزایر که تا کنون توانسته بود خود را از گزند تحولات بهار عربی دور نگه دارد، دچار بحران های سیاسی – اقتصادی داخلی شود. به ویژه که عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری 89 ساله الجزایر از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار نیست و مرگ او می تواند بحران سیاسی شدیدی را در این کشور به وجود آورد.

دکتر فارس مسدور، استاد دانشگاه سعد دحلب در شهر البلیده الجزایر در این باره می گوید: «هزینه استخراج نفت برای دریای شمال بالا است و حتی به 31 تا 43 دلار هم می رسد اما در الجزایر رقم دقیقی وجود ندارد. در گذشته می گفتند این رقم حدود 10 دلار در هر بشکه است اما واقعیت این است که واقعا کسی نمی داند حداقل هزینه تولید نفت در کشور چقدر است.»

وی تاکید می کند، باید اعتراف کرد که الجزایر وارد بحران اقتصادی شده است. بعد از کاهش قیمت نفت بحران اقتصادی دامنگیر کشور خواهد شد، مساله ای که دولت را نگران کرده و آن را به فکر فرو برده است، به ویژه که می بیند راه حل هایی که تا کنون پیش گرفته بوده صحیح نبوده اند.

وی در ادامه می افزاید: «یکی از راه های حل این بحران افزایش مالیات است، بعد از این که الجزایر برای جذب سرمایه گذاری های خارجی به بهشت فراریان مالیاتی تبدیل شده بود اکنون وقت آن است که در نظام مالیاتی کشور تجدید نظر شود، همچنین کشور باید اموال خود را که به خارج فرستاده بود به داخل کشور منتقل کند. ما همچنین 90 درصد کالاهای مصرفی خود را وارد می کنیم.»

مسدور سرمایه گذاری دولت در بخش کشاورزی را یکی از راه های فرار از بحران اقتصادی کشور می داند و می گوید: «کشاورزی یکی از راه های خروج کشور از بحران اقتصادی است. ما می توانیم از ظرفیت های اقتصادی خود نهایت استفاده را ببریم.»

 

دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: الجزایر سقوط قیمت نفت


نظر شما :